Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Stor passagerstigning på Aarhus Letbane
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4
Jeg er faktisk overrasket over at der er så stor forskel på passagertallet mellem Odderbanen og Grenaabanen. Grenaabanen har godt nok nogle større stations-fokuserede byer, men den er også længere, og rejsetiden fra de ydre dele og ind til Aarhus er ret lang. Odderbanen virker - for mig, i hvert fald - som en mere traditionel pendlerbane, hvor man ville forvente et stort passagertal. Måske har det noget med togfrekvensen at gøre?

Netop de større stationsfokuserede byer og den større befolkningstæthed omkring disse genererer jo en større pendlermasse. Jeg finder det helt logisk.


Stor passagerstigning på Aarhus Letbane
Af andersj, Aalborg. 18/07-24, 13:25.
På Odderbanen har man også busforbindelser fra alle byerne og ind til Aarhus, så det kan sagtens være at busstoppestedet ligger tættere på bopælen end stationen gør for nogle borgere. Bus 100 kører hvert 10. minut i myldretiden med ledbusser og bedre sæder med samme rejsetid som letbanen fra Odder og Malling til Aarhus H.

Desuden er der også kapacitetsproblemerne om morgenen på Odderbanen, hvor de allerede en måned efter letbane åbnede meldte om fyldte tog mod Aarhus i morgenmyldretiden. Folk gider ikke skifte til letbanen hvis de ikke kan være sikker på at komme med eller skal stå op helt ude fra Odder. Dertil er støjniveauet i Variobahn også rigtig højt når der køres på Odderbanen med ballastspor og 80 km/t.


Anders

Hvis Århus letbane, og de øvrige letbaner/BRT linjer, skal nå deres årlige passagertal, så skal følgende være i orden først:

Hastigheden på vejene i de store byer skal ned på 30km/t. Dette gør cykling og gang mere sikkert, og forlænger rejsetid med bil, hvilket giver flere passagerer til den kollektive transport.

Aalborg plusbus, odense letbane, og hovedstadens skal også være successfulde, så den generelle holdning/stemning til/omkring disse bliver overvejende positiv, fx at der kommer styr på problemerne med støj på Odense Letbane.

Billetpriserne/taksterne i den kollektive transport skal sænkes markant.

Parkering i de store byer, betalt og gratis, skal indskrænkes markant. Parkeringspladser tilskynder til øget bilkørsel.

Opgraderinger af de transportformer som letbanen/BRT forbinder til, både små og store, fx opgradering af flere buslinjer til +Way/C standard, flere supercykelstier, hastighedopgraderinger af enkeltsporede strækninger, øget frekvens i morgen/aftentimerne/weekender/ferier osv.


Det er jo et meget politisk indlæg du kommer med.

Tallene er gode der hvor man har kunnet regne med det. Hvor udbygningsløsnimger ikke er gennemført endnu er passagertallene der ikke endnu, men det sker når disse byggerier står færdige.

Skal der ske mere ja, så skal der naturligvis flere tiltag til. I København arbejder man f.eks. på at sænke bilernes hastighed yderligere.
De negative fortællinger som ulemper for beboere i det centrale Odense er ikke rare, men forårsager kun begrænset skade på omdømmet, da det vedrører en meget lille del af letbanens brugere.

Vigtigst er at driften er stabil.

Plusbus er det mest udfordrede system, den manglende skinneeffekt er tydelig. Kun de der reelt har behov for den bruger den. Ikke de der har et valg, som man ofte ser ved skinnebundne løsninger. Derfor bør Plusbus ikke vurderes på lige fod med Letbane.


Citat fra: andersj Dato 18/07-24, 13:25Desuden er der også kapacitetsproblemerne om morgenen på Odderbanen, hvor de allerede en måned efter letbane åbnede meldte om fyldte tog mod Aarhus i morgenmyldretiden. Folk gider ikke skifte til letbanen hvis de ikke kan være sikker på at komme med eller skal stå op helt ude fra Odder. Dertil er støjniveauet i Variobahn også rigtig højt når der køres på Odderbanen med ballastspor og 80 km/t.



