Tid til endnu en passagerrekord!
Stiften har i dag bragt en artikel (desværre bag betalingsmur) om letbanens passagerrekord for 2024.
https://stiften.dk/trafik/letbanen-satte-stor-rekord-her-er-stationerne-med-stoerst-fremgang?teaser-referral=ddf03680-265c-44bf-a624-bca06d9e2516-10En lidt over 10% stigning sammenlignet med 2023. Enkelte stationer og standsningssteder skiller sig ud med meget store procentmæssige stigninger.
Øllegårdsvej på Odderbanen havde en stigning på hele 62%! Stigningen skyldes sandsynligvis at man siden sommeren 2024 lader alle afgange standse ved Øllegårdsvej, hvor hvert andet tog i dagtimerne på hverdage sprang standsningstedet over før i tiden.
Også Lisbjergskolen (fremgang 39%), Humlehuse (38%),Hessel (34%) og Viby J (32%), havde meget stor fremgang. Lisbjerg Bygade og Torsøvej klarede sig også flot med fremgang på henholdsvis 18,9% og 17,2%.
De fortsatte passagerstigninger er endnu engang bekræftelse af at letbanen er et attraktivt transportmiddel og at der er behov for flere afgange på den eksisterende bane. Allerede til sommer skulle der gerne komme forbedringer i form af flere afgange på Odder- og Grenaabanerne om aftenen og på lørdage. I 2026 skal der efter planen også køre halvtimesdrift på de samme to strækninger om søndagen. I 2027 sigter man efter kvartersdrift mellem Aarhus og Hornslet i løbet af dagtimerne (ikke kun i myldretiden) og når man i 2029 har modtaget nye letbanetog, kommer der kvartersdrift til Odder og 5-minutters drift på den indre strækning, og måske endda mere til ud mod Lisbjerg og Lystrup.