Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Åbning af M4
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 5
Åbning af M4
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 17/01-24, 19:24.
Citat fra: banemanden Dato 17/01-24, 11:23Tror så også der er noget med forskellen i signalsystemerne på de to metrosystemer, hvor det gamle oprindelige system de havde på M1+M2 måske har kunne håndteres anderledes da det var lidt mere "antikt" set med nutidens øjne. Der er næsten 25 år mellem udviklingen af de to systemer
Sikringsanlægget på M1+M2 er "ATC agtigt" men det på M3 og M4 er mere "CBTC agtigt".

Åbning af M4
Af banemanden. 18/01-24, 06:55.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 17/01-24, 19:24
Citat fra: banemanden Dato 17/01-24, 11:23Tror så også der er noget med forskellen i signalsystemerne på de to metrosystemer, hvor det gamle oprindelige system de havde på M1+M2 måske har kunne håndteres anderledes da det var lidt mere "antikt" set med nutidens øjne. Der er næsten 25 år mellem udviklingen af de to systemer
Sikringsanlægget på M1+M2 er "ATC agtigt" men det på M3 og M4 er mere "CBTC agtigt".

Ja du finder vist ikke et mere opdateret og moderne CBTC system nogle andre steder end på M3+M4 i verden lige nu.
ATC på M1+M2 er løbende opdateret og ser heller ikke ud som da de første gang kørte tog afsted i automatisk drift.

Åbning af M4
Af KKLD. 18/01-24, 11:05.
Citat fra: banemanden Dato 18/01-24, 06:55
Citat fra: Michael Deichmann Dato 17/01-24, 19:24
Citat fra: banemanden Dato 17/01-24, 11:23Tror så også der er noget med forskellen i signalsystemerne på de to metrosystemer, hvor det gamle oprindelige system de havde på M1+M2 måske har kunne håndteres anderledes da det var lidt mere "antikt" set med nutidens øjne. Der er næsten 25 år mellem udviklingen af de to systemer
Sikringsanlægget på M1+M2 er "ATC agtigt" men det på M3 og M4 er mere "CBTC agtigt".

Ja du finder vist ikke et mere opdateret og moderne CBTC system nogle andre steder end på M3+M4 i verden lige nu.
ATC på M1+M2 er løbende opdateret og ser heller ikke ud som da de første gang kørte tog afsted i automatisk drift.
Er det en nyere version end S-togene? De kører jo også med CBTC. Hvis ja, hvad er forskellen på versionerne af CBTC for S-tog og M3+M4?

Åbning af M4
Af esni. 18/01-24, 11:46.
Citat fra: KKLD Dato 18/01-24, 11:05
Citat fra: banemanden Dato 18/01-24, 06:55
Citat fra: Michael Deichmann Dato 17/01-24, 19:24
Citat fra: banemanden Dato 17/01-24, 11:23Tror så også der er noget med forskellen i signalsystemerne på de to metrosystemer, hvor det gamle oprindelige system de havde på M1+M2 måske har kunne håndteres anderledes da det var lidt mere "antikt" set med nutidens øjne. Der er næsten 25 år mellem udviklingen af de to systemer
Sikringsanlægget på M1+M2 er "ATC agtigt" men det på M3 og M4 er mere "CBTC agtigt".

Ja du finder vist ikke et mere opdateret og moderne CBTC system nogle andre steder end på M3+M4 i verden lige nu.
ATC på M1+M2 er løbende opdateret og ser heller ikke ud som da de første gang kørte tog afsted i automatisk drift.
Er det en nyere version end S-togene? De kører jo også med CBTC. Hvis ja, hvad er forskellen på versionerne af CBTC for S-tog og M3+M4?

Forskellen på versionerne af CBTC for S-tog og M3+M4 er blandt andet at det er to forskellige systemer fra to forskellige leverandører.

I modsætning til ETCS som  er en specifikation/standard, så er CBTC en klasse af systemer, der har det fælles træk, at der hele tiden er forbindelse imellem tog og kontrolcenter.

Eskild

Åbning af M4
Af banemanden. 18/01-24, 19:58.
Citat fra: KKLD Dato 18/01-24, 11:05
Citat fra: banemanden Dato 18/01-24, 06:55
Citat fra: Michael Deichmann Dato 17/01-24, 19:24
Citat fra: banemanden Dato 17/01-24, 11:23Tror så også der er noget med forskellen i signalsystemerne på de to metrosystemer, hvor det gamle oprindelige system de havde på M1+M2 måske har kunne håndteres anderledes da det var lidt mere "antikt" set med nutidens øjne. Der er næsten 25 år mellem udviklingen af de to systemer
Sikringsanlægget på M1+M2 er "ATC agtigt" men det på M3 og M4 er mere "CBTC agtigt".