Jeg har et håb om at, hvis og når etape 2 bliver færdig, man flytter Variobahnsene ind på bybanen og etape 2, så Tango og de kommende letbanetog kan overtage det meste af driften på Odderbanen. Vario-erne er bare ikke særlig velegnet til strækningen. Men inde i byen er de meget passende.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/07-24, 18:29
Citat fra: andersj Dato 18/07-24, 13:25Desuden er der også kapacitetsproblemerne om morgenen på Odderbanen, hvor de allerede en måned efter letbane åbnede meldte om fyldte tog mod Aarhus i morgenmyldretiden. Folk gider ikke skifte til letbanen hvis de ikke kan være sikker på at komme med eller skal stå op helt ude fra Odder. Dertil er støjniveauet i Variobahn også rigtig højt når der køres på Odderbanen med ballastspor og 80 km/t.



Jeg har et håb om at, hvis og når etape 2 bliver færdig, man flytter Variobahnsene ind på bybanen og etape 2, så Tango og de kommende letbanetog kan overtage det meste af driften på Odderbanen. Vario-erne er bare ikke særlig velegnet til strækningen. Men inde i byen er de meget passende.

Såvidt jeg ved er planen også at købe 8 nye letbanetog der skal være 55-60 meter lange. Stadler, CAF, og Skoda er med i udbuddet, og disee meget lange letbanetog skal bruges på Grenåbanen, så nogle af de tangoer der bruges der kan erstatte de variobahn vogne der bruges på Odderbanen, mens de resterende Variobahns bruges på at øge serviceniveauet på den nybyggede del af letbanen op til Universitetshospitalet og Lisbjerg med 5 minutters drift.

Stor passagerstigning på Aarhus Letbane
Af andersj, Aalborg. 19/07-24, 09:55.
Citat fra: Danskjävlar Dato 19/07-24, 02:05
Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/07-24, 18:29
Citat fra: andersj Dato 18/07-24, 13:25Desuden er der også kapacitetsproblemerne om morgenen på Odderbanen, hvor de allerede en måned efter letbane åbnede meldte om fyldte tog mod Aarhus i morgenmyldretiden. Folk gider ikke skifte til letbanen hvis de ikke kan være sikker på at komme med eller skal stå op helt ude fra Odder. Dertil er støjniveauet i Variobahn også rigtig højt når der køres på Odderbanen med ballastspor og 80 km/t.



Jeg har et håb om at, hvis og når etape 2 bliver færdig, man flytter Variobahnsene ind på bybanen og etape 2, så Tango og de kommende letbanetog kan overtage det meste af driften på Odderbanen. Vario-erne er bare ikke særlig velegnet til strækningen. Men inde i byen er de meget passende.

Såvidt jeg ved er planen også at købe 8 nye letbanetog der skal være 55-60 meter lange. Stadler, CAF, og Skoda er med i udbuddet, og disee meget lange letbanetog skal bruges på Grenåbanen, så nogle af de tangoer der bruges der kan erstatte de variobahn vogne der bruges på Odderbanen, mens de resterende Variobahns bruges på at øge serviceniveauet på den nybyggede del af letbanen op til Universitetshospitalet og Lisbjerg med 5 minutters drift.

Der har været markedsdialog med Stadler, Siemens, CAF og Skoda - Siemens har dog allerede meddelt at de ikke vil byde og Alstom havde ikke ressourcer til at deltage i markedsdialogen.
Men udbuddet er vist endnu ikke startet, så det er ikke givet hvem der ønsker at blive prækvalificeret og hvem der rent faktisk bliver prækvalificeret til at byde.

Vedtages der en etape to af letbanen i Aarhus, skal der købes endnu en variant så man potentielt ender med fire forskellige togtyper i Aarhus.

Anders

Citat fra: andersj Dato 19/07-24, 09:55
Citat fra: Danskjävlar Dato 19/07-24, 02:05
Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/07-24, 18:29
Citat fra: andersj Dato 18/07-24, 13:25Desuden er der også kapacitetsproblemerne om morgenen på Odderbanen, hvor de allerede en måned efter letbane åbnede meldte om fyldte tog mod Aarhus i morgenmyldretiden. Folk gider ikke skifte til letbanen hvis de ikke kan være sikker på at komme med eller skal stå op helt ude fra Odder. Dertil er støjniveauet i Variobahn også rigtig højt når der køres på Odderbanen med ballastspor og 80 km/t.



Jeg har et håb om at, hvis og når etape 2 bliver færdig, man flytter Variobahnsene ind på bybanen og etape 2, så Tango og de kommende letbanetog kan overtage det meste af driften på Odderbanen. Vario-erne er bare ikke særlig velegnet til strækningen. Men inde i byen er de meget passende.

Såvidt jeg ved er planen også at købe 8 nye letbanetog der skal være 55-60 meter lange. Stadler, CAF, og Skoda er med i udbuddet, og disee meget lange letbanetog skal bruges på Grenåbanen, så nogle af de tangoer der bruges der kan erstatte de variobahn vogne der bruges på Odderbanen, mens de resterende Variobahns bruges på at øge serviceniveauet på den nybyggede del af letbanen op til Universitetshospitalet og Lisbjerg med 5 minutters drift.

Der har været markedsdialog med Stadler, Siemens, CAF og Skoda - Siemens har dog allerede meddelt at de ikke vil byde og Alstom havde ikke ressourcer til at deltage i markedsdialogen.
Men udbuddet er vist endnu ikke startet, så det er ikke givet hvem der ønsker at blive prækvalificeret og hvem der rent faktisk bliver prækvalificeret til at byde.

Vedtages der en etape to af letbanen i Aarhus, skal der købes endnu en variant så man potentielt ender med fire forskellige togtyper i Aarhus.
Mon dog...
/Lasse

Citat fra: andersj Dato 19/07-24, 09:55
Citat fra: Danskjävlar Dato 19/07-24, 02:05
Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/07-24, 18:29
Citat fra: andersj Dato 18/07-24, 13:25Desuden er der også kapacitetsproblemerne om morgenen på Odderbanen, hvor de allerede en måned efter letbane åbnede meldte om fyldte tog mod Aarhus i morgenmyldretiden. Folk gider ikke skifte til letbanen hvis de ikke kan være sikker på at komme med eller skal stå op helt ude fra Odder. Dertil er støjniveauet i Variobahn også rigtig højt når der køres på Odderbanen med ballastspor og 80 km/t.



Jeg har et håb om at, hvis og når etape 2 bliver færdig, man flytter Variobahnsene ind på bybanen og etape 2, så Tango og de kommende letbanetog kan overtage det meste af driften på Odderbanen. Vario-erne er bare ikke særlig velegnet til strækningen. Men inde i byen er de meget passende.

Såvidt jeg ved er planen også at købe 8 nye letbanetog der skal være 55-60 meter lange. Stadler, CAF, og Skoda er med i udbuddet, og disee meget lange letbanetog skal bruges på Grenåbanen, så nogle af de tangoer der bruges der kan erstatte de variobahn vogne der bruges på Odderbanen, mens de resterende Variobahns bruges på at øge serviceniveauet på den nybyggede del af letbanen op til Universitetshospitalet og Lisbjerg med 5 minutters drift.

Der har været markedsdialog med Stadler, Siemens, CAF og Skoda - Siemens har dog allerede meddelt at de ikke vil byde og Alstom havde ikke ressourcer til at deltage i markedsdialogen.
Men udbuddet er vist endnu ikke startet, så det er ikke givet hvem der ønsker at blive prækvalificeret og hvem der rent faktisk bliver prækvalificeret til at byde.

Vedtages der en etape to af letbanen i Aarhus, skal der købes endnu en variant så man potentielt ender med fire forskellige togtyper i Aarhus.

Udbuddet er netop ikke startet endnu. Det vil være overraskende hvis Alstom ikke byder. De har ikke mindre end to modeller af letbanetog der kunne bruges. Det bliver nok Alstom, Stadler, Skoda og CAF der skal dyste om det.

Om der kommer en fjerde type til etape 2 er ikke sikkert. Som sagt tror jeg at man vil bruge Vario-erne. Den nye, tredje type vil sammen med Tangoerne stå for Grenaa- og Odderbanerne. Udbuddet på de nye tog bliver først lavet efter man har besluttet om etape 2 skal bygges, så man kan nemt lave en større ordre end de 8 nye tog der indtil videre er godkendt.

Stor passagerstigning på Aarhus Letbane
Af andersj, Aalborg. 19/07-24, 14:50.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 19/07-24, 10:49
Citat fra: andersj Dato 19/07-24, 09:55
Citat fra: Danskjävlar Dato 19/07-24, 02:05
Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/07-24, 18:29
Citat fra: andersj Dato 18/07-24, 13:25Desuden er der også kapacitetsproblemerne om morgenen på Odderbanen, hvor de allerede en måned efter letbane åbnede meldte om fyldte tog mod Aarhus i morgenmyldretiden. Folk gider ikke skifte til letbanen hvis de ikke kan være sikker på at komme med eller skal stå op helt ude fra Odder. Dertil er støjniveauet i Variobahn også rigtig højt når der køres på Odderbanen med ballastspor og 80 km/t.



