Citat fra: Ncard00 Dato 23/07-24, 23:32Hvad med at imødekomme den eksisterende efterspørgsel, og komme af med indenrigs og de andre korte flyruter, inden der bygges nyt. Fx timemodellen, Opgradering af 5C til letbane, S-togs expresstunnel via Rigshospitalet, sønderborg til CPH 3 timer, bedre nattog og dagtogsforbindelser til Oslo, Amsterdam, Berlin, Prag, og til sidst, godtnok ikke så relevant for Danmark, men opgradering af banen imellem Oslo og Stockholm, som er en af de travleste flyruter i Europa, hvis ikke i verden, med 20 daglige afgange hver vej!
Timemodellen er død politisk (at politikerne ikke forstår det systemiske element i modellen - altså at det ikke handlede om at køre København - Århus på to timer, men at skabe lette overgange mellem fjern-, regional- og lokaltrafik - er en anden sag. Vi har ikke verdens smarteste trafikpolitikere. Til gengæld har vi borgmestre der mener det er Helt Afgørende at alle lyntog stopper i netop deres by)
Sønderborg på tre timer - med 200 km/h til Odense og den nye bane Odense-Middelfart er vi der i 2030.
Udlandsforbindelser - Fehmern vil ikke bare spare tid men også øge kapaciteten væsentligt. Så kunne vi vest for Storebælt drømme om at banen Flensborg-Hamborg blev opgraderet, især Neumünster-Hamborg. Men min drøm ville være timeforbindelser til Hamborg. (For min del af Danmark ville timedrift Fredericia-Flensborg være perfekt)
SJ's nye tog - når de kommer... - vil løse meget København-Stockholm (men husk at svensk fjerntrafik køres kommercielt).
Stockholm-Oslo: Den nuværende svenske regering er anti-jernbane og pro-CO2-udledninger
5C - der er ingen tvivl om at det var en kapitalbrøler uden lige at nedlægge sporvejsnettet i København (M3 er jo egentlig erstatningen for sporvejsnettet på Sjællandssiden), og at trafikken på 5C egentlig kunne bære en metro- eller letbanelinje. Men ... jeg bor i Odense og kommer tit i Gladsaxe/Lyngby-området, og at bygge en letbane Herlev-Nørrebro-Amagerbro-Kastrup er et massivt projekt der vil lukke byen i flere år.
Eksprestunnelen har været diskuteret i forskellige tråde.