Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- “Vild ide: Hvorfor ikke tog fra Roskilde til Hillerød”
Gå ned Sider: 1 ... 5 6 [7] 8
Eller midt Sjælland gen opleves.

Viktoria, jeg er ikke lige sikker på om det er blevet skrevet tidligere, men jeg kan i hvert fald ikke finde det lige nu - men hvad er dine tanker for udfletning øst for Roskilde? Jeg tænker at man er nødt til at lave et fly-over eller en dive-under, især nu hvor de to nordlige spor (efter planen) skal ombygges til S-tog.

I Slangerup ser dit forslag ud som om det bruger banegraven i den østlige side - men vest for stationen kommer man jo nok til at skulle ekspropriere nogle huse, uanset hvordan man vender og drejer det.

Jeg kan også meget godt lide din løsning for Lynge - den vil også tillade en eventuel forlængelse af S-togene fra Farum til Slangerup en dag (hvilket så ville kræve CBTC installeret på lokalbanens tog, men det skulle ikke være umuligt.) Det ville dog kræve nedrivning af omkring 15 huse, og nok også kompensation for støj til en række yderligere.

Det eneste valg jeg synes er lidt underligt er stationen øst for Uvelse. Den ser ud til at ligge over en kilometer fra nærmeste bebyggede område (ud over en enkelt industribygning og et par gårde), og den ser heller ikke rigtig ud til at have en god beliggenhed for en park-and-ride station. Måske ville banen have bedre samfundsøkonomi hvis man udelader den station? Eller gør bindingerne på grund af enkeltsporing at det alligevel ikke ville spare tid?

Citat fra: hummel_62 Dato 30/01-24, 15:59Eller midt Sjælland gen opleves.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Kortet viser et udsnit af de 48 største Sjællandske byer.
Så, det burde være nemt at kassere den gamle trace på Hornsherred, da der simpelthen er langt flere kunder øst for Roskilde fjord.

De sorte er eksisterende jernbaner, gule er potentielle.
Jeg har indtegnet Ringsted - Hvalsø, da denne forbinder Ringsted og Holbæk, to ret store byer uden direkte forbindelse. Og den gamle trace er intakt på 80% af strækningen.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: anho Dato 30/01-24, 17:471. Viktoria, jeg er ikke lige sikker på om det er blevet skrevet tidligere, men jeg kan i hvert fald ikke finde det lige nu - men hvad er dine tanker for udfletning øst for Roskilde? Jeg tænker at man er nødt til at lave et fly-over eller en dive-under, især nu hvor de to nordlige spor (efter planen) skal ombygges til S-tog.

2. I Slangerup ser dit forslag ud som om det bruger banegraven i den østlige side - men vest for stationen kommer man jo nok til at skulle ekspropriere nogle huse, uanset hvordan man vender og drejer det.

3. Jeg kan også meget godt lide din løsning for Lynge - den vil også tillade en eventuel forlængelse af S-togene fra Farum til Slangerup en dag (hvilket så ville kræve CBTC installeret på lokalbanens tog, men det skulle ikke være umuligt.) Det ville dog kræve nedrivning af omkring 15 huse, og nok også kompensation for støj til en række yderligere.

4. Det eneste valg jeg synes er lidt underligt er stationen øst for Uvelse. Den ser ud til at ligge over en kilometer fra nærmeste bebyggede område (ud over en enkelt industribygning og et par gårde), og den ser heller ikke rigtig ud til at have en god beliggenhed for en park-and-ride station. Måske ville banen have bedre samfundsøkonomi hvis man udelader den station? Eller gør bindingerne på grund af enkeltsporing at det alligevel ikke ville spare tid?

1.
Spor 6 og 7 forlænges med et femte hovedspor frem til Trekroner. Her krydser Ølstykkebanen Vestbanen på en sporbærende bro. Umiddelbart efter har Ølstykkebanen samme højdeplacering, som motorvejen, hvorfor den følger motorvejen de næste 500 m.
Det er beskrevet dybere i et tidligere svar, inden der kom "ævl" om HH-forbindelsen og støj.

2.
Jep, den benytter banegraven øst for Slangerup station, som i dag er en vej.
Her skal to lagerbygninger og to(tre) parcelhuse afkortes/fjernes, og vejen omlægges 100 m nordligere.

Vest for hovedgaden, skal der fjernes en 10-15 huse. (Finder min note med præcise tal senere)

4.
Oprindeligt havde jeg ikke indtænkt Uvelse, men min grafiske køreplan gik ikke op i nordenden af banen, men en (teknisk)krydsningsstation ved Uvelse løste problemet.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: viktoria skov Dato 30/01-24, 18:29
Citat fra: hummel_62 Dato 30/01-24, 15:59Eller midt Sjælland gen opleves.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Kortet viser et udsnit af de 48 største Sjællandske byer.
Så, det burde være nemt at kassere den gamle trace på Hornsherred, da der simpelthen er langt flere kunder øst for Roskilde fjord.