Jeg har et håb om at, hvis og når etape 2 bliver færdig, man flytter Variobahnsene ind på bybanen og etape 2, så Tango og de kommende letbanetog kan overtage det meste af driften på Odderbanen. Vario-erne er bare ikke særlig velegnet til strækningen. Men inde i byen er de meget passende.

Såvidt jeg ved er planen også at købe 8 nye letbanetog der skal være 55-60 meter lange. Stadler, CAF, og Skoda er med i udbuddet, og disee meget lange letbanetog skal bruges på Grenåbanen, så nogle af de tangoer der bruges der kan erstatte de variobahn vogne der bruges på Odderbanen, mens de resterende Variobahns bruges på at øge serviceniveauet på den nybyggede del af letbanen op til Universitetshospitalet og Lisbjerg med 5 minutters drift.

Der har været markedsdialog med Stadler, Siemens, CAF og Skoda - Siemens har dog allerede meddelt at de ikke vil byde og Alstom havde ikke ressourcer til at deltage i markedsdialogen.
Men udbuddet er vist endnu ikke startet, så det er ikke givet hvem der ønsker at blive prækvalificeret og hvem der rent faktisk bliver prækvalificeret til at byde.

Vedtages der en etape to af letbanen i Aarhus, skal der købes endnu en variant så man potentielt ender med fire forskellige togtyper i Aarhus.
Mon dog...
/Lasse

Til hvilken del af det?

Citat fra: Gustav Hansen Dato 19/07-24, 11:32Om der kommer en fjerde type til etape 2 er ikke sikkert. Som sagt tror jeg at man vil bruge Vario-erne. Den nye, tredje type vil sammen med Tangoerne stå for Grenaa- og Odderbanerne. Udbuddet på de nye tog bliver først lavet efter man har besluttet om etape 2 skal bygges, så man kan nemt lave en større ordre end de 8 nye tog der indtil videre er godkendt.

Du har nok ret i at det kun er tilfældet hvis etape 2 ikke vedtages nu, men hvis beslutningen udskydes til efter kommunalvalget og dermed først træffes tidligst i 2026.

Anders

Citat fra: andersj Dato 19/07-24, 14:50
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 19/07-24, 10:49
Citat fra: andersj Dato 19/07-24, 09:55
Citat fra: Danskjävlar Dato 19/07-24, 02:05
Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/07-24, 18:29
Citat fra: andersj Dato 18/07-24, 13:25Desuden er der også kapacitetsproblemerne om morgenen på Odderbanen, hvor de allerede en måned efter letbane åbnede meldte om fyldte tog mod Aarhus i morgenmyldretiden. Folk gider ikke skifte til letbanen hvis de ikke kan være sikker på at komme med eller skal stå op helt ude fra Odder. Dertil er støjniveauet i Variobahn også rigtig højt når der køres på Odderbanen med ballastspor og 80 km/t.



Jeg har et håb om at, hvis og når etape 2 bliver færdig, man flytter Variobahnsene ind på bybanen og etape 2, så Tango og de kommende letbanetog kan overtage det meste af driften på Odderbanen. Vario-erne er bare ikke særlig velegnet til strækningen. Men inde i byen er de meget passende.

Såvidt jeg ved er planen også at købe 8 nye letbanetog der skal være 55-60 meter lange. Stadler, CAF, og Skoda er med i udbuddet, og disee meget lange letbanetog skal bruges på Grenåbanen, så nogle af de tangoer der bruges der kan erstatte de variobahn vogne der bruges på Odderbanen, mens de resterende Variobahns bruges på at øge serviceniveauet på den nybyggede del af letbanen op til Universitetshospitalet og Lisbjerg med 5 minutters drift.

Der har været markedsdialog med Stadler, Siemens, CAF og Skoda - Siemens har dog allerede meddelt at de ikke vil byde og Alstom havde ikke ressourcer til at deltage i markedsdialogen.
Men udbuddet er vist endnu ikke startet, så det er ikke givet hvem der ønsker at blive prækvalificeret og hvem der rent faktisk bliver prækvalificeret til at byde.

