Citat fra: mss Dato 31/01-24, 18:55Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 26/01-24, 13:53Citat fra: andersj Dato 26/01-24, 11:17Jeg har dog ikke fundet noget om en evt. forlængelse af de eksisterende Variobahn med to ekstra led, som man har gjort i Bergen. Det ville ellers være en lidt hurtigere løsning, end et nyt udbud på ekstra togsæt. Perronerne på indre strækning skulle være lange nok til det.
Der har været optioner på at forlænge både Variobahn og Tango. Imidlertid er disse udløbet - hhv i praksis uanvendelige, da normerne er ændret så meget, at engangsomkostningerne til ændringer i design og ny homologering klart overstiger både budget og almindeligt købmandsskab. Det er særligt opdateringerne på kollsionsnormerne, der er tunge. Det er de iøvrigt for alle leverandører af letbanekøretøjer. Kollisionsnormerne stiller krav til vognkassens konstruktion og dermed også større ændringer på mellemvogne og bremseegenskaber i relation til overkørslerne på Odderbanen. Det skulle iøvrigt kun være Aarhus og Odense, der har optioner tilbage på nye Variobahn, så produktet i sig selv er ved at udgå, og bliver erstattet af andre køretøjer (der er opdateret til de nye normer).
Lasse
Jeg vil mene at der er stor forskel på at bygge en ny vogn i et ældre design og at føje ekstra mellemdele ind i eksisterende vogne. Det er gjort mange gange før i Tyskland, et nyere eksempel er Potsdam hvor de aldrende Combinoer for få år siden fik ekstra mellemdele fra den nyere vogntype Avenio M.
Det er korrekt. Så lad mig prøve at præcisere det bedre: Det er opdaterede normer til kollisionssikkerhed i overkørsler - og dem er der en del af på Aarhus Letbane - der er problemet. Dette betyder nye beregningsmetoder, nye krav og nye godkendelser, der munder ud i engangsomkostninger, der er voldsomt høje.
Det ville måske være muligt, at forlænge nogle Variobahn, hvis de kun skulle køre mellem Aarhus H og Lystrup, men behovet er som bekendt fra Grenå og Odder. En sådan forlængelse vil stadig blive forholdsmæssig dyr, da egnede mellemvogne ikke er i produktion. Stadlers andre "tram"-produkter, der kunne bringes i spil har en anden højde og indvendige ramper (og en anden IT struktur), end Variobahn, så at sætte eksempelvis "Tramlink" vogne ind i en Variobahn, er måske endnu dyrere, end at starte produktionen af opdaterede Variobahn.
Lasse