Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Åbning af M4
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5
Åbning af M4
Af Anders Larsen. 19/06-24, 00:36.
Dumt spørgsmål.

Kiggede lige på Rejseplanen for st ee rejsetider og frekvenser på M4 og undrede mig over en ting.

Der står ved alle afgange at "start/destination er erstattet af ækvivalent stoppested"

Hvad f.. skal det betyde. :-)

Jeg er med på hvad ordet betyder men ikke i denne sammenhæng.

Åbning af M4
Af Trainee. 19/06-24, 08:00.
Seneste redigering: 19/06-24, 08:02 af Trainee
Citat fra: Anders Larsen Dato 19/06-24, 00:36Dumt spørgsmål.

Kiggede lige på Rejseplanen for st ee rejsetider og frekvenser på M4 og undrede mig over en ting.

Der står ved alle afgange at "start/destination er erstattet af ækvivalent stoppested"

Hvad f.. skal det betyde. :-)

Jeg er med på hvad ordet betyder men ikke i denne sammenhæng.

På Rejseplanen er stationer for metroen seperate fra stationer for andre tog. For at metroen skal blive vist under samme forhold som andre tog, er der blevet lavet en ændring, så en metrostation kan blive vist som din start-/slutdestination, selvom du ikke har søgt til/fra en metrostation.

Eksempel: Hvis du før ændringen søgte fra København H, kunne du blive vist, at du skulle gå til metrostationen, for at tage metroen derfra, hvilket gør rejseforslaget mindre attraktivt for algoritmen, og derfor mindre sandsynligt at det bliver vist.

Efter ændringen kan du blive vist at du skal tage afsted fra København H (Metro), uden først at skulle gå derhen. Altså er start/destination du har søgt efter (København H) erstattet af et ækvivalent stoppested (København H (Metro)).

I forbindelse med den ændring er den besked du beskriver dukket op, som er en standardbesked i standardproduktet HAFAS fra HaCon, som Rejseplanen bygger på. Rejseplanen arbejder på at finde en bedre formulering af beskeden.

Åbning af M4
Af Anders Larsen. 19/06-24, 15:03.
Okay det giver mening.

Tak for forklaringen.

Åbning af M4
Af Ottoemil. 21/06-24, 19:49.
Godaften i forummet.
Så varer det ikke ret længe, før Sydhavnsmetroen åbner. I dag kom jeg forbi et par af stationerne, og der var faktisk sket meget, siden jeg for omkring 2 uger siden sidst var forbi.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Området omkring (ovenpå) Enghave Brygge station, som længe har været ret kaotisk (sådan har jeg oplevet det som cyklist), er nu blevet rigtig pænt, med nye veje, cykelstier, beplantning, bænke etc. Her fotograferer jeg mod sydvest i retning af Alfred Nobels Bro.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Enghave Brygge station set mod nordøst fra Alfred Nobels Bro.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
På Mozarts Plads var der gang i opstilling af telte, scene etc. til festlighederne i morgen. Jeg fotograferer mod sydøst langs Borgmester Christiansens Gade.   

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
København Syd, set mod nordvest fra Køge-banens perron.

v.h.
Ottoemil

Åbning af M4
Af Ncard00. 22/06-24, 17:45.
Selvom om M4 til København Syd nu er åbnet, så var rejseplanen ihvertfald ikke klar til åbningen.

Under "afgangstavler" - orientkaj station, kommer metroen slet ikke frem.

Og ved søgning på alle andre M4 stationer, undtage  endestationerne, kommer kun afgange mod Orientkaj frem, ingen afgange mod København Syd.

Og det samme er tilfældet i DSB appen under deres "afgange" fane.

Og derudover er "metroens køreplan" siden på m.dk heller ikke opdateret.

En sørgelig start på den nye åbning, digitalt ihvertfald...

Åbning af M4
Af Trainee. 22/06-24, 18:07.
Citat fra: Ncard00 Dato 22/06-24, 17:45Selvom om M4 til København Syd nu er åbnet, så var rejseplanen ihvertfald ikke klar til åbningen.

Under "afgangstavler" - orientkaj station, kommer metroen slet ikke frem.

Og ved søgning på alle andre M4 stationer, undtage  endestationerne, kommer kun afgange mod Orientkaj frem, ingen afgange mod København Syd.

Og det samme er tilfældet i DSB appen under deres "afgange" fane.

Og derudover er "metroens køreplan" siden på m.dk heller ikke opdateret.

En sørgelig start på den nye åbning, digitalt ihvertfald...

Metroen har nogle problemer i den måde de leverer data på, som de ikke har nået at løse. Derudover lagde jeg mærke til at ingen skærme, hverken reklameskærme eller dem på billetautomater, var opdateret med det nye linjekort. Heldigvis er det kun det digitale der har mangler, hvilket man jo nemt kan opdatere centralt, når man når til det.

Åbning af M4
Af Ncard00. 22/06-24, 18:41.
Citat fra: Trainee Dato 22/06-24, 18:07
Citat fra: Ncard00 Dato 22/06-24, 17:45Selvom om M4 til København Syd nu er åbnet, så var rejseplanen ihvertfald ikke klar til åbningen.

Under "afgangstavler" - orientkaj station, kommer metroen slet ikke frem.

Og ved søgning på alle andre M4 stationer, undtage  endestationerne, kommer kun afgange mod Orientkaj frem, ingen afgange mod København Syd.

Og det samme er tilfældet i DSB appen under deres "afgange" fane.

Og derudover er "metroens køreplan" siden på m.dk heller ikke opdateret.

En sørgelig start på den nye åbning, digitalt ihvertfald...

Metroen har nogle problemer i den måde de leverer data på, som de ikke har nået at løse. Derudover lagde jeg mærke til at ingen skærme, hverken reklameskærme eller dem på billetautomater, var opdateret med det nye linjekort. Heldigvis er det kun det digitale der har mangler, hvilket man jo nemt kan opdatere centralt, når man når til det.

Og glemte lige at tilføje, at rejseplanen support er mange uger om at svare tilbage, selvom de skriver op til 5 hverdage.

Gør det altså virkelig svært at føre en effektiv samtale med dem over mail, især når det handler om teknisk support, hvor fet hurtigt kan løbe op i mange mails pga. opfølgende spørgsmål, test osv.

Så nu har transportministeriet fået en mail, da jeg ellers ikke kan komme i kontakt med rejseplanen support i nærmeste fremtid...

Åbning af M4
Af Trainee. 22/06-24, 19:02.
Citat fra: Ncard00 Dato 22/06-24, 18:41
Citat fra: Trainee Dato 22/06-24, 18:07
Citat fra: Ncard00 Dato 22/06-24, 17:45Selvom om M4 til København Syd nu er åbnet, så var rejseplanen ihvertfald ikke klar til åbningen.

Under "afgangstavler" - orientkaj station, kommer metroen slet ikke frem.

Og ved søgning på alle andre M4 stationer, undtage  endestationerne, kommer kun afgange mod Orientkaj frem, ingen afgange mod København Syd.

Og det samme er tilfældet i DSB appen under deres "afgange" fane.

Og derudover er "metroens køreplan" siden på m.dk heller ikke opdateret.

En sørgelig start på den nye åbning, digitalt ihvertfald...

Metroen har nogle problemer i den måde de leverer data på, som de ikke har nået at løse. Derudover lagde jeg mærke til at ingen skærme, hverken reklameskærme eller dem på billetautomater, var opdateret med det nye linjekort. Heldigvis er det kun det digitale der har mangler, hvilket man jo nemt kan opdatere centralt, når man når til det.

Og glemte lige at tilføje, at rejseplanen support er mange uger om at svare tilbage, selvom de skriver op til 5 hverdage.

Gør det altså virkelig svært at føre en effektiv samtale med dem over mail, især når det handler om teknisk support, hvor fet hurtigt kan løbe op i mange mails pga. opfølgende spørgsmål, test osv.

Så nu har transportministeriet fået en mail, da jeg ellers ikke kan komme i kontakt med rejseplanen support i nærmeste fremtid...
Måske er de bare trætte af hvor ofte du skriver til dem ;) spøg til side, så prioriterer de nok at besvare henvendelser fra folk som har brug for hjælp, frem for at besvare interessespørgsmål. Hvilket i øvrigt står dem fuldstændigt i deres ret.

Åbning af M4
Af Ncard00. 22/06-24, 20:22.

Måske er de bare trætte af hvor ofte du skriver til dem ;) spøg til side, så prioriterer de nok at besvare henvendelser fra folk som har brug for hjælp, frem for at besvare interessespørgsmål. Hvilket i øvrigt står dem fuldstændigt i deres ret.
[/quote]

Mine henvendelser er tekniske fejl i appen, som mange andre også oplever og bliver forvirrede og frusterede over. Mine henvendelser burde have første prioritet, da det løser generelle problemer i appen, som kommer alle til gode, og ikke blot hjælper en enkelt person med vedkommendes egne problemer med appen. Ihvertfald bør mine henvendelser læses først, så udviklerne kan komme i gang med at løse fejlene, og så kan andre tage sig af mindre tekniske spørgsmål efterfølgende.

Apps og hjemmesider de rejsendes først møde med den kollektive transport, og deres førstehåndsindtryk af dette har stor betydning for opfattelsen af den kollektive transport, og nogle opgiver måske endda at planlægge eller købe billet til en rejse pga. tekniske fnidder. Og at sende feedback om fejl i apps og hjemmesider er en af de eneste måder hvorpå os almindelige mennesker kan have inflydelse på den kollektiv transport, da disse fejl ikke koster millioner og milliarder at rette.

Åbning af M4
Af PD Hansen. 22/06-24, 21:25.
Citat fra: Ncard00 Dato 22/06-24, 20:22Mine henvendelser er tekniske fejl i appen, som mange andre også oplever og bliver forvirrede og frusterede over. Mine henvendelser burde have første prioritet, da det løser generelle problemer i appen, som kommer alle til gode, [...]

Enig. Dem, der ikke bryder sig om forbedringsforslag fra kritiske kunder, foretrækker nok bare at flest mulige tager bil og fly, så de kan få toget for dem selv ;)  Men så risikerer de færre tog end ellers - så måske er det en dårlig strategi at tale imod forbedringer og at nedgøre kunder.

Åbning af M4
Af Trainee. 22/06-24, 21:52.
Citat fra: PD Hansen Dato 22/06-24, 21:25
Citat fra: Ncard00 Dato 22/06-24, 20:22Mine henvendelser er tekniske fejl i appen, som mange andre også oplever og bliver forvirrede og frusterede over. Mine henvendelser burde have første prioritet, da det løser generelle problemer i appen, som kommer alle til gode, [...]

Enig. Dem, der ikke bryder sig om forbedringsforslag fra kritiske kunder, foretrækker nok bare at flest mulige tager bil og fly, så de kan få toget for dem selv ;)  Men så risikerer de færre tog end ellers - så måske er det en dårlig strategi at tale imod forbedringer og at nedgøre kunder.

En ting er at skrive til dem. Et andet er at kræve svar på spørgsmål, som ikke gavner andet end personlig interesse. Selvom de ikke når at svare, læser de sgu nok dine svar alligevel. Har de nedgjort dig, eller hvad mener du?

Åbning af M4
Af Ncard00. 22/06-24, 22:54.

En ting er at skrive til dem. Et andet er at kræve svar på spørgsmål, som ikke gavner andet end personlig interesse. Selvom de ikke når at svare, læser de sgu nok dine svar alligevel. Har de nedgjort dig, eller hvad mener du?
[/quote]

Nej, jeg kan bare konstatere at hele basale ting i appen ikke fungere, appen er faktisk blevet værre med tiden, og jeg finder det useriøst og respektløst, at ting jeg har skrevet til dem om for flere år side, stadigvæk ikke er rettet.

Og jeg har lige beskrevet i et tidligere svar hvilken interesse jeg har i dette, at give andre brugere af den kollektive transport en bedre oplevelse, så hvordan er det personlig interesse på nogen som helst måde?

