Citat fra: Niels Munch Dato 25/01-24, 13:14Måske jeg er helt OT? Men under et NJS-besøg ved A/S Storebælt tog jeg på Sprogø disse 2 billeder:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Begge fotos Sprogø, 23.09.2014 (nm).
..... og da min viden om køreledningsanlæg er begrænset "til usynlighed", vil jeg da meget gerne vide, hvad jeg har fotograferet?
Bedste hilsener
Niels
Hej Niels
Det du har fotograferet er en neutralsektion af typen Phase Break. Den går ind under kategorien kort neutralsektion, da faseadskillelsen "kun" ligger på de 2 hvide isolerstænger mellem de 2 tætstående master. Resten af udstyret vi ser i enderne er til at sikre at traktionsstrømmen bliver afbrudt, hvis lokoføreren skulle have glemt at udkoble hovedafbryderen.
Denne model er ligesom de andre korte neutralsektioner ikke egnet til høje hastigheder, da udstyret giver et hårdt punkt i køreledningsanlægget. Dette giver stort slid på strømaftagerne, og risikere at starte kedelige svingninger.
Samtidig er de temmelig omkostningstunge på grund af slidtagen på meder og de vakumafbydere der sidder i de blå kasser der sidder i masterne.
I Danmark har vi denne model på Sprogø, i Eltang og lige nord for Vamdrup. De bliver ikke monteret længere da fabrikanten ikke længere producerer dem.
Hilsen
Michael