Ja du finder vist ikke et mere opdateret og moderne CBTC system nogle andre steder end på M3+M4 i verden lige nu.
ATC på M1+M2 er løbende opdateret og ser heller ikke ud som da de første gang kørte tog afsted i automatisk drift.
Er det en nyere version end S-togene? De kører jo også med CBTC. Hvis ja, hvad er forskellen på versionerne af CBTC for S-tog og M3+M4?

Forskellen på de to har du fået svar på ;) Forskellige leverandører. Derudover er S-togenes system bygget på akseltællere hvor Metroens tog findes på placeringen af antenner på for- og bagenden (Ok, det er MEGET forsimplet, men den dybere tekniske forklaring vil nemt være uforståelig).

M3+M4's CBTC system er nyest og implementeret i drift efter s-togenes system.

Åbning af M4
Af larsht, København. 20/01-24, 00:44.
Citat fra: banemanden Dato 18/01-24, 19:58
Citat fra: KKLD Dato 18/01-24, 11:05
Citat fra: banemanden Dato 18/01-24, 06:55
Citat fra: Michael Deichmann Dato 17/01-24, 19:24
Citat fra: banemanden Dato 17/01-24, 11:23Tror så også der er noget med forskellen i signalsystemerne på de to metrosystemer, hvor det gamle oprindelige system de havde på M1+M2 måske har kunne håndteres anderledes da det var lidt mere "antikt" set med nutidens øjne. Der er næsten 25 år mellem udviklingen af de to systemer
Sikringsanlægget på M1+M2 er "ATC agtigt" men det på M3 og M4 er mere "CBTC agtigt".

Ja du finder vist ikke et mere opdateret og moderne CBTC system nogle andre steder end på M3+M4 i verden lige nu.
ATC på M1+M2 er løbende opdateret og ser heller ikke ud som da de første gang kørte tog afsted i automatisk drift.
Er det en nyere version end S-togene? De kører jo også med CBTC. Hvis ja, hvad er forskellen på versionerne af CBTC for S-tog og M3+M4?

Forskellen på de to har du fået svar på ;) Forskellige leverandører. Derudover er S-togenes system bygget på akseltællere hvor Metroens tog findes på placeringen af antenner på for- og bagenden (Ok, det er MEGET forsimplet, men den dybere tekniske forklaring vil nemt være uforståelig).

M3+M4's CBTC system er nyest og implementeret i drift efter s-togenes system.
Det er noget af en tilsnigelse - akseltællerne er kun fallback-løsning (og til kørsel med arbejdskøretøjer (ICI). Når alt virker korrekt, vil S-togene altid sende data om egen position til signalsystemet - dette baseret på data fra toget selv, som opdateres hver gang toget passerer en balise, og løbende holdes "vedlige" ved hjælp af omdrejningstæller på aksler og af doppler-radar på undersiden af toget

Mvh
Lars

Åbning af M4
Af banemanden. 20/01-24, 08:36.
Citat fra: larsht Dato 20/01-24, 00:44
Citat fra: banemanden Dato 18/01-24, 19:58
Citat fra: KKLD Dato 18/01-24, 11:05
Citat fra: banemanden Dato 18/01-24, 06:55
Citat fra: Michael Deichmann Dato 17/01-24, 19:24
Citat fra: banemanden Dato 17/01-24, 11:23Tror så også der er noget med forskellen i signalsystemerne på de to metrosystemer, hvor det gamle oprindelige system de havde på M1+M2 måske har kunne håndteres anderledes da det var lidt mere "antikt" set med nutidens øjne. Der er næsten 25 år mellem udviklingen af de to systemer
Sikringsanlægget på M1+M2 er "ATC agtigt" men det på M3 og M4 er mere "CBTC agtigt".

Ja du finder vist ikke et mere opdateret og moderne CBTC system nogle andre steder end på M3+M4 i verden lige nu.
ATC på M1+M2 er løbende opdateret og ser heller ikke ud som da de første gang kørte tog afsted i automatisk drift.
Er det en nyere version end S-togene? De kører jo også med CBTC. Hvis ja, hvad er forskellen på versionerne af CBTC for S-tog og M3+M4?

