Citat fra: frederikhk Dato 4/01-24, 10:23Jeg må indrømme jeg ikke helt forstår meningen med dem hvis man alligevel ikke kan holde sporskifter fri for sne og is, selv hvis det kun er vitale sporskifter og timedrift.
Altså lige ud over at fjerne eventuelle mange centimeter sne over et sporskifte så er et snerydningstog ikke nok til at holde sporskifterne igang. Du skal ned og feje imellem tungen og de yderste skinner i sporskiftet så tungen kan komme helt ud. Hverken sne eller isklumper, der bl.a. kan falde af undervognen af toget når det skifter retning kan blokere tungen og så har du en afsporing.
På vitale sporskifter har man gasdrevne varmeanlæg der smelter is og sne, men når det blæser så meget som det gjorde og så fyger kan varmeapparaterne ikke følge med og det kan vel også blæses ud af vinden (her må jernbanefolk rette mig). Så der slipper du ikke for at have folk til stede. Og de skal ikke bare kunne føre en kost. De skal også mindst have bestået kurset "Pas på, på banen".
Jeg har set billeder på Facebook af MYer iført sneplove, men husker ikke lige hvor det var og om det var Banedanmark spor eller privatbanespor, men "noget" har været ude at plove.