Forligskredsen har besluttet at gå videre med miljøkonsekvensvurdering af den nye jernbane mellem Silkeborg-Aarhus, efter en ekstern vurdering af prisen på projektet. Det anslås at der kan spares 100-200 mio. ved nogle omlægninger af veje osv. Stadig usædvanlig dyrt for en enkeltsporet jernbane.
Overkørsel 56 har man også besluttet hvilke løsninger man går videre med.
Pressemeddelser:
Ny bane Silkeborg-AarhusOverkørsel 56Fornuften sejrer heldigvis hos det lokale folketingsmedlem fra S, Thomas Jensen, der afviser BRT som en mulighed, da det ikke forbinder byerne vestpå, og en jernbane er bedre.
I en artikel fra Midtjyllands Avis, siger han også at de ikke forventer at prisen ender så højt som den gør, da det jo er inkl. den 50% buffer, og projektet allerede er meget detaljeret, så den reelle pris forhåbentlig bliver lavere.
Ved desværre ikke om der er en betalingsmur:
https://www.midtjyllandsavis.dk/artikel/1071eb56-3253-4672-811d-e57a98a7aec5/