Citat fra: Per Holm Dato 28/01-24, 13:38Lyder umiddelbart som at bare man sørger for at togdriften standses et passende accelerationsstykkes vej fra de spændingsløse stykker kan typerne bruges på såvel Kong Frederik IXs Bro som Limfjordsbroen.
Enkelt at gøre for persontog, lidt mere indviklet for godstog?
Udfordringerne med klapbroer er mere at selve køretråden skal flyttes sammen med broklappen, ikke så meget at få tråden gjort spændingsløs.
Men både tyskerne og svenskerne har løst det på broer der ligner de danske, og man ser på hvilken løsning der passer bedst til de danske forhold.
Hvis man vælger IKKE at sætte køretråd på broklappen, skal man have lokoføreren til at sænke strømaftageren inden passage og hæve igen efterfølgende. Det er en metode man helst undgår, da en manglende sænkning kan lave meget store skader på både tog og køreledningsanlæg.
Citat fra: esni Dato 28/01-24, 14:16Hvor langt er der i Padborg fra 'Tysk Kørestrøm' slutter til 'Dansk Kørestrøm' begynder (og omvendt naturligvis)?
Afstanden mellem den tyske 15kV 16,7hz kørestrøm til den danske 25kV 50hz kørestrøm er 22,7 m. Dette er betinget af de europæiske specifikationer for afstand mellem 2 strømaftagere på samme trækkraftenhed, den siger at to strømaftagere der kan forbindes indbyrdes maksimalt må have en afstand på 20 m.