Vedtages der en etape to af letbanen i Aarhus, skal der købes endnu en variant så man potentielt ender med fire forskellige togtyper i Aarhus.
Mon dog...
/Lasse

Til hvilken del af det?

Citat fra: Gustav Hansen Dato 19/07-24, 11:32Om der kommer en fjerde type til etape 2 er ikke sikkert. Som sagt tror jeg at man vil bruge Vario-erne. Den nye, tredje type vil sammen med Tangoerne stå for Grenaa- og Odderbanerne. Udbuddet på de nye tog bliver først lavet efter man har besluttet om etape 2 skal bygges, så man kan nemt lave en større ordre end de 8 nye tog der indtil videre er godkendt.

Du har nok ret i at det kun er tilfældet hvis etape 2 ikke vedtages nu, men hvis beslutningen udskydes til efter kommunalvalget og dermed først træffes tidligst i 2026.

Det gør den forhåbentlig. Hvis ikke de kan beslutte sig her til sommer eller senest til efteråret så ryger hele mobilitetsplanen i vasken. Det er der ikke umiddelbart nogen der er interesseret i.
Ud fra hvad jeg hører så lyder det lovende for letbanens etape 2. Især efter Venstre forlod forhandlingerne.

Der er klart presset kapacitet på Odderbanen om morgenen ml 7 og 8. Det kunne man også forvente da Odderbanen også kørte med rimelig fyldte 3 vogns Y-tog i kvartersdrift i morgenmyldretiden i tiden før letbanen.

Stor passagerstigning på Aarhus Letbane
Af andersj, Aalborg. 19/07-24, 19:41.
Citat fra: bjarkemm Dato 19/07-24, 19:18Der er klart presset kapacitet på Odderbanen om morgenen ml 7 og 8. Det kunne man også forvente da Odderbanen også kørte med rimelig fyldte 3 vogns Y-tog i kvartersdrift i morgenmyldretiden i tiden før letbanen.

Det er også derfor jeg ikke tror at et skifte til Tango'er giver den fornødne ekstra kapacitet, især ikke hvis man vil have lokket flere pendlere over i letbanen. 
Man skulle have bestilt en af togtyperne med automatkoblinger, så man kunne køre sammenkoblet i morgenmyldretiden.

Men måske man kan sørge for at de nye lange letbanetog kan starte i hhv. Odder og Grenå om morgenen, så de kører de store tog ind til Aarhus, mens Tango'er kører de fleste tog ud af Aarhus om morgenen. Så kan man efter morgenmyldretiden flytte alle de lange letbanetog over på Grenåbanen. Mellem 6-7 er det nok rigeligt med en Tango ud mod Odder og Grenå og de tog er først tilbage i Aarhus igen efter klokken 8.

Anders

Citat fra: andersj Dato 19/07-24, 19:41
Citat fra: bjarkemm Dato 19/07-24, 19:18Der er klart presset kapacitet på Odderbanen om morgenen ml 7 og 8. Det kunne man også forvente da Odderbanen også kørte med rimelig fyldte 3 vogns Y-tog i kvartersdrift i morgenmyldretiden i tiden før letbanen.

Det er også derfor jeg ikke tror at et skifte til Tango'er giver den fornødne ekstra kapacitet, især ikke hvis man vil have lokket flere pendlere over i letbanen. 
Man skulle have bestilt en af togtyperne med automatkoblinger, så man kunne køre sammenkoblet i morgenmyldretiden.

Men måske man kan sørge for at de nye lange letbanetog kan starte i hhv. Odder og Grenå om morgenen, så de kører de store tog ind til Aarhus, mens Tango'er kører de fleste tog ud af Aarhus om morgenen. Så kan man efter morgenmyldretiden flytte alle de lange letbanetog over på Grenåbanen. Mellem 6-7 er det nok rigeligt med en Tango ud mod Odder og Grenå og de tog er først tilbage i Aarhus igen efter klokken 8.

Det er jo planen at introducere kvartersdrift til Odder, så burde Tangoerne være rigeligt til at starte med. Men de nye kommer sikkert også til at finde til Odder en gang i mellem.

Gå op Sider: 1 2 [3] 4
Billige jernbane T-shirts

Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak