Citat fra: UTJ Dato 22/01-24, 22:43Citat fra: LarsJels Dato 22/01-24, 22:30Blandt de 10 byer bor der ca. 600.000 indbyggere i Det Østjyske Bybånd (Randers-Kolding). Hvor meget omvejskørsel betyder, kan ses ved, at afstanden Randers-Kolding og København-Nyborg begge er ca. 130 km. Førstnævnte har rejsetid med tog på 2 timer (inkl. 7 min. ophold i Aarhus), den anden strækning 1:15 time.
MVH; Lars
Det er resultatet af jyske politikeres satsning på motorvejsinvesteringer. De kunne have fået al den jernbane de ville, men ville/vil hellere have asfalt. Det er ganske simpelt.
Det er lidt mere kompliceret end som så og rækker også meget længere tilbage end den første motorvej.
Nu er det jo heller ikke fordi man har rettet jernbane ud andre steder i landet. De eneste nybygninger de sidste 100 år er Storebælt, Øresundsbanen og shuntet ved Taulov. Det er først med den ny Ringstedbane, at man begynder at tænke i hurtigere linjeføringer, og den er først og fremmest udløst af kapacitetsproblemer.
Til gengæld kan man godt skyde på fortidens (jyske) politikere - og så på geografien. Her havde man ikke vilje til at bruge pengene på at grave igennem bakkerne i Østjylland, og da man samtidig ville have banen gennem samtlige købstæder, så fik man en krøllet linjeføring som kom til at følge fjorde og ådale. Mellem Århus og Randers valgte man den billige løsning at koble banen på den eksisterende til Viborg i stedet for at sigte direkte mellem de to byer, mens man mellem Kolding og Vejle skal igennem Fredericia. Så banen i især Østjylland fik fra start en meget dårligere linjeføring, end dem man havde bygget på Sjælland.
Timemodellen var et effektivt forsøg på at få gjort noget ved flere af de værste omveje og kurvede stykker. Og ja, her lod først og fremmest partier med base i Jylland den ideologiske modstand mod finansieringen skygge over den transportmæssige gevinst. Det er beskæmmende.
Læg oven i at det så stadig er politisk umuligt at køre forbi en af byerne med så meget som et enkelt tog for at skaffe de andre gode forbindelser (og kapacitet til et ordentligt lokaltogssystem), som det lokale sogneråd og deres landspolitiske følgesvendes krig mod Vejle Fjord-forbindelsen er et godt eksempel på.