Citat fra: steenth Dato 15/01-24, 21:48Citat fra: mikkelwf Dato 15/01-24, 19:55Jeg må indrømme at jeg har meget svært ved at forstå dit svar.
Hvad menes med f.eks. OT?
OT står for off topic. Det er et meget anvendt betegnelse i online fora...
Citat fra: mikkelwf Dato 15/01-24, 19:55Du er velkommen til at være uenig, og desuden anvende "lande" fremadrettet, men det gør det stadig ikke korrekt.
Hvem har besluttet at "lande" i den sammenhæng er ikke korrekt.... Mig bekendt har vi i Danmark ikke noget som bestemmer over sproget. Og betegnelsen "forbundslande" er noget, som jeg ser tit, som en præcis betegnelse med den kort form "lande", som man som regel kan gennemskue hvad det er i sammenhængen med resten af teksten... Og delstater er en generel betegnelse...
Vi har i Dansk Sprognævn, der fastsætter rammerne for sproget.
Jeg tror du misser pointen, idet du selv nævner "forbundslande". Min pointe er, som jeg i øvrigt også har skrevet ovenfor, er at land her henviser til en overordnet enhed (enhedsstat, føderation), hvor forbundsland henviser til (og tilsvarer) en delstat.
Det et er to helt forskellige størrelser. Det ville svare til at skrive at skrive "aftalen skal godkendes af de forskellige tyske stater". Der findes ikke flere tyske stater, der findes kun én stat. Det samme med lande, der findes kun ét land (Tyskland), mens der findes flere forbundslands.
Jeg ved godt mange opfatter sproget som noget meget flygtigt og sproglig konsistens som ligegyldig - men sproget er et værktøj, og når man bevidst bruger forkerte / ikke præcise formuleringer, så gør det det sværere at aflæse afsenderens budskab - så skal der fortolkning til, og dette kan man nemt undgå ved bare at bruge de korrekte termer.
Citat fra: steenth Dato 15/01-24, 21:48Men jeg vil hellere bruge min tid på tog end sprog....
Så er det lidt sjovt at du bruger tid på at kommentere på indlægget..