Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ungdomspartier imod prisstigninger
Gå ned Sider:[1] 2
Ungdomspartier imod prisstigninger
Af vestjyden. 17/01-24, 22:04.
Seneste redigering: 17/01-24, 22:07 af vestjyden
På søndag træder prisstigninger på kollektiv transport ikraft. En række ungdomspartier er imod:

https://www.altinget.dk/transport/artikel/ungdomspartier-er-enige-stop-prisstigninger-paa-offentlig-transport

Mvh Vestjyden

Og her underskriftsindsamlingen fra kampagnen "Tilbage på sporet":

https://www.wechange.dk/indsamling/billig-offentlig-transport-1144/

Mvh Vestjyden

Bare "for the record".
Samme ungdomspartiers "voksne" afdelinger (og flere af ungdomspartierne) har valgt at være imod "Timemodellen" (som EL, DF, SF, S og RV var "for") og/eller "En helhedsorienteret jernbane" (som V, LA, K præsenterede med indførelse af EUs konkurrenceudsættelse af DSB), osv. Der er ikke rigtig nogle partier, der ikke har været bag forslag om at reducere omkostningerne i den skatteyderfinancierede trafik, og heller ingen, der så har været imod lige præcis "modpartens" forslag, og dermed forhindret, at det er blevet gennemført.

Det er voldsomme prisstigninger, men der er vel slags logik i, at når man er imod at øge effektiviteten, så er det svært at komme bagefter og bede om flere penge.

/Lasse (der iøvrigt er enig i, at kollektiv transport er alt for dyrt ift kvaliteten)


Citat fra: vestjyden Dato 17/01-24, 22:04På søndag træder prisstigninger på kollektiv transport ikraft. En række ungdomspartier er imod:

https://www.altinget.dk/transport/artikel/ungdomspartier-er-enige-stop-prisstigninger-paa-offentlig-transport

Ungdomspartierne, transportordførere, pendlerne og Københavns overborgmester kan råbe og skrige lige så tosset de/vi vil og der kan laves tusindvis af underskriftindsamlinger. Der sker INTET før regeringens seneste ekspertgruppe kommer med deres afrapportering "i slutningen af 2024", som formentlig først bliver i 2025. Derefter skal Folketingets politikere tygge på det et år eller to, før de måske får lavet noget om.

Og i mellemtiden har der så været folketingsvalg...

Det er fint, at transportministeren tager ansvar, men handling havde været langt bedre - fx at sætte prisstigninger på pause indtil ekspertgruppen og politikerne havde fundet den forkromede fremtidige løsning.

Citat fra: Togiudlandet Dato 18/01-24, 13:06
Citat fra: vestjyden Dato 17/01-24, 22:04På søndag træder prisstigninger på kollektiv transport ikraft. En række ungdomspartier er imod:

https://www.altinget.dk/transport/artikel/ungdomspartier-er-enige-stop-prisstigninger-paa-offentlig-transport

Ungdomspartierne, transportordførere, pendlerne og Københavns overborgmester kan råbe og skrige lige så tosset de/vi vil og der kan laves tusindvis af underskriftindsamlinger. Der sker INTET før regeringens seneste ekspertgruppe kommer med deres afrapportering "i slutningen af 2024", som formentlig først bliver i 2025. Derefter skal Folketingets politikere tygge på det et år eller to, før de måske får lavet noget om.

Og i mellemtiden har der så været folketingsvalg...

Det er fint, at transportministeren tager ansvar, men handling havde været langt bedre - fx at sætte prisstigninger på pause indtil ekspertgruppen og politikerne havde fundet den forkromede fremtidige løsning.

Det er desværre nok rigtigt. En pause lyder som en god idé.

Mvh Vestjyden

Citat fra: Togiudlandet Dato 18/01-24, 13:06Det er fint, at transportministeren tager ansvar, men handling havde været langt bedre - fx at sætte prisstigninger på pause indtil ekspertgruppen og politikerne havde fundet den forkromede fremtidige løsning.

Det kan næppe kaldes at 'tage ansvar', når ansvaret kun rækker til at nedsætte en ekspertgruppe (syltekrykke), når man udmærket godt ved hvad der er galt i den kollektive trafik - nemlig priser og pålidelighed.

Pålideligheden er umiddelbart svært at gøre meget ved når der bygges alle steder, men priserne kunne holdes i ro, hvis der var den fornødne vilje til at finde midlerne, når landet nu er i den lykkelige situation, at der i flg. finansministeren er masser af penge at gøre med.