Forskellen på de to har du fået svar på ;) Forskellige leverandører. Derudover er S-togenes system bygget på akseltællere hvor Metroens tog findes på placeringen af antenner på for- og bagenden (Ok, det er MEGET forsimplet, men den dybere tekniske forklaring vil nemt være uforståelig).

M3+M4's CBTC system er nyest og implementeret i drift efter s-togenes system.
Det er noget af en tilsnigelse - akseltællerne er kun fallback-løsning (og til kørsel med arbejdskøretøjer (ICI). Når alt virker korrekt, vil S-togene altid sende data om egen position til signalsystemet - dette baseret på data fra toget selv, som opdateres hver gang toget passerer en balise, og løbende holdes "vedlige" ved hjælp af omdrejningstæller på aksler og af doppler-radar på undersiden af toget

Man er nu alligevel ikke helt i tvivl, når akseltællerne har en fejl på s-tog ;)

Men sandt. Det var mest for at forsimple beskrivelserne.

Åbning af M4
Af larsht, København. 20/01-24, 22:09.
Citat fra: banemanden Dato 20/01-24, 08:36
Citat fra: larsht Dato 20/01-24, 00:44
Citat fra: banemanden Dato 18/01-24, 19:58
Citat fra: KKLD Dato 18/01-24, 11:05
Citat fra: banemanden Dato 18/01-24, 06:55
Citat fra: Michael Deichmann Dato 17/01-24, 19:24
Citat fra: banemanden Dato 17/01-24, 11:23Tror så også der er noget med forskellen i signalsystemerne på de to metrosystemer, hvor det gamle oprindelige system de havde på M1+M2 måske har kunne håndteres anderledes da det var lidt mere "antikt" set med nutidens øjne. Der er næsten 25 år mellem udviklingen af de to systemer
Sikringsanlægget på M1+M2 er "ATC agtigt" men det på M3 og M4 er mere "CBTC agtigt".

Ja du finder vist ikke et mere opdateret og moderne CBTC system nogle andre steder end på M3+M4 i verden lige nu.
ATC på M1+M2 er løbende opdateret og ser heller ikke ud som da de første gang kørte tog afsted i automatisk drift.
Er det en nyere version end S-togene? De kører jo også med CBTC. Hvis ja, hvad er forskellen på versionerne af CBTC for S-tog og M3+M4?

Forskellen på de to har du fået svar på ;) Forskellige leverandører. Derudover er S-togenes system bygget på akseltællere hvor Metroens tog findes på placeringen af antenner på for- og bagenden (Ok, det er MEGET forsimplet, men den dybere tekniske forklaring vil nemt være uforståelig).

M3+M4's CBTC system er nyest og implementeret i drift efter s-togenes system.
Det er noget af en tilsnigelse - akseltællerne er kun fallback-løsning (og til kørsel med arbejdskøretøjer (ICI). Når alt virker korrekt, vil S-togene altid sende data om egen position til signalsystemet - dette baseret på data fra toget selv, som opdateres hver gang toget passerer en balise, og løbende holdes "vedlige" ved hjælp af omdrejningstæller på aksler og af doppler-radar på undersiden af toget

Man er nu alligevel ikke helt i tvivl, når akseltællerne har en fejl på s-tog ;)

Men sandt. Det var mest for at forsimple beskrivelserne.
Der tror vist baseret på dit udsagn, at du kun kender det som set fra S-baneførerside.
Der forekommer også akseltællerfejl som kan befares med normal hastighed fuldt overvåget gennem signalsystemet.

Mvh
Lars

Åbning af M4
Af banemanden. 21/01-24, 17:25.
Citat fra: larsht Dato 20/01-24, 22:09
Citat fra: banemanden Dato 20/01-24, 08:36
Citat fra: larsht Dato 20/01-24, 00:44
Citat fra: banemanden Dato 18/01-24, 19:58
Citat fra: KKLD Dato 18/01-24, 11:05
Citat fra: banemanden Dato 18/01-24, 06:55
Citat fra: Michael Deichmann Dato 17/01-24, 19:24
Citat fra: banemanden Dato 17/01-24, 11:23Tror så også der er noget med forskellen i signalsystemerne på de to metrosystemer, hvor det gamle oprindelige system de havde på M1+M2 måske har kunne håndteres anderledes da det var lidt mere "antikt" set med nutidens øjne. Der er næsten 25 år mellem udviklingen af de to systemer
Sikringsanlægget på M1+M2 er "ATC agtigt" men det på M3 og M4 er mere "CBTC agtigt".