Jeg har intet personligt imod dem. Jeg undrer mig blot over lange svartider og manglende handlekraft, hvilken enten må skyldes ineffektive arbejdsgangem, inkompetente medarbejdere, eller en inkompetent ledelse. Designet er så dårligt og fejlene så mange, basale, små, og nemme at løse, at jeg ikke begriber hvordan udviklerne kan få penge for at være udviklerne på/af en app som rejseplanen, når jeg kan finde et dusin fejl, før i tiden, på ingen tid.

Disse problemer med appen ef ligetil og har intet med holdninger at gøre. Der er én løsning, som ikke er til diskussion, og jeg foreslår også altid en læsning sammen med problemstillingen, når jeg skriver til fx udviklere, modsat mange andre, som bar brokker sig, og ikke selv har forstand på tingene, i dette tilfælde tekniske fejl og løsninger, hvor jeg modsat de fleste brugere af rejseplanen er rimelig IT nørdet, og faktisk ved hvad jeg taler om, men også løsningsorienteret, realistisk, og ser tingene i helikopterperspektiv, og har en uselvisk og produktiv intention med min henvendelse.

Jeg kunne blive ved, men nu skal jeg nok spare jer for mere...

Åbning af M4
Af Ncard00. 23/06-24, 18:54.
Var rundt og se de 5 nye M4 stationer i dag, og lagde mærke til følgende ting:

1. Selvom der stod på Metroselskabets hjemmeside at alle elevatorer virkede. Så virkede den ene elevator på sluseholmen ikke, og der stod på skærmene på stationerne, at begge elevatorer på KBH Syd ikke virkede, men da jeg kom derhen, virkede den ene.

2. På KBH Syd virkede de 3 informationsskærme, som hænger ved siden af hinanden "nede" i skifterummet ikke, og de 2 rulletrapper op/ned til Køge bugt banen virkede heller ikke, og det lød som om der kom en alarm agtig lyd fra dem.

Og derudover vises havnebusserne på skærmene på Enghave brygge station under "bus", selvom dette er havnebusser, hvilket er lidt misvisende og forvirrende.

Ellers var der ikke så meget i det, 5 nye stationer, som jeg aldrig kommer til at benytte, da jeg ikke bor, arbejder, eller har andre ædrinder i Sydhavnen. Men er glad for at København H kan aflastes, og at mange af dem der bor i Sydhavnen ikke længere skal trækkes med bl.a. bus 7A.

Åbning af M4
Af Mads. 23/06-24, 20:00.
Citat fra: Ncard00 Dato 23/06-24, 18:54Og derudover vises havnebusserne på skærmene på Enghave brygge station under "bus", selvom dette er havnebusser, hvilket er lidt misvisende og forvirrende.

Det er også for galt at en bus vises som bus  ;)

Åbning af M4
Af ivar. 24/06-24, 00:18.
Citat fra: Ncard00 Dato 23/06-24, 18:54Var rundt og se de 5 nye M4 stationer i dag, og lagde mærke til følgende ting:

1. Selvom der stod på Metroselskabets hjemmeside at alle elevatorer virkede. Så virkede den ene elevator på sluseholmen ikke, og der stod på skærmene på stationerne, at begge elevatorer på KBH Syd ikke virkede, men da jeg kom derhen, virkede den ene.

2. På KBH Syd virkede de 3 informationsskærme, som hænger ved siden af hinanden "nede" i skifterummet ikke, og de 2 rulletrapper op/ned til Køge bugt banen virkede heller ikke, og det lød som om der kom en alarm agtig lyd fra dem.

Og derudover vises havnebusserne på skærmene på Enghave brygge station under "bus", selvom dette er havnebusser, hvilket er lidt misvisende og forvirrende.

Ellers var der ikke så meget i det, 5 nye stationer, som jeg aldrig kommer til at benytte, da jeg ikke bor, arbejder, eller har andre ædrinder i Sydhavnen. Men er glad for at København H kan aflastes, og at mange af dem der bor i Sydhavnen ikke længere skal trækkes med bl.a. bus 7A.


Så har du jo haft en rigtig god dag.

Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak