Citat fra: UTJ Dato 23/01-24, 13:17Citat fra: Niels Bak Dato 23/01-24, 11:54Citat fra: UTJ Dato 22/01-24, 22:43Citat fra: LarsJels Dato 22/01-24, 22:30Blandt de 10 byer bor der ca. 600.000 indbyggere i Det Østjyske Bybånd (Randers-Kolding). Hvor meget omvejskørsel betyder, kan ses ved, at afstanden Randers-Kolding og København-Nyborg begge er ca. 130 km. Førstnævnte har rejsetid med tog på 2 timer (inkl. 7 min. ophold i Aarhus), den anden strækning 1:15 time.
MVH; Lars
Det er resultatet af jyske politikeres satsning på motorvejsinvesteringer. De kunne have fået al den jernbane de ville, men ville/vil hellere have asfalt. Det er ganske simpelt.
Det er lidt mere kompliceret end som så og rækker også meget længere tilbage end den første motorvej.
Nu er det jo heller ikke fordi man har rettet jernbane ud andre steder i landet. De eneste nybygninger de sidste 100 år er Storebælt, Øresundsbanen og shuntet ved Taulov. Det er først med den ny Ringstedbane, at man begynder at tænke i hurtigere linjeføringer, og den er først og fremmest udløst af kapacitetsproblemer.
Til gengæld kan man godt skyde på fortidens (jyske) politikere - og så på geografien. Her havde man ikke vilje til at bruge pengene på at grave igennem bakkerne i Østjylland, og da man samtidig ville have banen gennem samtlige købstæder, så fik man en krøllet linjeføring som kom til at følge fjorde og ådale. Mellem Århus og Randers valgte man den billige løsning at koble banen på den eksisterende til Viborg i stedet for at sigte direkte mellem de to byer, mens man mellem Kolding og Vejle skal igennem Fredericia. Så banen i især Østjylland fik fra start en meget dårligere linjeføring, end dem man havde bygget på Sjælland.
Timemodellen var et effektivt forsøg på at få gjort noget ved flere af de værste omveje og kurvede stykker. Og ja, her lod først og fremmest partier med base i Jylland den ideologiske modstand mod finansieringen skygge over den transportmæssige gevinst. Det er beskæmmende.
Læg oven i at det så stadig er politisk umuligt at køre forbi en af byerne med så meget som et enkelt tog for at skaffe de andre gode forbindelser (og kapacitet til et ordentligt lokaltogssystem), som det lokale sogneråd og deres landspolitiske følgesvendes krig mod Vejle Fjord-forbindelsen er et godt eksempel på.
Det er politisk umuligt fordi politikerne vælger at det er politisk umuligt. Det gælder både linjeføringer udenom bymidter og egentligt byggeri af tidssvarende jernbaneinfrastruktur, herunder et politisk pres mod embedsværkets vægren mod elektrificering til Århus under påskud af teknikaliteter. Desuden har man valgt planløs udbygning af nye boligområder på hver en ledig mark i Østjylland, således at kollektiv trafikbetjening stort set er umulig i den ikke-besluttede østjyske storby, som er vokset frem, hverken nu eller i fremtiden. Læg mærke til at der intetsteds i Østjylland er planlagte nye bycentre, men at man forlader sig på boxbutikker med 3500 kvm-begrænsning i periferien af de oprindelige købstæder. Man kan sammenligne med USA, som har lignende byplanlægning. Det vi ser nu er at infrastrukturen samles langs motorvejen og med et ekstra lastbilspor skal klare trafikbehovet. Så bygger man industrier i et bånd langs denne, mens fortalerne for jernbane kan lege med streger på diverse kortmateriale. Vi er nået til at det at have en motorvej i baghaven for mange er psykisk mere tåleligt end at have en jernbane i samme nærhed, for det er motorvejen som er det kendte, mens jernbanen (og letbanen) er det farlige ukendte.
Jeg er langtfra uenig i det hele, men det er alligvel noget overdrevet. Meget industri ligger givetvis bedst langs motorvejen, fordi det bruger rigtig meget plads,og der bygges faktisk en del boliger og generel byudvikling omkring stationer, også selvom stationen ikke har været den direkte årsag, og derfor har der allerede været en del stationsgenåbninger og vil komme flere. Laurbjerg er måske den første, hvor man virker til meget specifikt at ville bygge sig stor nok til at få en station ,efter det tidligere blev droppet.
Det er generelt trættende, at man skulle være "ideologisk" hvis man mener timeplanen anno 2013 var skruet forkert sammen og endnu værre, at skælde folk ud for ikke at ville have en jernbane i baghaven. Hvem vil det? En bane til lyntog kan næppe opfattes som andet end en larmende mur til skade for de lokale og til gavn for alle, der bor langt væk. Man kommer ingen vegne med bare at skælde ud for en helt logisk modstand.
I stedet skulle man forsøge at respektere det. Det behøver ikke være et problem. Vestfyn er bl.a et fantastisk projekt, fordi det skygger en motorvej, men samtidig er det til gavn for de lokale, fordi der så kommer stoppende tog på den gamle bane. Derfor var det også nemt at vedtage og er generelt populært i området, ligesom et lillebæltsprojekt kunne være det, hvis man kan overkomme støjproblemet.
Det er underligt, at timeplanen i dag opfattes som aflyst. For mig er det givet at den kommer tilbage, når man får bygget lillebælt, der for mig at se, er det eneste større, nødvendige projekt og burde få mere opmærksomhed, da det også fremstår som det mest sandsynlige og er ved at blive undersøgt.