Citat fra: andersj Dato 22/01-24, 21:35Citat fra: Petteri Dato 22/01-24, 18:04Noget jeg også vil hæfte mig ved er, at det de 3 daglige afgange som Snälltoget vil køre, selvfølgelig ikke er særlig fleksibelt. Kunderne får muligvis en billigere pris, men hvis der sker aflysninger, så kan kunden ikke bare lige tage et DSB tog.
Jeg er spændt på, hvordan kunderne vil tage imod det, når de finder ud af at de har sparet 100 kroner, men skal måske vente mange timer eller måske til næste dag, for at komme frem.
EU's passagerrettigheder gælder også for private togselskaber i fri trafik.
Hvis du bliver forsinket på grund af et aflyst tog, og det betyder, at du ankommer til dit bestemmelsessted med en forsinkelse på mere end 60 minutter, har du ret til at vælge ... fortsættelse eller omlægning af rejsen på et senere tidspunkt efter dit valg på tilsvarende vilkår, uden yderligere omkostninger. Dette omfatter alternativ transport til din endelige destination, hvis et tog er blokeret og driften er afbrudt.
Link: https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/rail/index_da.htm#cancelled
Dvs. hvis Snälltåget ikke tilbyder alternativ transport af eget initiativ, kan man vælge at købe en billet til DSB og derefter få billetten refunderet.
Undskyld. Jeg omformulerer mit budskab.
HVIS Snälltoget aflyses, så kan jeg godt få en fornemmelse af, at kunderne tror at billetten kan bruges i DSB i stedet for. Altså ikke købe en ny billet, men bare stige på toget. I Danmark er vi vant til at en standard billet gælder til bus, tog og metro på den strækning der er valgt. Kommer der private ind der driver jernbanetrafik på egne vilkår, så forsvinder den mulighed. Ja, det er kundens ansvar, men jeg har oplevet så meget i både luftfart og jerbane, at jeg forventer at den slags kan ske.
Jeg er udmærket klar over EU forordningen, som også findes i luftfart.
Det var også mest mine tanker omkring det. Ikke så meget andet