Citat fra: Jens Hansen Dato 24/01-24, 07:37Meget flot arbejde og dejligt at se at man på DTU arbejder med udvikling af jernbanen (også).
Jeg kan ikke helt gennemskue hvorledes tog kommer fra det enkeltsporede stykke syd for Roskilde til det enkeltsporede stykke nord for Trekroner. Noget med et femte spor (der er plads på "vejbroerne"), men måske også en jernbanebro på tværs?
JH
Jeg har ikke lige tændt den store PC, så jeg kan ikke tage et billede af forslaget.
Men, i dag anvender Lokaltog fra Stevns spor 6 og 7 på Roskilde station, med niveaufri indkørsel fra Lille Syd.
Herfra kan der anlægges et femte spor, på sydsiden af Vestbanens 4 spor, indtil Trekroner station.
Mellem Trekroner station og motorvejsbroen, får sporet en svag sydlig kurve, så der kan opnås en tilpas høj vinkel i krydsningen af Vestbanen, som foregår på en enkeltsporet bro 30-50 m vest for motorvejsbroen.
I denne niveaufri krydsning er der tre parametre, der påvirker anlægsprisen.
Godstog - (metervægt på bro - godstog = 8 ton/m - batteritog = 2-3 ton/m, og påvirker hvor stejl rampen må være)
Vinkel mellem bro og Vestbanen - (Høj vinkel = kort bro = lav pris - Lav vinkel = lang bro = høj pris
Og en stor Biltema, ca. 25 m fra spormidte af nærmeste spor på Vestbanen. (Snæver plads til banedæmning)
Er man praktisk tænkende, så laver man en forbindelseskurve mellem ny bane og nordsiden af Vestbanen = godstog skal ikke over broen = kan dimensioneres efter 3 ton/m = lavere pris.
Ligeledes kan sporreglerne udnyttes fuldt ud, da en bane til gods + person, normalt maks tillader 1,56 %, mens en ren personbane, kan der benyttes 2,5 % efter normalbestemmelserne.
Hvilket giver en kortere rampe på sydsiden = lavere pris.
Med godstog mener jeg det ene godstog til og fra Frederiksværk.
Bliver HH-forbindelsen aktuel, kræver det en om ombygning af udfletningen.
Vinkelen afhænger af sporets radius, jeg har regnet med 700 m, som med overhøjde tillader 100 km/t.
Dette giver en 10-30 m kortere bro end mit oprindelige design med R = 1000 m, som bestod af to brofag af ca. 40 og 50 m. Nu mener jeg det ligger på 20 og 30 m ca.
Og Biltema begrænser hvordan sporet kan ligge uden at kræve alt for dyre støttevægge.
Måske er løsningen en kombi af 5-10 m ekspropriation af Biltema, og en støttevæg i halv højde af banedæmningen.