Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- At tænke sig hvis... Metro København
Gå ned Sider:[1] 2
At tænke sig hvis... Metro København
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 14/01-24, 13:03.
Når man ser Christianborg slotsplads i dag.
Så er det vist heldig med en metro, tænk hvor mange sporvogne der skulle til.

Ja ja lidt dyrt for noget der sker hvert 50' år
Men gør det også godt til hver dag.

At tænke sig hvis... Metro København
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 14/01-24, 14:38.
Citat fra: hummel_62 Dato 14/01-24, 13:03Når man ser Christianborg slotsplads i dag.
Så er det vist heldig med en metro, tænk hvor mange sporvogne der skulle til.


... og i manglen af en metro er den minimetro som vi fik i stedet heller ikke så ringe endda.  ;) 

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Ah, nu var det jo sådan at Kongens Nytorv og Gammel Strand metrostationer blev lukket undervejs og mange brugte Hovedbanen, Nørreport og Østerport for at komme hjem. Tidligere har man lukket stationen på Rådhuspladsen når der har været mange mennesker der og Parken bliver i praksis da også dækket ind af et par stationer, så man undgår at alle presser den samme station på en gang.

Men hvis det er man begynder på nogle letbaner er det jo nok meget godt hvis man kan vende dem undervejs, hvis nu Slotspladsen skulle blive spærret af den ene eller den anden grund.

At tænke sig hvis... Metro København
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 14/01-24, 22:36.
Citat fra: mpp Dato 14/01-24, 22:14Ah, nu var det jo sådan at Kongens Nytorv og Gammel Strand metrostationer blev lukket undervejs og mange brugte Hovedbanen, Nørreport og Østerport for at komme hjem. Tidligere har man lukket stationen på Rådhuspladsen når der har været mange mennesker der og Parken bliver i praksis da også dækket ind af et par stationer, så man undgår at alle presser den samme station på en gang.

Men hvis det er man begynder på nogle letbaner er det jo nok meget godt hvis man kan vende dem undervejs, hvis nu Slotspladsen skulle blive spærret af den ene eller den anden grund.
Okay kan godt se det falder lidt til jorden når man lukker metro stationer.

At tænke sig hvis... Metro København
Af larsht, København. 14/01-24, 22:57.
Citat fra: hummel_62 Dato 14/01-24, 22:36
Citat fra: mpp Dato 14/01-24, 22:14Ah, nu var det jo sådan at Kongens Nytorv og Gammel Strand metrostationer blev lukket undervejs og mange brugte Hovedbanen, Nørreport og Østerport for at komme hjem. Tidligere har man lukket stationen på Rådhuspladsen når der har været mange mennesker der og Parken bliver i praksis da også dækket ind af et par stationer, så man undgår at alle presser den samme station på en gang.

Men hvis det er man begynder på nogle letbaner er det jo nok meget godt hvis man kan vende dem undervejs, hvis nu Slotspladsen skulle blive spærret af den ene eller den anden grund.
Okay kan godt se det falder lidt til jorden når man lukker metro stationer.
Det bliver man jo nødt til, hvis det ikke er muligt at komme væk fra stationen - det handler om crowd-control.
Man skal ideelt set kunne tømme perronen før næste tog ankommer

Mvh
Lars

Citat fra: mpp Dato 14/01-24, 22:14Men hvis det er man begynder på nogle letbaner er det jo nok meget godt hvis man kan vende dem undervejs, hvis nu Slotspladsen skulle blive spærret af den ene eller den anden grund.

Bestemt. Med tovejsvogne og et tilstrækkeligt antal transversaler har man en meget fleksibel letbane/sporvognsdrift.


Citat fra: larsht Dato 14/01-24, 22:57
Citat fra: hummel_62 Dato 14/01-24, 22:36
Citat fra: mpp Dato 14/01-24, 22:14Ah, nu var det jo sådan at Kongens Nytorv og Gammel Strand metrostationer blev lukket undervejs og mange brugte Hovedbanen, Nørreport og Østerport for at komme hjem. Tidligere har man lukket stationen på Rådhuspladsen når der har været mange mennesker der og Parken bliver i praksis da også dækket ind af et par stationer, så man undgår at alle presser den samme station på en gang.

Men hvis det er man begynder på nogle letbaner er det jo nok meget godt hvis man kan vende dem undervejs, hvis nu Slotspladsen skulle blive spærret af den ene eller den anden grund.
Okay kan godt se det falder lidt til jorden når man lukker metro stationer.
Det bliver man jo nødt til, hvis det ikke er muligt at komme væk fra stationen - det handler om crowd-control.
Man skal ideelt set kunne tømme perronen før næste tog ankommer

Ja lige præcis er det ikke metroens skyld at overfladen omkring stationen er helt fyldt op.

175.000 mennesker i en omkreds  a 500 meter fra Slotspladsen og 300.000 i hele København.

Det skulle have været en stor metro hvis den skulle håndterer den mængde passagerer.

Citat fra: Anders Larsen Dato 16/01-24, 08:19175.000 mennesker i en omkreds  a 500 meter fra Slotspladsen og 300.000 i hele København.

Det skulle have været en stor metro hvis den skulle håndterer den mængde passagerer.


I sin tid var der jo planer om at bygge S-togsstrækninger under København i stedet for den nuværende undergrundssporvogn.

Ej alle de forsinkelser og længere rejsetider en sporvogn havde givet københavnere... en bus på skinner nej tak

En typisk bus kører i blandet trafik og kørekomfort må man drømme sig til.
En typisk sporvogn kører i eget tracé og er langt mere komfortabel at køre med.
Derudover har en sporvogn langt mere kapacitet.
Så en bus på skinmer? Nej!


Citat fra: mss Dato 19/01-24, 09:03En typisk bus kører i blandet trafik og kørekomfort må man drømme sig til.
En typisk sporvogn kører i eget tracé og er langt mere komfortabel at køre med.
Derudover har en sporvogn langt mere kapacitet.
Så en bus på skinmer? Nej!
Som altid er tingene ikke sort/hvid.
Der er på flere linier  den parisiske metro vogne som kører på gummihjul.

Teoretisk kunne en BRT- udgave sagtens køre i eget trace og med en strømaftager til køreledning.

Citat fra: mss Dato 19/01-24, 09:03En typisk bus kører i blandet trafik og kørekomfort må man drømme sig til.
En typisk sporvogn kører i eget tracé og er langt mere komfortabel at køre med.
Det er som man tager det. I f.eks. Helsinki kører sporvognene i høj grad i blandet trafik i det meste af bymidten..

Samme i Zagreb, Geneve, Graz, Lissabon mfl.

Kapaciteten kommer vel an på køretøjernes størrelse og trafikkens intensitet.

Og uanset vores præference for sporbundet trafik må det erkendes, at busser har én meget stor fordel: De kan køre uden om forhindringer, trafikpropper og vejarbejder.

At tænke sig hvis... Metro København
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 19/01-24, 11:57.
Citat fra: mss Dato 19/01-24, 09:03En typisk sporvogn kører i eget tracé og er langt mere komfortabel at køre med.
En typisk københavnsk sporvogn før 1972 kørte i blandet trafik og kun ganske få steder i eget tracé (på Voldgaderne bl.a. hvor der nu er parkering).

Citat fra: Michael Deichmann Dato 19/01-24, 11:57
Citat fra: mss Dato 19/01-24, 09:03En typisk sporvogn kører i eget tracé og er langt mere komfortabel at køre med.
En typisk københavnsk sporvogn før 1972 kørte i blandet trafik og kun ganske få steder i eget tracé (på Voldgaderne bl.a. hvor der nu er parkering).
Men skulle man fra f.eks. Østrigsgade på Amager til Husum så tog det også 1 times tid.
Dengang var der ikke nær så mange biler.
Så sporvognen er god til kortere ture eller til at bringe passagerer fra endestation ind mod centrum.
Næppe til gennemkørende trafik.
Hvilket S-tog og Metro alt andet lige klarer hurtigere og bedre.

Gå op Sider:[1] 2

Jernbanebøger

Eventyrlige Rejseberetninger

Eventyrlige Rejseberetninger. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak