Citat fra: Niels Munch Dato 26/01-24, 14:13Citat fra: ThomasTT Dato 26/01-24, 13:48Jernbanen er et fableagtigt system til persontransport. Godstransport er sekundært og på længere sigt en ren niche, der primært skal undgå at genere omgivelserne og persontransporten
Jamen fint, så er vi tilbage ved "square one", der handlede om et solidt og vel gennemarbejdet forslag om en lokalbane Hillerød-Roskilde.
Absolut. Jeg er på ingen måde negativ overfor projektet.
Der er dog problemer. Det er lige lovligt dyrt til bare at skubbe ind som et ekstra projekt på en finanslov. Det er ikke så meget prisen i sig selv ift gevinsten ved projektet, men at man kommer til at konkurrere med andre anlægsprojekter. Derfor tror jeg i praksis, der kommer til at gå noget tid.
Herudover vil der efter min opfattelse være en betydelig usikkerhedsfaktor ift passagertal på en sådan bane. Mange vil kunne bruge den, men de vil også nemmere kunne undlade at bruge den, fordi bilkørsel ikke vil stå så elendigt, som hvis banen gik ind til de største byer. Om 15 år har vi mindst en halv million flere biler på vejene, antageligt flere, og de vil formentlig køre på særdeles billigt brændstof.
Hvad vil det betyde her? Hvis der om fem år kommer et fint forslag om at bruge 2 milliarder på markant hurtigere forbindelser fx kbh- Kalundborg, er det så bedre? Der kommer man jo langt og ind, hvor biler er umulige. Omvendt får man jo fuldendt en ring her med et hav af forskellige forbindelser,så samlet set, selv med hvad jeg vil opfatte som meget usikre passagertal, er det et fint projekt.
Jeg synes dog, at man skal prioritere at kunne køre hele ringen uden noget skift i roskilde.
Og så skal man respektere lokalbefolkningen, ikke tromle dem. Det vinder man i længden næppe på