Den kollektive trafik har ikke 'råd' til at vente flere år, på at ministerens syltekrukke for skrevet en rapport, kunderne forsvinder og den negative spiral forstærkes - men det er måske også det, den lastvognsmekaniker uddannede transportminister ønsker sig - han har endnu tilbage at modbevise den tanke.

Ungdomspartier imod prisstigninger
Af vestjyden. 18/01-24, 18:46.
Seneste redigering: 18/01-24, 18:54 af vestjyden
Ifølge forbrugerrådet Tænk er priserne på kollektiv trafik iøvrigt gennemsnitlig steget mere de sidste 20 år end andre forbrugerpriser...

Ifølge undersøgelsen fra Tænk ville 6 ud af 10 også bruge kollektiv trafik hvis det var billigere

Mvh Vestjyden

Citat fra: vestjyden Dato 18/01-24, 18:46Ifølge forbrugerrådet Tænk er priserne på kollektiv trafik iøvrigt gennemsnitlig steget mere de sidste 20 år end andre forbrugerpriser...

Ifølge undersøgelsen fra Tænk ville 6 ud af 10 også bruge kollektiv trafik hvis det var billigere
Ifølge stort set alle undersøgelser vil næsten alle købe mere økologisk - lige indtil valget skal træffes...

Citat fra: Krabsen Dato 18/01-24, 19:07
Citat fra: vestjyden Dato 18/01-24, 18:46Ifølge forbrugerrådet Tænk er priserne på kollektiv trafik iøvrigt gennemsnitlig steget mere de sidste 20 år end andre forbrugerpriser...

Ifølge undersøgelsen fra Tænk ville 6 ud af 10 også bruge kollektiv trafik hvis det var billigere
Ifølge stort set alle undersøgelser vil næsten alle købe mere økologisk - lige indtil valget skal træffes...

He ja ;) men tankevækkende er det at priserne er steget mere end andre forbrugerpriser (såsom at køre i bil)

Mvh Vestjyden

Det er fint, at transportministeren tager ansvar, men handling havde været langt bedre - fx at sætte prisstigninger på pause indtil ekspertgruppen og politikerne havde fundet den forkromede fremtidige løsning.
Roooolig nu......jeg har sagt det før og jeg gentager gerne: Transportministerposten (og et sæde i transportudvalget) er blot et venteværelse til noget bedre ret politisk. Dén har departementchefen i transportministeriet luret for lang tid siden, så gæt hvem der virkelig kører butikken? Grundet den politisk ligegyldighed, så sker der ikke noget.......og DSB har også lige noget gæld, som der skal høvles af....

Citat fra: Henrik Hansen Dato 18/01-24, 15:36
Citat fra: Togiudlandet Dato 18/01-24, 13:06Det er fint, at transportministeren tager ansvar, men handling havde været langt bedre - fx at sætte prisstigninger på pause indtil ekspertgruppen og politikerne havde fundet den forkromede fremtidige løsning.

Det kan næppe kaldes at 'tage ansvar', når ansvaret kun rækker til at nedsætte en ekspertgruppe (syltekrykke), når man udmærket godt ved hvad der er galt i den kollektive trafik - nemlig priser og pålidelighed.


Jeg er helt uenig i at det kun er de to ting som er galt.

Jo det er for dyrt, det kan vi ikke blive uenige om. Men der er nogle grundlæggende problemer med hele organiseringen af den kollektive trafik med alt for mange aktører, mangel på samlet planlægning og en fuldstændig håbløs takststruktur, som de mange aktører har gjort umuligt at få ændret. Derfor kan man fx ikke bruge taksterne til at gøre de mellemlange rejser, som er der, det vil batte mest at få flyttet folk ind i tog og busser, mere attraktive.

det lyder fint at politikerne kunne poste penge i den kollektive trafik for at holde pris niveauet, men under og efter Corona gjorde de lige præcist det, og det må vise at det ikke kun er et lavt pris niveau men også højere service/punktlighed/frekvens som mangler.

at blindt poste penge i det fixer ikke problemet, og problemer er der mange af efterhånden.

Spørgsmålet om at begrænse prisstigningerne er nu også stillet til ministeren:

https://www.ft.dk/samling/20231/spoergsmaal/S447/index.htm

Der ventes spændt på svar...

Mvh Vestjyden

Mon ikke svaret er givet på forhånd: Intet.

Citat fra: Peter Dato 21/01-24, 13:22Mon ikke svaret er givet på forhånd: Intet.

Korrekt - alene det at transportministeren i dag er citeret for, at han håber en 'kreativ løsning' fortæller alt - nemlig at der skal et mirakel til, hvis der skal noget seriøst.

Gå op Sider:[1] 2

Jernbanebøger

Frygt og fascination

Frygt og fascination. Pris 250 kr.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak