Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Elektrificering Randers-Aalborg
Gå ned Sider: 1 [2]
Elektrificering Randers-Aalborg
Af andersj, Aalborg. 10/04-25, 09:41.
Banen ud til Aalborg Lufthavn skal forsynes med strøm fra transformaterstationen i Svenstrup, så derfor skal Banedanmark bore strømkabler ned under Jernbanebroen over Limfjorden for at sikre at der også er strøm på køreledningerne nord for fjorden når broklappen er oppe.

Der er stadig ikke noget synligt arbejde med elektrificering af selve broen.

Pressemeddelelse Banedanmark - https://www.bane.dk/Presse/Pressemeddelelser/Underjordiske-kabler-skal-sikre-stroem-til-eltog-nord-for-Limfjorden

Anders

Citat fra: andersj Dato 10/04-25, 09:41Banen ud til Aalborg Lufthavn skal forsynes med strøm fra transformaterstationen i Svenstrup, så derfor skal Banedanmark bore strømkabler ned under Jernbanebroen over Limfjorden for at sikre at der også er strøm på køreledningerne nord for fjorden når broklappen er oppe.

Der er stadig ikke noget synligt arbejde med elektrificering af selve broen.

Pressemeddelelse Banedanmark - https://www.bane.dk/Presse/Pressemeddelelser/Underjordiske-kabler-skal-sikre-stroem-til-eltog-nord-for-Limfjorden
Bliver forsyningskablet mon lavet sådan, at man en dag også vil kunne forlænge køreledningerne op til Frederikshavn?



Elektrificering Randers-Aalborg
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 10/04-25, 21:31.
Citat fra: Theis Andersen Dato 10/04-25, 19:16
Citat fra: andersj Dato 10/04-25, 09:41Banen ud til Aalborg Lufthavn skal forsynes med strøm fra transformaterstationen i Svenstrup, så derfor skal Banedanmark bore strømkabler ned under Jernbanebroen over Limfjorden for at sikre at der også er strøm på køreledningerne nord for fjorden når broklappen er oppe.

Der er stadig ikke noget synligt arbejde med elektrificering af selve broen.

Pressemeddelelse Banedanmark - https://www.bane.dk/Presse/Pressemeddelelser/Underjordiske-kabler-skal-sikre-stroem-til-eltog-nord-for-Limfjorden
Bliver forsyningskablet mon lavet sådan, at man en dag også vil kunne forlænge køreledningerne op til Frederikshavn?
I det tilfælde vil man nok lave en nettilslutning mere længere oppe.

Elektrificering Randers-Aalborg
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 11/04-25, 01:09.
Hirtshals vil nok være et mere sandsynligt endemål aht. godstrafikken.

Persontrafikken til såvel Hirtshals som til Frederikshavn/Skagen vil lettere kunne klares med batteritog.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Slutter kører strømmen i Ålborg lufthavn?

Citat fra: lomse Dato 11/04-25, 09:01Slutter kører strømmen i Ålborg lufthavn?
Hvis du læser tråden er jeg ret sikker på at du finder svaret. ;)
Faktisk er de tre seneste indlæg nok...

Alternativt, se BaneDanmarks side om elektrificeringsprojektet

https://www.bane.dk/Borger/Baneprojekter/Elektrificeringsprogrammet

Elektrificering Randers-Aalborg
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 11/04-25, 12:17.
Seneste redigering: 11/04-25, 12:24 af Per Holm
Det er vist endnu ikke fastlagt hvad det hele vil ende med.

Den forventelige rækkevidde af de anskaffede batteritog vil afgøre hvor meget ladeinfrastruktur der skal installeres og hvorhenne. Antallet af togsæt der skal kunne lade samtidig derude hvor stærkstrømnen ikke er særlig stærk vil også have sin indvirkning.

Sidst jeg hørte Banedanmark fortælle arbejdede man med begge løsninger for strkn. 33 hvor det så er op til forligskredsen bag at afgøre hvad man vil.

Endelig vil jeg tro evt. slagterilukninger vil betyde noget - lukker et slagteri vil der opstå overskydende kapacitet i elforsyningsnettet for ikke at tale om de aktuelle udredninger om brintlagring i Lille Thorup kavernerne ...

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

AK ja. Allerede inden strækningen er taget i brug, falder køreledningerne ned :) Mere på TV2Nord

Nogen der ved hvorfor der skal jordes når der vel ikke er strøm i endnu? Anlægget er jo ikke engang færdigt?

Citat fra: frederikhk Dato 11/04-25, 17:49Nogen der ved hvorfor der skal jordes når der vel ikke er strøm i endnu? Anlægget er jo ikke engang færdigt?

Reglen er vist, at så snart køreledningsanlægget er opsat, så skal det betragtes som værende spændingsførende, og derfor skal der udføres jording af anlægget.

Elektrificering Randers-Aalborg
Af andersj, Aalborg. 11/04-25, 19:27.
Jordning er en ekstra lokal sikkerhed mod utilsigtet tilslutning af spænding.

Hvis eksempelvis brandvæsenet skal arbejde i et spor med køreledninger skal strømmen først slukkes og bagefter skal der jordes før arbejdet kan begynde.

Anders

Gå op Sider: 1 [2]

Danske privatbaner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak