Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Stor passagerstigning på Aarhus Letbane
Gå ned Sider: 1 2 3 [4]
Stor passagerstigning på Aarhus Letbane
Af andersj, Aalborg. 20/07-24, 00:05.
Men man havde da en ekstra afgang fra Odder 7:15 mellem 7:04 og 7:34 afgangene. Den starter åbenbart først i Mårslet nu, gad vide hvorfor? Det ser ud til at det skete på et tidspunk i første halvår af 2023.

Anders

Citat fra: andersj Dato 20/07-24, 00:05Men man havde da en ekstra afgang fra Odder 7:15 mellem 7:04 og 7:34 afgangene. Den starter åbenbart først i Mårslet nu, gad vide hvorfor? Det ser ud til at det skete på et tidspunk i første halvår af 2023.

Ja det var der, men den ene afgang gjorde krav på et helt køretøj resten af døgnet. Afgangen 07:15 blev kørt af et letbanetog der holdte natten over i Odder. Afgangen der ankom til Odder kl. 07:46 ville så parkeres på 'depotet' og blive holdene der de næste ca. 23½ time indtil afgangen 07:15 morgenen efter. Det var simpelthen ikke et helt køretøj værd at have den ene ekstra afgang, selvom det var en god afgang at have. Ved at vende i Mårslet sparer man et køretøj der så kan bruges til noget andet. Med flere køretøjer, og også flere afgange der giver mindre spildt tid på depotet, er det meget mere realistisk med kvartersdrift til Odder. Hvorfor det er nødvendigt med en krydsningsstation ved Rude Havvej er jeg så ikke så sikker på, men bedre en for meget en en for lidt.

Kunne den ikke bare køres som materieltog til Odder tidligt om morgenen?

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Stor passagerstigning på Aarhus Letbane
Af Gustav Hansen. 21/07-24, 11:28.
Seneste redigering: 21/07-24, 11:31 af Gustav Hansen
Citat fra: 1993matias Dato 21/07-24, 09:42Kunne den ikke bare køres som materieltog til Odder tidligt om morgenen?

Problemet med at kører et tog fra Aarhus til Odder om morgenen er at man ikke sådan lige kan kører et tog fra depotet, ind til perron på Aarhus H og så sende det mod Odder. Det kan godt lade sige gøre, men er lidt besværligt.

Et andet problem er at man ikke sådan lige vil kunne tage køretøjet ud af drift igen uden at man må lade en af de faste afgange til Mårslet udgå, hvilket vil skabe et hul i den ellers faste kvartersdrift mellem Aarhus og Mårslet. Der er nemlig ikke plads til at køre køretøjet tilbage ind til Aarhus når der skal vende tog på Mårslet. Dette problem undgår man ved at køretøjet tages ud af drift i Odder. Hvis man havde køretøjer nok så ville det jo ikke være noget problem at have et holdende i Odder. Eller hvis man bare kørte fast kvartersdrift helt til Odder hele dagen, frem for kun til Mårslet, da man så undgår at skulle vende tog i Mårslet. Det er vidst også det der er planen.

I samme omgang ville det også være klogt at starte driften på Odderbanen tidligere. Den første afgang fra Aarhus til Odder kører først kl. 06:15 med ankomst kl. 06:56. Selv hvis man møder på arbejde kl. 7 i Odder kan man ikke nå det med letbanen. Med en tidligere afgang vil det være mere attraktivt at tage letbanen til arbejde i Odder med mødetid kl 7. En tidligere afgang fra Odder til Aarhus, så man kan møde på arbejde i Aarhus midtby kl. 6 ville også være smart. I dag er ankommer man tidligst til Aarhus H kl. 06:16.

Det ville jo også være rart med et reservetogsæt holdende klar ved nedbrud... Men ja kræver selvfølgelig man har det.

Stor passagerstigning på Aarhus Letbane
Af andersj, Aalborg. 21/07-24, 12:55.
Citat fra: Gustav Hansen Dato 20/07-24, 03:36
Citat fra: andersj Dato 20/07-24, 00:05Men man havde da en ekstra afgang fra Odder 7:15 mellem 7:04 og 7:34 afgangene. Den starter åbenbart først i Mårslet nu, gad vide hvorfor? Det ser ud til at det skete på et tidspunk i første halvår af 2023.

Ja det var der, men den ene afgang gjorde krav på et helt køretøj resten af døgnet. Afgangen 07:15 blev kørt af et letbanetog der holdte natten over i Odder. Afgangen der ankom til Odder kl. 07:46 ville så parkeres på 'depotet' og blive holdene der de næste ca. 23½ time indtil afgangen 07:15 morgenen efter. Det var simpelthen ikke et helt køretøj værd at have den ene ekstra afgang, selvom det var en god afgang at have. Ved at vende i Mårslet sparer man et køretøj der så kan bruges til noget andet. Med flere køretøjer, og også flere afgange der giver mindre spildt tid på depotet, er det meget mere realistisk med kvartersdrift til Odder. Hvorfor det er nødvendigt med en krydsningsstation ved Rude Havvej er jeg så ikke så sikker på, men bedre en for meget en en for lidt.

Tak for forklaringen.

At man skal krydse i Rude Havvej handler om køretid mellem krydsningsstationerne. Ved kvartersdrift skal der være krydsning efter 7,5 minutters kørsel og det passer nogenlunde ud til Malling, men der er for kort tid mellem Malling og Assedrup og for lang tid mellem Malling og Odder.

Anders

Citat fra: andersj Dato 21/07-24, 12:55
Citat fra: Gustav Hansen Dato 20/07-24, 03:36
Citat fra: andersj Dato 20/07-24, 00:05Men man havde da en ekstra afgang fra Odder 7:15 mellem 7:04 og 7:34 afgangene. Den starter åbenbart først i Mårslet nu, gad vide hvorfor? Det ser ud til at det skete på et tidspunk i første halvår af 2023.

Ja det var der, men den ene afgang gjorde krav på et helt køretøj resten af døgnet. Afgangen 07:15 blev kørt af et letbanetog der holdte natten over i Odder. Afgangen der ankom til Odder kl. 07:46 ville så parkeres på 'depotet' og blive holdene der de næste ca. 23½ time indtil afgangen 07:15 morgenen efter. Det var simpelthen ikke et helt køretøj værd at have den ene ekstra afgang, selvom det var en god afgang at have. Ved at vende i Mårslet sparer man et køretøj der så kan bruges til noget andet. Med flere køretøjer, og også flere afgange der giver mindre spildt tid på depotet, er det meget mere realistisk med kvartersdrift til Odder. Hvorfor det er nødvendigt med en krydsningsstation ved Rude Havvej er jeg så ikke så sikker på, men bedre en for meget en en for lidt.

Tak for forklaringen.

At man skal krydse i Rude Havvej handler om køretid mellem krydsningsstationerne. Ved kvartersdrift skal der være krydsning efter 7,5 minutters kørsel og det passer nogenlunde ud til Malling, men der er for kort tid mellem Malling og Assedrup og for lang tid mellem Malling og Odder.

Det var så lidt.

Du har nok ret i at det handler om køretid. Når der fast er afgang hvert kvarter i hver retning så er det nok svært at nøjes med Assedrup. Det bliver også en stor hjælp at have en ekstra krydsningsstation, så jeg klager ikke uanset hvad!

Er der planer at dobbeltspor Odderbanen? Fordi kvartersdrift på en enkeltsporlinje vil være ret dårlig for punktligheden og rejsetiden generelt.

Citat fra: mgameing123 Dato 21/07-24, 18:07Er der planer at dobbeltspor Odderbanen? Fordi kvartersdrift på en enkeltsporlinje vil være ret dårlig for punktligheden og rejsetiden generelt.
Da Odderbanen regularitet allerede er rigtig god, så er dobbeltspor en dyr løsning, med mindre du vil øge frekvensen. "Nice2have" er der ingen politiker, der vil betale (og vil skatteyderne ?), og da slet ikke, når det ikke er nødvendigt.