De sorte er eksisterende jernbaner, gule er potentielle.
Jeg har indtegnet Ringsted - Hvalsø, da denne forbinder Ringsted og Holbæk, to ret store byer uden direkte forbindelse. Og den gamle trace er intakt på 80% af strækningen.

Sorry det var bare en dårlig joke.
For den gamle bane max opvise kirke Hyllinge med ca 2500 indbygger, Skibby nok noget mere.

Så nej, tænker hvor fik de den ide den gang, en anden historie. Holbæk? Ser ingen grund til den skulle have egen parallel til Ringsted. Oftere tog vil de nok heller have. Ringsted vil nok føle de bliver en stor banegårde især med en Kattegat forbindelse den vej.
Men at skubbe gang i udviklingen fra Roskilde mod nord/øst. Er godt set, kunne man skubbe gang i Køge Roskilde. Kunne det hjælpe byudvikling. Høne eller ægget. Bane eller by.
Helt personlige vil jeg gerne have 2035 tingene igennem. Men godt at have noget klar, så det hele ikke går i stå igen

Citat fra: viktoria skov Dato 30/01-24, 18:391.
Spor 6 og 7 forlænges med et femte hovedspor frem til Trekroner. Her krydser Ølstykkebanen Vestbanen på en sporbærende bro. Umiddelbart efter har Ølstykkebanen samme højdeplacering, som motorvejen, hvorfor den følger motorvejen de næste 500 m.
Det er beskrevet dybere i et tidligere svar, inden der kom "ævl" om HH-forbindelsen og støj.


Skal der etableres 1 perron mere på trekroner?

Citat fra: SVR Dato 30/01-24, 21:09
Citat fra: viktoria skov Dato 30/01-24, 18:391.
Spor 6 og 7 forlænges med et femte hovedspor frem til Trekroner. Her krydser Ølstykkebanen Vestbanen på en sporbærende bro. Umiddelbart efter har Ølstykkebanen samme højdeplacering, som motorvejen, hvorfor den følger motorvejen de næste 500 m.
Det er beskrevet dybere i et tidligere svar, inden der kom "ævl" om HH-forbindelsen og støj.


Skal der etableres 1 perron mere på trekroner?

Jep, en separat perron og spor Trekroner - Roskilde for den nye bane, så der ikke blandes trafik.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: viktoria skov Dato 30/01-24, 18:391.
Spor 6 og 7 forlænges med et femte hovedspor frem til Trekroner. Her krydser Ølstykkebanen Vestbanen på en sporbærende bro. Umiddelbart efter har Ølstykkebanen samme højdeplacering, som motorvejen, hvorfor den følger motorvejen de næste 500 m.
Det er beskrevet dybere i et tidligere svar, inden der kom "ævl" om HH-forbindelsen og støj.

2.
Jep, den benytter banegraven øst for Slangerup station, som i dag er en vej.
Her skal to lagerbygninger og to(tre) parcelhuse afkortes/fjernes, og vejen omlægges 100 m nordligere.

Vest for hovedgaden, skal der fjernes en 10-15 huse. (Finder min note med præcise tal senere)

4.
Oprindeligt havde jeg ikke indtænkt Uvelse, men min grafiske køreplan gik ikke op i nordenden af banen, men en (teknisk)krydsningsstation ved Uvelse løste problemet.

Mange tak for opklaringen! Det giver god mening alt sammen. Og så er det jo meget mere gennemarbejdet end størstedelen af de forslag vi ser her på forum :p

Bare af ren nysgerrighed: er det et bachelor- eller kandidatprojekt? Eller noget helt andet? Det virker ret omfattende, så mit gæt ville være kandidat.

Citat fra: anho Dato 30/01-24, 22:21Mange tak for opklaringen! Det giver god mening alt sammen. Og så er det jo meget mere gennemarbejdet end størstedelen af de forslag vi ser her på forum :p

Bare af ren nysgerrighed: er det et bachelor- eller kandidatprojekt? Eller noget helt andet? Det virker ret omfattende, så mit gæt ville være kandidat.

Hobbyprojekt

Havde for meget tid her i de sidste par måneder, så der fik jeg lavet lidt i fritiden.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Hvad med at imødekomme den eksisterende efterspørgsel, og komme af med indenrigs og de andre korte flyruter, inden der bygges nyt. Fx timemodellen, Opgradering af 5C til letbane, S-togs expresstunnel via Rigshospitalet, sønderborg til CPH 3 timer, bedre nattog og dagtogsforbindelser til Oslo, Amsterdam, Berlin, Prag, og til sidst, godtnok ikke så relevant for Danmark, men opgradering af banen imellem Oslo og Stockholm, som er en af de travleste flyruter i Europa, hvis ikke i verden, med 20 daglige afgange hver vej!

“Vild ide: Hvorfor ikke tog fra Roskilde til Hillerød”
Af jacobchristensen. 24/07-24, 14:16.
Seneste redigering: 24/07-24, 14:20 af jacobchristensen
Citat fra: Ncard00 Dato 23/07-24, 23:32Hvad med at imødekomme den eksisterende efterspørgsel, og komme af med indenrigs og de andre korte flyruter, inden der bygges nyt. Fx timemodellen, Opgradering af 5C til letbane, S-togs expresstunnel via Rigshospitalet, sønderborg til CPH 3 timer, bedre nattog og dagtogsforbindelser til Oslo, Amsterdam, Berlin, Prag, og til sidst, godtnok ikke så relevant for Danmark, men opgradering af banen imellem Oslo og Stockholm, som er en af de travleste flyruter i Europa, hvis ikke i verden, med 20 daglige afgange hver vej!

Timemodellen er død politisk (at politikerne ikke forstår det systemiske element i modellen - altså at det ikke handlede om at køre København - Århus på to timer, men at skabe lette overgange mellem fjern-, regional- og lokaltrafik - er en anden sag. Vi har ikke verdens smarteste trafikpolitikere. Til gengæld har vi borgmestre der mener det er Helt Afgørende at alle lyntog stopper i netop deres by)

Sønderborg på tre timer - med 200 km/h til Odense og den nye bane Odense-Middelfart er vi der i 2030.

Udlandsforbindelser - Fehmern vil ikke bare spare tid men også øge kapaciteten væsentligt. Så kunne vi vest for Storebælt drømme om at banen Flensborg-Hamborg blev opgraderet, især Neumünster-Hamborg. Men min drøm ville være timeforbindelser til Hamborg. (For min del af Danmark ville timedrift Fredericia-Flensborg være perfekt)

SJ's nye tog - når de kommer... - vil løse meget København-Stockholm (men husk at svensk fjerntrafik køres kommercielt).

Stockholm-Oslo: Den nuværende svenske regering er anti-jernbane og pro-CO2-udledninger

5C - der er ingen tvivl om at det var en kapitalbrøler uden lige at nedlægge sporvejsnettet i København (M3 er jo egentlig erstatningen for sporvejsnettet på Sjællandssiden), og at trafikken på 5C egentlig kunne bære en metro- eller letbanelinje. Men ... jeg bor i Odense og kommer tit i Gladsaxe/Lyngby-området, og at bygge en letbane Herlev-Nørrebro-Amagerbro-Kastrup er et massivt projekt der vil lukke byen i flere år.

Eksprestunnelen har været diskuteret i forskellige tråde.

Citat fra: jacobchristensen Dato 24/07-24, 14:16
Citat fra: Ncard00 Dato 23/07-24, 23:32Hvad med at imødekomme den eksisterende efterspørgsel, og komme af med indenrigs og de andre korte flyruter, inden der bygges nyt. Fx timemodellen, Opgradering af 5C til letbane, S-togs expresstunnel via Rigshospitalet, sønderborg til CPH 3 timer,
Sønderborg på tre timer - med 200 km/h til Odense og den nye bane Odense-Middelfart er vi der i 2030.
To timer med jernbane i Fyn-Als tunnelen. Jeg har ThomasTT's ord for at det er billigt i anlæg og løser konkrete trængselsproblemer.
Citat...
5C - der er ingen tvivl om at det var en kapitalbrøler uden lige at nedlægge sporvejsnettet i København
Sådan er socialismen!
Citat(M3 er jo egentlig erstatningen for sporvejsnettet på Sjællandssiden), og at trafikken på 5C egentlig kunne bære en metro- eller letbanelinje. Men ... jeg bor i Odense og kommer tit i Gladsaxe/Lyngby-området, og at bygge en letbane Herlev-Nørrebro-Amagerbro-Kastrup er et massivt projekt der vil lukke byen i flere år.
For ikke at tale om nedlæggelsen af de fynske lokalbaner for Odense.

Citat fra: jacobchristensen Dato 24/07-24, 14:16
Citat fra: Ncard00 Dato 23/07-24, 23:32Hvad med at imødekomme den eksisterende efterspørgsel, og komme af med indenrigs og de andre korte flyruter, inden der bygges nyt. Fx timemodellen, Opgradering af 5C til letbane, S-togs expresstunnel via Rigshospitalet, sønderborg til CPH 3 timer, bedre nattog og dagtogsforbindelser til Oslo, Amsterdam, Berlin, Prag, og til sidst, godtnok ikke så relevant for Danmark, men opgradering af banen imellem Oslo og Stockholm, som er en af de travleste flyruter i Europa, hvis ikke i verden, med 20 daglige afgange hver vej!

Timemodellen er død politisk (at politikerne ikke forstår det systemiske element i modellen - altså at det ikke handlede om at køre København - Århus på to timer, men at skabe lette overgange mellem fjern-, regional- og lokaltrafik - er en anden sag. Vi har ikke verdens smarteste trafikpolitikere. Til gengæld har vi borgmestre der mener det er Helt Afgørende at alle lyntog stopper i netop deres by)



Det er lige omvendt. Det har en meget stor værdi at komme ned på en-to-tre timer. Alene det at enhver ville kende rejsetiderne gennem landet kan givetvis værdisættes til mange milliarder.

Til gengæld må man stoppe med det pjat med overgange til lokalt og regionalt. lyntogene vil stoppe i større byer, hvor al offentlig trafik er omlagt til færre ruter med hyppigere afgange. Det er decideret skadeligt at forsøge at skabe grotesk trængselskaos på specifikke tidspunkter.

Citat fra: ThomasTT Dato 24/07-24, 15:02Det er lige omvendt. Det har en meget stor værdi at komme ned på en-to-tre timer. Alene det at enhver ville kende rejsetiderne gennem landet kan givetvis værdisættes til mange milliarder.

(....)

Det er noget forbandet vrøvl på linje med mer-trængsels-påstanden. Det som virkelig betyder noget er at man kan regne med at toget kører og ankommer til tiden. Det vil sige, at man kan planlægge sin tid og ens egen tid i forhold til andres planlægning. Potentielle kunder kan sagtens lære en køreplan, men udbuddet skal passe til det faktisk efterspurgte og så skal det med pris og billet være nemt at gennemskue.

Og så vil økonomen lige pointere at man kan "værdisætte" hvilkensomhelst ydelse eller vare, men det betyder ikke at den pågældende vare eller tjenesteydelse bliver værdisat ens af de økonomiske agenter. "Samfundet" har muligvie én værdiansættelse, Maren i Kæret en anden, og Hr Hansen en tredje. Det er de økonomiske agenter som træffer transportvalget og her er pris, tilgængelighed (læs: om det er let at finde ud af og ikke medfører for meget besvær i forhold til alternativer) og ankomstpålidelighed det afgørende.

Citat fra: UTJ Dato 24/07-24, 15:19
Citat fra: ThomasTT Dato 24/07-24, 15:02Det er lige omvendt. Det har en meget stor værdi at komme ned på en-to-tre timer. Alene det at enhver ville kende rejsetiderne gennem landet kan givetvis værdisættes til mange milliarder.

(....)

Det er noget forbandet vrøvl på linje med mer-trængsels-påstanden. Det som virkelig betyder noget er at man kan regne med at toget kører og ankommer til tiden. Det vil sige, at man kan planlægge sin tid og ens egen tid i forhold til andres planlægning. Potentielle kunder kan sagtens lære en køreplan, men udbuddet skal passe til det faktisk efterspurgte og så skal det med pris og billet være nemt at gennemskue.

Og så vil økonomen lige pointere at man kan "værdisætte" hvilkensomhelst ydelse eller vare, men det betyder ikke at den pågældende vare eller tjenesteydelse bliver værdisat ens af de økonomiske agenter. "Samfundet" har muligvie én værdiansættelse, Maren i Kæret en anden, og Hr Hansen en tredje. Det er de økonomiske agenter som træffer transportvalget og her er pris, tilgængelighed (læs: om det er let at finde ud af og ikke medfører for meget besvær i forhold til alternativer) og ankomstpålidelighed det afgørende.



Jeg er bare ikke enig. Spørg en tilfældig borger, hvor lang tid det tager med tog aarhus-Kbh. 99% aner det ikke. Kort tid efter en timeplan er gennemført vil næsten alle vide det. Selv dem, der aldrig bruger toget. Selvfølgelig har det en enorm værdi.

Det hænger selvfølgelig også sammen med, at rejsetiden er kort nok til at være meget konkurrencedygtigt ift biler, og at man vil holde fast i rejsetiden, netop fordi der er det fokus på det, og selvfølgelig skal systemet være robust ellers er rejsetiden jo ikke, hvad den måtte påstå.

Jeg er helt enig i, at det skal være nemt og simpelt. Det er netop derfor jeg ikke støttede den oprindelige meget klodsede timeplan, hvor man fik et enkelt tog i timen ned på 1.55 Aarhus-kbh men ellers noget værre rod.

Gå op Sider: 1 ... 5 6 [7] 8

Jernbanebøger

Lokomotivet Årsskrift 2023

Lokomotivet Årsskrift 2023. Pris 460 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak