Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Stor passagerstigning på Aarhus Letbane
Gå ned Sider: 1 ... 5 6 [7]
Citat fra: jaer Dato 19/12-24, 20:51
Citat fra: mgameing123 Dato 19/12-24, 18:59
Citat fra: mss Dato 19/12-24, 17:57Glem det, det vil være et kæmpe besvær og spild af penge. Kunderne vil hellere have flere afgange.
Ja men når vi har nået der hvor der ikke mere plads til flere tog hvad gør vi så? Det er bedre at få perroner forlænget før det er forsent.

Ja, lad os lave een lang perron hele vejen, så kan man jo bare stå af og på, hvor det passer, og så kan alle tog befare strækningen.

Og så bare for at bringe et sjovt stykke trivia på banen: dette er netop hvad man gjorde i Chicago med State Street-tunnelbanen, hvor der er hele tre stationer placeret langs én 1,1 km lang perron. Dearborn-tunnelen i samme by har en tilsvarende konstruktion.

Så har man igen sat en årlig passagerrekord. For første gang har man rundet 6 millioner passagerer:

https://stiften.dk/trafik/rift-om-pladserne-i-letbanetogene-det-er-flotte-tal-jeg-er-meget-tilfreds?teaser-referral=03444c7c-42b2-4de0-9914-9eb48c2a2f13-14

Af artiklen fremgår også nogle planer om hvad der skal ske på letbanen i de kommende år frem til 2029

Citat fra: andersj Dato 18/12-24, 20:54
Citat fra: mss Dato 18/12-24, 19:31Ja det giver mening. Variobahn på de ydre strækninger giver ringe mening.
Nå, men spændende hvem der kommer med i kapløbet, og med hvad.

Der er nok ikke mange andre bud end Stadler Tango ved så lille en bestilling og krav om 100 km/t med tilsvarende komfort ("rigtige" drejelige bogier)

Tango er leveret i en konfiguration på 52,6 meter til Appenzeller Bahnen med fire lange vogne med hver deres drejelige bogie og to korte vogne med en "stiv" bogie hver.



De kunne godt ligne at man kan dele toget på midten, hvilket ville fjerne behovet for at forlænge værkstedssporene på det eksisterende værksted i Aarhus.

En lille opdatering til dette emne. Stadler har opdateret deres hjemmeside med et nyt look. I den forbindelse har de også opdateret oversigten over deres produkter. Ikke overraskende er Variobahn forsvundet, men det vidste vi jo allerede, men Tango er også forsvundet, hvilket er noget mere overraskende. Er det et tegn på at Tango måske er udgået? Det er trods alt en model der ikke rigtig kan noget man ikke kan med Stadler's andre modeller.

https://www.stadlerrail.com/en/solutions/rolling-stock

Citat fra: Gustav Hansen Dato  5/02-25, 22:58
Citat fra: andersj Dato 18/12-24, 20:54
Citat fra: mss Dato 18/12-24, 19:31Ja det giver mening. Variobahn på de ydre strækninger giver ringe mening.
Nå, men spændende hvem der kommer med i kapløbet, og med hvad.

Der er nok ikke mange andre bud end Stadler Tango ved så lille en bestilling og krav om 100 km/t med tilsvarende komfort ("rigtige" drejelige bogier)

Tango er leveret i en konfiguration på 52,6 meter til Appenzeller Bahnen med fire lange vogne med hver deres drejelige bogie og to korte vogne med en "stiv" bogie hver.



De kunne godt ligne at man kan dele toget på midten, hvilket ville fjerne behovet for at forlænge værkstedssporene på det eksisterende værksted i Aarhus.

En lille opdatering til dette emne. Stadler har opdateret deres hjemmeside med et nyt look. I den forbindelse har de også opdateret oversigten over deres produkter. Ikke overraskende er Variobahn forsvundet, men det vidste vi jo allerede, men Tango er også forsvundet, hvilket er noget mere overraskende. Er det et tegn på at Tango måske er udgået? Det er trods alt en model der ikke rigtig kan noget man ikke kan med Stadler's andre modeller.

https://www.stadlerrail.com/en/solutions/rolling-stock

Det er lidt mystisk. Jeg har ikke hørt noget om at Tango er udgået, men hvis ikke de reklamere med den på deres egen hjemmeside.

Tango kan jo være udgået lige indtil der er nogle der vil købe den, det tror jeg ikke man skal lægge så meget i. Pt. bygges der 40 stk. til Stuttgart. Tango er jo næsten også mere "Tailor-made" end et standardprodukt, da der ikke er to typer der er ens.

Anders

Citat fra: andersj Dato  6/02-25, 19:09Tango kan jo være udgået lige indtil der er nogle der vil købe den, det tror jeg ikke man skal lægge så meget i. Pt. bygges der 40 stk. til Stuttgart. Tango er jo næsten også mere "Tailor-made" end et standardprodukt, da der ikke er to typer der er ens.

Det kunne godt være. Jeg prøver at skrive til dem og høre nærmere. Jeg vender tilbage med en rapport når de har svaret

Tid til endnu en passagerrekord!

Stiften har i dag bragt en artikel (desværre bag betalingsmur) om letbanens passagerrekord for 2024.
https://stiften.dk/trafik/letbanen-satte-stor-rekord-her-er-stationerne-med-stoerst-fremgang?teaser-referral=ddf03680-265c-44bf-a624-bca06d9e2516-10

En lidt over 10% stigning sammenlignet med 2023. Enkelte stationer og standsningssteder skiller sig ud med meget store procentmæssige stigninger.
Øllegårdsvej på Odderbanen havde en stigning på hele 62%! Stigningen skyldes sandsynligvis at man siden sommeren 2024 lader alle afgange standse ved Øllegårdsvej, hvor hvert andet tog i dagtimerne på hverdage sprang standsningstedet over før i tiden.
Også Lisbjergskolen (fremgang 39%), Humlehuse (38%),Hessel (34%) og Viby J (32%), havde meget stor fremgang. Lisbjerg Bygade og Torsøvej klarede sig også flot med fremgang på henholdsvis 18,9% og 17,2%.

De fortsatte passagerstigninger er endnu engang bekræftelse af at letbanen er et attraktivt transportmiddel og at der er behov for flere afgange på den eksisterende bane. Allerede til sommer skulle der gerne komme forbedringer i form af flere afgange på Odder- og Grenaabanerne om aftenen og på lørdage. I 2026 skal der efter planen også køre halvtimesdrift på de samme to strækninger om søndagen. I 2027 sigter man efter kvartersdrift mellem Aarhus og Hornslet i løbet af dagtimerne (ikke kun i myldretiden) og når man i 2029 har modtaget nye letbanetog, kommer der kvartersdrift til Odder og 5-minutters drift på den indre strækning, og måske endda mere til ud mod Lisbjerg og Lystrup.

Stor passagerstigning på Aarhus Letbane
Af Niels Munch. 6/04-25, 20:02.
Seneste redigering: 6/04-25, 20:05 af Niels Munch

Gå op Sider: 1 ... 5 6 [7]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak