Citat fra: Niels Buch Dato 5/01-24, 08:39Hej
Var her lige inden jul på tjenesterejse til Lyon i Frankrig. På Lyon Part-Dieu banegården så jeg flere ellokomotiver som det på billedet, hvor begge strømaftagere vender til den samme side. Er der nogen her, som kan forklare meningen med dette? Jeg troede at man så vidt muligt kørte med strømaftagere af denne type, i den retning så de bliver presset op mod køretråden. Men det kan jo ikke lade sig gøre i den ene retning, når begge strømaftagere vender i den samme retning.
Hej Niels. Retningen på en etbensstrømaftager er lige meget. Det afhænger af lokomotivets konstruktion (plads, elektrisk indretning osv.) hvilken vej strømaftagerne vender.
Som udgangspunkt skifter man strømaftager ved retningsskift for at sikre ensartet slid på strømaftagerne.
Da den ene er back-up for den anden har man valgt at bruge den bagerste strømaftager i køreretningen så den ikke ødelægger den anden hvis den går i stykker.
Af undtagelser kan nævnes flersystemmaskiner der ikke har to strømaftagere til et eller flere systemer, samt indrangering af "Følsomt" materiel bag maskinen: Det kan være endnu en maskine (dobbelttraktion), en styrevogn, autotransportvogn, tankvogn el.lignende. Her køres med forreste strømaftager oppe. Det skyldes at forruder hhv. gods ikke har godt af ophedet kul/kobberstøv fra strømaftageren (fare for glasskader, lakskader eller brandfare).