Ja du finder vist ikke et mere opdateret og moderne CBTC system nogle andre steder end på M3+M4 i verden lige nu.
ATC på M1+M2 er løbende opdateret og ser heller ikke ud som da de første gang kørte tog afsted i automatisk drift.
Er det en nyere version end S-togene? De kører jo også med CBTC. Hvis ja, hvad er forskellen på versionerne af CBTC for S-tog og M3+M4?

Forskellen på de to har du fået svar på ;) Forskellige leverandører. Derudover er S-togenes system bygget på akseltællere hvor Metroens tog findes på placeringen af antenner på for- og bagenden (Ok, det er MEGET forsimplet, men den dybere tekniske forklaring vil nemt være uforståelig).

M3+M4's CBTC system er nyest og implementeret i drift efter s-togenes system.
Det er noget af en tilsnigelse - akseltællerne er kun fallback-løsning (og til kørsel med arbejdskøretøjer (ICI). Når alt virker korrekt, vil S-togene altid sende data om egen position til signalsystemet - dette baseret på data fra toget selv, som opdateres hver gang toget passerer en balise, og løbende holdes "vedlige" ved hjælp af omdrejningstæller på aksler og af doppler-radar på undersiden af toget

Man er nu alligevel ikke helt i tvivl, når akseltællerne har en fejl på s-tog ;)

Men sandt. Det var mest for at forsimple beskrivelserne.
Der tror vist baseret på dit udsagn, at du kun kender det som set fra S-baneførerside.
Der forekommer også akseltællerfejl som kan befares med normal hastighed fuldt overvåget gennem signalsystemet.

Jeg kender det fra styringsmedarbejder siden og der er en akseltællerfejl ikke noget men ligefrem jubler over :)

Åbning af M4
Af larsht, København. 21/01-24, 22:19.
Citat fra: banemanden Dato 21/01-24, 17:25
Citat fra: larsht Dato 20/01-24, 22:09
Citat fra: banemanden Dato 20/01-24, 08:36
Citat fra: larsht Dato 20/01-24, 00:44
Citat fra: banemanden Dato 18/01-24, 19:58
Citat fra: KKLD Dato 18/01-24, 11:05
Citat fra: banemanden Dato 18/01-24, 06:55
Citat fra: Michael Deichmann Dato 17/01-24, 19:24
Citat fra: banemanden Dato 17/01-24, 11:23Tror så også der er noget med forskellen i signalsystemerne på de to metrosystemer, hvor det gamle oprindelige system de havde på M1+M2 måske har kunne håndteres anderledes da det var lidt mere "antikt" set med nutidens øjne. Der er næsten 25 år mellem udviklingen af de to systemer
Sikringsanlægget på M1+M2 er "ATC agtigt" men det på M3 og M4 er mere "CBTC agtigt".

Ja du finder vist ikke et mere opdateret og moderne CBTC system nogle andre steder end på M3+M4 i verden lige nu.
ATC på M1+M2 er løbende opdateret og ser heller ikke ud som da de første gang kørte tog afsted i automatisk drift.
Er det en nyere version end S-togene? De kører jo også med CBTC. Hvis ja, hvad er forskellen på versionerne af CBTC for S-tog og M3+M4?

Forskellen på de to har du fået svar på ;) Forskellige leverandører. Derudover er S-togenes system bygget på akseltællere hvor Metroens tog findes på placeringen af antenner på for- og bagenden (Ok, det er MEGET forsimplet, men den dybere tekniske forklaring vil nemt være uforståelig).

M3+M4's CBTC system er nyest og implementeret i drift efter s-togenes system.
Det er noget af en tilsnigelse - akseltællerne er kun fallback-løsning (og til kørsel med arbejdskøretøjer (ICI). Når alt virker korrekt, vil S-togene altid sende data om egen position til signalsystemet - dette baseret på data fra toget selv, som opdateres hver gang toget passerer en balise, og løbende holdes "vedlige" ved hjælp af omdrejningstæller på aksler og af doppler-radar på undersiden af toget

Man er nu alligevel ikke helt i tvivl, når akseltællerne har en fejl på s-tog ;)

Men sandt. Det var mest for at forsimple beskrivelserne.
Der tror vist baseret på dit udsagn, at du kun kender det som set fra S-baneførerside.
Der forekommer også akseltællerfejl som kan befares med normal hastighed fuldt overvåget gennem signalsystemet.

Jeg kender det fra styringsmedarbejder siden og der er en akseltællerfejl ikke noget men ligefrem jubler over :)
Nåda. Jeg er styringsmedarbejder på S-banen og kan differentiere imellem de forskellige typer af akseltællerfejl  ;)

Mvh
Lars

Metroen København delvis lukket pga test
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 10/02-24, 10:13.
Hej

Synes lige jeg vil kaste opmærksomheden på nu er metroen i test mode for M3+M4

Vi har tidligere talt om, at dette ville være pejlemærket for en forventning af åbningen.

Selv om vi har prøvet åbninger et oar gange, så er det for mig lidt stort. København Syd, skal stå sin prøve.

Så er det lige før de kan flytte arbejdes sjakket til Nordhavn.til de 2 stationer man vil udvide med.

Dog synes jeg etaper bliver mindre og mindre.
Dette må være en dyr måde?

Åbning af M4
Af Niels Munch. 11/02-24, 10:11.
Citat fra: LM94 Dato  5/01-24, 23:29Udbud af metroerstatningbusser under Sydhavnsmetroens prøvekørsel
CitatBuserstatning på Metrocityringen i vinteren 2023-24
Kontrakten om buskørsel til erstatning for Metrocityringen dækker perioden fra søndag 10. december 2023 til og med torsdag 29. februar 2024. Så længe er metroen dog ikke planlagt erstattet med busser. Kontrakten dækker derimod en forventet driftsperiode på 12 dage, som eventuelt kan forlænges med op til 4 dage. Men det vides endnu ikke, hvornår driftsperioden vil ligge. Den samlede kontraktperiode på omkring 2½ måned omfatter derfor den tid, hvor operatøren skal stå standby og kunne indsætte kørslen, hvilket vil blive forudgået af et varsel på fire uger. Derfor begynder kontrakten som udgangspunkt i standby, og kontrakten ophører før 29. februar, hvis driftsperioden plus eventuel forlængelse er gennemført inden da. Operatøren skal med andre ord ikke stå standby efter driftsperiodens ophør.

Fire operatører skal køre metrobusser, mens Sydhavnsmetroen prøvekøres

Det er Movia, der står for den buskørsel, som erstatter metrolinjerne M3 og M4 i ugerne, hvor Metrocityringen lukkes helt for test. Derfor blev der i september 2023 iværksat en udbudsrunde med henblik på at finde de busselskaber, som kunne stå for kørslen.

De 4 operatører er Umove, Arriva (GoCollective), Keolis og Anchersen.

Mere om udbuddet og erstatningslinjerne her: https://myldretid.dk/nyheder/nr/1052 .

M.v.h.
Niels

Metrobusser
Af Ottoemil. 18/02-24, 19:48.
Godaften i forummet!
I fredags havde jeg et ærinde på Vesterbro, og da M3 ikke kørte, var jeg med Metrobus. Her er et par billeder.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Skilt ved Metro-indgangen i Reventlowsgade. Indgangen er ikke spærret, for den er jo også adgang til Hovedbanegårdens perrontunnel.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Reventlowsgade med Metrobus og et par meget karakteristiske hoteller.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Istedgade.

v.h.
Ottoemil

Åbning af M4
Af mpp. 19/02-24, 22:07.
Jeg var forbi Nordhavn i dag for lige at se om jeg kunne se testkørslerne – det kunne jeg godt. Hermed lidt billeder.

Det lader ikke til at godsbanen vil blive brugt super meget. Det kan selvfølgeligt ske, men der er lige nogle skilte der skal flyttes og der skal nok også nogle ud i gule veste og dirigere trafikken nu bommene er fjernet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Afgangsskiltet viser afgangene med M4 til København Syd. Det er selvfølgeligt ikke super brugbart når man ikke kan komme med toget, men det er meget sjovt at se.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Generelt er der blevet rigtigt fint i Nordhavn og det begynder at ligne noget med brugbare adgangsveje og den slags.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Og togene havde også de rigtige destinationsskilte. Der var dog langt mellem nogle af togene, så de har vist ikke simuleret fuld køreplan.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Zoomet så man bedre kan se destinationsskiltet foran (selvom det stadig er grynet)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.     

Udsigten fra tunnelen mod Østerbro på vej over til Nordhavn S-togsstation for at tage toget hjem.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
 
S-togsstationen har nu også en meget god udsigt – en af de bedste på S-togsnettet og klart bedre end Nordhavn metrostation. Orientkaj kan nu også godt være med.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Åbning af M4
Af Anders Larsen. 20/02-24, 21:18.
4 minutters drift på Nordhavn gove jo 2 minutters drift mellem Østerport og København H.

Er det ikke tæt på fuld drift.

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 5
DSB MO 1816
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak