Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Elektrificering Randers-Aalborg
Elektrificering Randers-Aalborg
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 23/01-24, 22:47.
Man har igangsat de indledende arbejder med at elektrificere strækningen Randers-Aalborg. Her er vi på en vejoverføring for en privat markvej i km 171,003 umiddelbart nordvest for Randers. Udkørsel af betonfundamenter til køreledningsmaster er påbegyndt. Billederne er klikbare.

PS: Et eller andet sted er der en uoverensstemmelse mellem kilometermærkerne på stedet og vejoverføringens reelle beliggenhed. Jeg husker ikke, hvor jeg har de 171,003 fra - det er formentlig fra en eller anden sagsakt. Vejoverføringen er ibrugtaget i første halvdel af april måned 2015 og ligger på samme sted som den oprindelige vejoverføring.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


23. januar 2024. Udsigt mod nordvest. Man er så småt gået i gang med elektrificeringen og her er der udkørt betonfundamenter til højre for sporet i køreretningen Randers-Aalborg. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


23. januar 2024. Udsigt mod sydøst. I det fjerne skimtes vejoverføringen for motorvejen Aarhus-Aalborg og i baggrunden anes Randers by. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Flere steder på strækningen Randers-Aalborg er man nu kommet så langt, at masterne begynder at rejse sig. Fotografen placerede sig i dag på vejoverføringen for Vesterlandsvej mellem Fårup station og det tidligere DSB-sidespor til Handest Grusgrav.

Billederne er klikbare.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


9. april 2024. Udsigt mod nordvest. Til højre anes en tracé langs det eksisterende dobbeltspor. Det er den tidligere MFVJ-tilslutning til Handest Grusgrav, der oprindeligt var en DSB-grusgrav med tilslutning til strækningssporet Fårup-Onsild. Fra omkring 1925-1927 overtog MFVJ (under anlæg) grusgraven og der etableredes en ny tilslutning til grusgraven. (Sidespor på fri bane på MFVJ-delstrækningen Fårup-Handest). Det er sidstnævnte grusgravstilslutning, vi kan ane på billedet. Interesserede kan læse mere i Anders Riis: Med Mariane fra fjord til hede, side 168-169. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


9. april 2024. Udsigt mod sydøst. I det fjerne anes Fårup stations fremskudte signaler, der står 1.200 meter foran indkørselssignalerne. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

I forbindelse med elektrificering af strækningen Aarhus-Lindholm, herunder Randers-Aalborg, har man forskellige steder indrettet midlertidige oplagspladser.

Én af dem er placeret i den nordlige ende af Skalborg, hvor man har lagt køreplader ud, og har opsat et fint skilt, der fortæller lidt om, hvad der skal ske. Ganske fint og ganske borgervenligt.

Nu er jeg formentlig en af de få, der faktisk læser, hvad der står på skiltet, og når jeg gør det, bliver jeg bare så træt i hovedet. For man har taget et skilt fra strækningen Fredericia-Aarhus.

Jeg gider simpelthen ikke tage Banedanmark, Aarsleff og Siemens i forsvar: Det dér er udtryk for sjusk, sjask og slendrian, og bunder i sidste ende formentlig i dårlig ledelse og manglende kvalitetskontrol. Jamen, der skal jo spares, hvor der kan, og i bund og grund kan det jo være lige meget, hvad der står på sådan et skilt. Bare meningen er rigtig. Vrøvl. Banedanmark, Arsleff og Siemens er milliardforetagender med mange dygtige medarbejdere. Det burde kunne gøres bedre, uden at gøre mig træt i hovedet.

Jeg er klar over, at mine udgydelser vil blive modsagt. Sæt i gang. ;D

Trætte jernbanehilsner

Thomas Boberg Nielsen




11. april 2024. Nordenden af Skalborg. Det fremskudte signal på nederste foto er Aalborg stations fremskudte signal mod syd. Billederne er klikbare. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.






Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 13/04-24, 13:02I forbindelse med elektrificering af strækningen Aarhus-Lindholm, herunder Randers-Aalborg, har man forskellige steder indrettet midlertidige oplagspladser.

Én af dem er placeret i den nordlige ende af Skalborg, hvor man har lagt køreplader ud, og har opsat et fint skilt, der fortæller lidt om, hvad der skal ske. Ganske fint og ganske borgervenligt.

Nu er jeg formentlig en af de få, der faktisk læser, hvad der står på skiltet, og når jeg gør det, bliver jeg bare så træt i hovedet. For man har taget et skilt fra strækningen Fredericia-Aarhus.

Jeg gider simpelthen ikke tage Banedanmark, Aarsleff og Siemens i forsvar: Det dér er udtryk for sjusk, sjask og slendrian, og bunder i sidste ende formentlig i dårlig ledelse og manglende kvalitetskontrol. Jamen, der skal jo spares, hvor der kan, og i bund og grund kan det jo være lige meget, hvad der står på sådan et skilt. Bare meningen er rigtig. Vrøvl. Banedanmark, Arsleff og Siemens er milliardforetagender med mange dygtige medarbejdere. Det burde kunne gøres bedre, uden at gøre mig træt i hovedet.

Jeg er klar over, at mine udgydelser vil blive modsagt. Sæt i gang. ;D

Trætte jernbanehilsner

Thomas Boberg Nielsen



..

Næstsidste punkt på tavlen er "skriv til os". Er sikker på det er en fejl, enten er teksten forkert, en medarbejder har taget et forkert skilt. Eller man har ikke de nye, og vurderet at det var bedre at sætte det her op indtil det rigtige kunne sættes op.

Vi ved ikke, hvad forklaringen er. Og så længe vi ikke har den, kan vi brygge alle mulige historier, som vi kan skiftes til at brygge/opfinde videre på og blive mere bitre over.

Skriv til dem, og lad os forholde os til årsagen, og ikke en vi gætter måske tilfældigvis er rigtig.

Elektrificering Skalborg-Aalborg Lufthavn
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 17/02-25, 11:00.

4. februar 2025. Man har gennem længere tid været i gang med at elektrificere strækningen Aarhus-Skalborg og nu er man også gået i gang med strækningen Skalborg-Aalborg Lufthavn. Her Skalborg trinbræt set fra nord mod syd. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Elektrificering Aalborg station
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 19/02-25, 21:58.
Det er nu kun et spørgsmål om dage, inden man for alvor går i gang med at elektrificere selve Aalborg station. I den anledning bringes nedenfor et elektrificerings-frit solskins-billede fra Aalborg station dags dato. "NJJ rules". Fra slutningen af næste år kommer de viste dieselmaskiner til at køre under køretråd Lindholm-Hobro-Lindholm.

Billedet er klikbart.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


19. februar 2025. "NJJ rules". Yderst til venstre i spor 4 holder NJJ Lint 41 LM 612, i midten i spor 3 NJJ Lint 41 LM 608 og yderst til højre i spor 1 NJJ Desiro DM 505. Bemærk de gule perron-prikker, som er af nyere dato. Redaktionen vædder gerne en kvalitets-påskebryg på, at de forvitrer i løbet af kort tid. Bemærk også den rød-hvide betonkilometersten til venstre ved spor 3. Gad vide, om den bliver vedligeholdt.  Den "rustne" galgekonstruktion yderst til venstre er af ældre dato. Det vides ikke, om den bliver en del af den kommende elektrificering. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.




Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 19/02-25, 21:58Det er nu kun et spørgsmål om dage, inden man for alvor går i gang med at elektrificere selve Aalborg station. I den anledning bringes nedenfor et elektrificerings-frit solskins-billede fra Aalborg station dags dato. "NJJ rules". Fra slutningen af næste år kommer de viste dieselmaskiner til at køre under køretråd Lindholm-Hobro-Lindholm.

Billedet er klikbart.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


19. februar 2025. "NJJ rules". Yderst til venstre i spor 4 holder NJJ Lint 41 LM 612, i midten i spor 3 NJJ Lint 41 LM 608 og yderst til højre i spor 1 NJJ Desiro DM 505. Bemærk de gule perron-prikker, som er af nyere dato. Redaktionen vædder gerne en kvalitets-påskebryg på, at de forvitrer i løbet af kort tid. Bemærk også den rød-hvide betonkilometersten til venstre ved spor 3. Gad vide, om den bliver vedligeholdt.  Den "rustne" galgekonstruktion yderst til venstre er af ældre dato. Det vides ikke, om den bliver en del af den kommende elektrificering. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.





Vides det hvornår NJ får batteritog?

Mvh Vestjyden

Elektrificering Randers-Aalborg
Af andersj, Aalborg. 20/02-25, 10:24.
Citat fra: vestjyden Dato 20/02-25, 07:31Vides det hvornår NJ får batteritog?

Det er der pt. ingen konkrete planer om. Afventer sandsynligvis bl.a. endelig stillingtagen til elektrificering Lindholm-Frederikshavn samt organiseringen af trafikken i Nordjylland efter 2030. Den nuværende aftale om regionaltogstrafikken Hobro-Skørping-Aalborg-Hjørring-Frederikshavn løber kun til 2030 og skal muligvis i udbud herefter jf. EU-krav.