Historien er anderledes på dele af Grenaabanen, for der er køretiden mellem stationerne lige lidt nok ift. frekvensen. Og det er så årsagen til ønsket om dobbeltspor (både for at sikre rettidigheden, men vel også for at kunne køre flere tog til og fra Hornslet).

/ Jan

Citat fra: jaer Dato 21/07-24, 18:17
Citat fra: mgameing123 Dato 21/07-24, 18:07Er der planer at dobbeltspor Odderbanen? Fordi kvartersdrift på en enkeltsporlinje vil være ret dårlig for punktligheden og rejsetiden generelt.
Da Odderbanen regularitet allerede er rigtig god, så er dobbeltspor en dyr løsning, med mindre du vil øge frekvensen. "Nice2have" er der ingen politiker, der vil betale (og vil skatteyderne ?), og da slet ikke, når det ikke er nødvendigt.

Historien er anderledes på dele af Grenaabanen, for der er køretiden mellem stationerne lige lidt nok ift. frekvensen. Og det er så årsagen til ønsket om dobbeltspor (både for at sikre rettidigheden, men vel også for at kunne køre flere tog til og fra Hornslet).
Der vil komme et tidspunkt hvor kvartersdrift vil ikke være nok så det vil være en godt investering for fremtiden.

Citat fra: mgameing123 Dato 21/07-24, 19:54
Citat fra: jaer Dato 21/07-24, 18:17
Citat fra: mgameing123 Dato 21/07-24, 18:07Er der planer at dobbeltspor Odderbanen? Fordi kvartersdrift på en enkeltsporlinje vil være ret dårlig for punktligheden og rejsetiden generelt.
Da Odderbanen regularitet allerede er rigtig god, så er dobbeltspor en dyr løsning, med mindre du vil øge frekvensen. "Nice2have" er der ingen politiker, der vil betale (og vil skatteyderne ?), og da slet ikke, når det ikke er nødvendigt.

Historien er anderledes på dele af Grenaabanen, for der er køretiden mellem stationerne lige lidt nok ift. frekvensen. Og det er så årsagen til ønsket om dobbeltspor (både for at sikre rettidigheden, men vel også for at kunne køre flere tog til og fra Hornslet).
Der vil komme et tidspunkt hvor kvartersdrift vil ikke være nok så det vil være en godt investering for fremtiden.

Det vil der nok, men det har lange udsigter på Odderbanen. Det er i forvejen den strækning med færrest passagere, og når man alligevel investere i længere tog med ca. dobbelt så høj kapacitet som de nuværende til Grenaabanen, så er det nok mere realistisk bare at gøre det samme på Odderbanen til at starte med. Odderbanen kører som en drøm, selvom der er kvartersdrift i dagtimerne på halvdelen af den allerede.

Et andet problem med dobbeltspor på Odderbanen er stykket mellem Viby og 500 gruppen (i banegraven), hvor der er meget lidt plads at arbejde med. Det hjælper ikke at man ikke var så fremsynet da man byggede broen mellem depotet og 500 gruppen, så den ikke er bred nok til at have to spor. Det var ærligt talt meget dumt ikke at lave den bred nok til to spor. Eller bare at have to spor fra starten. Det er temmelig skrøbeligt kun at have et spor der forbinder depotet med resten af banen, uanset om der er et køreplansmæssigt behov for to spor på det korte stykke.

Gå op Sider: 1 2 3 [4]
Billige jernbane T-shirts

Bogen om DSB litra E
Bogen om DSB litra E

I 2006 udgav Steffen Dresler bogen ´DSB litra E svensk- og danskbyggede eksprestogslokomotiver´. Med forfatterens velvilje er bogen digitaliseret og forsynet med en ekstra tegning. Her er hele historien om de smukke E-maskiner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak