Jeg er i stor grad enig. Den letteste definition mener jeg er, at en letbane er en skinnebåren transportform der ligger et sted mellem en sporvogn og et almindeligt tog (eller metro).
Hvis en sporvognslinje kører i blandet trafik langs næsten hele dens strækning, så ville jeg personligt ikke kalde den for en letbane. Det ser man dog at nogle trafikselskaber gør i f.eks. USA, igen nok på grund af brandingen - "Light Rail" lyder mere højklasset end "Streetcar". Men det gør jo så også at det er ret skuffende når noget bliver refereret til som "Light Rail", hvilket henleder tankerne på noget der i hvert fald kommer nogenlunde hurtigt frem, og det så viser sig at være en klassisk sporvogn der sidder fast i trafikken på grund af alle bilerne som den deler plads med.
Samtidig ville jeg heller ikke selv kalde Londons DLR for en letbane eller et "Light Rail"-system, da jeg mener at det er en fuldbyrdet metro. Den er kun "let" i forhold til London Underground. For eksempel er dens tog faktisk længere end på mange af metrolinjerne i Paris, og dem er der jo ingen der kalder for "light rail". Oprindeligt var det tiltænkt som et discountprojekt, og der var også forslag om at give den sektioner i gadeplan som en sporvogn. Da den så endelig blev bygget var det med meget små tog, men trods alt fuldt niveausepareret. Den er så blevet udbygget sidenhen, til et punkt hvor den faktisk er
tungere end mange andre byers metrosystemer. Navnet er altså mest et historisk levn, og ikke noget der særlig godt beskriver det nuværende system.
Rent personligt vil jeg ikke kalde det hverken "letbane" på dansk eller "light rail" på engelsk hvis det enten er for sporvognsagtig eller er for togagtigt. Jeg har dog ikke tænkt mig at brokke mig hvis andre gør det.
For så vidt angår de danske systemer, så mener jeg at de alle tre
både er/bliver sporvogne
og letbane. Det ene udelukker ikke det andet. Københavns Metro ville jeg dog aldrig kalde en letbane - det er en lille metro, men trods alt en metro.
Citat fra: dysharmonica Dato 24/01-24, 20:28Sporvogne og letbaner er hovedsageligt gadekørende, lavgulvssystemer med minimal signalering.
Og dog - faktisk er der mange letbanesystemer der kan kritiseres i den stik modsatte retning. Confederation Line i Ottawa, Link Light Rail i Seattle, letbanen i Tel Aviv, nogle af linjerne i Los Angeles, og mange andre letbaner har alle det til fælles at de på papiret er letbaner og bruger sporvognsmateriel... men har infrastruktur der
næsten svarer til en metro. Men fordi de har nogle små korte strækninger med gadekørsel, bliver der sat en kraftig begrænsning på frekvensen, førerløs drift er umulig, og på de af linjerne der bruger lavtgulvsporvogne er passagerudvekslingen også langsom (fordi døre ikke kan placeres over bogier) og motorerne samt hjulene fylder i kabinen, hvilket yderligere reducerer kapaciteten.
Altså: det er nogle helt fantastisk gode og hurtige letbaner. Så gode at man med en lille ekstra investering kunne have lavet en ægte metro med langt bedre kapacitet, frekvens og driftsøkonomi.