Anders

Men vil nok lige se hvordan Midtjyske Jernbaner s batteritoge klarer sig
de skulle ligesom være en forsøg

inden men begynder og udbrede dem til andre steder

så måske næste udbud Nordjyske og GoCollective bliver måske men batteritoge

Elektrificering Randers-Aalborg
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 20/02-25, 17:00.
Uden elektrificering til Hirtshals og Skagen vil der ikke rigtig være nogen mulighed for at NJJ kan klare sig uden batteritog.

Men lad os nu se - man kan ikke købe alting på en gang

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 20/02-25, 17:00Uden elektrificering til Hirtshals og Skagen vil der ikke rigtig være nogen mulighed for at NJJ kan klare sig uden batteritog.

Men lad os nu se - man kan ikke købe alting på en gang

Dét undrede jeg mig også over. Hvorfor skulle der være interesse i at elektrificere Lindholm-Frederikshavn når det er samme tog som kører til Skagen? Det virker mærkeligt. Skal DSB på sigt til at køre derop igen?

Ja, hvorfor tror du?
Fordi jernbaneskinner er et stykke infrastruktur, der frit skal give en operatør mulighed for at trafikere et område.
Aalborg - Frederikshavn er staten infrastruktur og en del af TEN korridoren og skal naturligvis have køreledning og 25 kV.
Så kan der både køre langdistance uden skift (SJ, Snälltåget, DB) og måske DSB, hvis de vover pelsen.
Der kan køre godstog, med en lille shunt og 2 mil køretråd, så er Hitshalsterminalen godt betjent og muligheden for Frederikshavn, Skagen  ligger lige for.
Regionaltrafikken kan køre med batteritog på fingerne og lade på Banedanmark nettet. Det er rigtig smart (også for en økonom) at et transportmiddel både kan producere km og oplade, i stedet for man skal købe ekstra tog der blot skal holde for at lade.
Så køretråds elektrificering er den effektive løsning til en reel grøn omstilling. ;)   

Citat fra: Dieseldoktor Dato 21/02-25, 00:00Ja, hvorfor tror du?
Fordi jernbaneskinner er et stykke infrastruktur, der frit skal give en operatør mulighed for at trafikere et område.
Aalborg - Frederikshavn er staten infrastruktur og en del af TEN korridoren og skal naturligvis have køreledning og 25 kV.
Så kan der både køre langdistance uden skift (SJ, Snälltåget, DB) og måske DSB, hvis de vover pelsen.
Der kan køre godstog, med en lille shunt og 2 mil køretråd, så er Hitshalsterminalen godt betjent og muligheden for Frederikshavn, Skagen  ligger lige for.
Regionaltrafikken kan køre med batteritog på fingerne og lade på Banedanmark nettet. Det er rigtig smart (også for en økonom) at et transportmiddel både kan producere km og oplade, i stedet for man skal købe ekstra tog der blot skal holde for at lade.
Så køretråds elektrificering er den effektive løsning til en reel grøn omstilling. ;) 

Fra Ålborg til Frederikshavn er der ca. 85 km - det kan et batteritog godt klare. Hvis toget skal videre til Skagen, så skal det "vende" og den tid kan bruges på at lade....omkring 5-10 min. er sandsynligvis rigeligt, så er der til turen til Skagen (ca. 40 km) og tilbage til Frederikshavn.

Godstog kan - om nødvendigt - klares med et dual-loco, som har en batteripakke.

Så der er andre alternativer til elektrificering.....meeeeen omkostningerne væltes over på en operatør. Omvendt, staten kan snart fattes penge med alle de milliarder, som afsættes til forsvaret.

Citat fra: Lyntoget Dato 20/02-25, 16:47Men vil nok lige se hvordan Midtjyske Jernbaner s batteritoge klarer sig
de skulle ligesom være en forsøg

inden men begynder og udbrede dem til andre steder
Det er ikke et forsøg. Man kigget på Tyskland og man kan se at det virker i praksis dernede, så man har hoppe over et pilotprojekt og starter med reelt drift fra starten af.


Citat fra: Lyntoget Dato 20/02-25, 16:47så måske næste udbud Nordjyske og GoCollective bliver måske men batteritoge
Det er besluttet at hele GoCollectiveøs område skal dækkes af ladeinfrastruktur. Så det bliver ikke "måske" - det skal... samme med i Vendsyssel til NJ's tog.

Elektrificering Randers-Aalborg
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 21/02-25, 08:38.
Citat fra: peter christensen Dato 21/02-25, 05:58Omvendt, staten kan snart fattes penge med alle de milliarder, som afsættes til forsvaret.
Wammen har ryddet op i ministeriet og fundet 21 milliarder i et glemt skab i et tomt kontor, så.... :-)

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak