Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Eksperter har set nok: Skrot lufthavnstog uden passagerer
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5]
Citat fra: mpp Dato 17/11-24, 19:30
Citat fra: hj Dato 17/11-24, 16:32Selv har jeg kun være med toget til Aalborg lufthavn én gang, der steg til min overraskelse 20-25 passagerer ud sammen med mig. Så nogle gange er der da mere end én med :-)

Der er vel lidt sample bias her, hvor flere passagerer vælger de afgange, der passer med en flyafgang, og så kan der værre tomme tog på de tidspunkter, hvor der alligevel ikke sker noget i lufthavnen. Så kan der jo godt pludseligt være stor forskel mellem, hvor tomme togene er i optællinger (der i medierne kun bliver refereret med gennemsnit) og passagerenes oplevelser, hvor de fleste så vælger de samme afgange.
Netop, afgangen passede med et KLM-fly til Amsterdam, den vigtigste udenrigsrute fra Aalborg.
Men de flyver trods alt kun fire gange om dagen...
Det ville til gengæld pynte lidt på passagertallene hvis Aarhusianerne opdager, at det er mere bekvemt og mindst lige så hurtigt at tage toget til Aalborg lufthavn som at tage bussen til Billund lufthavn når de skal med KLM ud i verden. Men det kræver som minimum markedsføring, som allerede nævnt i tråden.
/hj

Citat fra: hj Dato 18/11-24, 19:29Det ville til gengæld pynte lidt på passagertallene hvis Aarhusianerne opdager, at det er mere bekvemt og mindst lige så hurtigt at tage toget til Aalborg lufthavn som at tage bussen til Billund lufthavn når de skal med KLM ud i verden. Men det kræver som minimum markedsføring, som allerede nævnt i tråden


Billund Lufthavn markedsfører sig kraftigt i Aarhus. Det er i hvert fald, hvad jeg som daglig læser af JP Aarhus oplever. Om Aalborg Lufthavn nogensinde har gjort det samme, tvivler jeg på - dertil er køreplanen stadig for dårlig.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Citat fra: Worm Dato 18/11-24, 17:41
Citat fra: chrislux Dato 18/11-24, 17:37Et argument for en fast Kattegatforbindelse der sjældent bringes i spil er, at vi i DK har en infrastruktur mellem landsdelene der er utrolig udsat, læs Storebæltsforbindelsen.
 
Et tænkt scenarie hvor Storebæltsforbindelsen er sat ud af spillet i flere år pga mulig påsejling, sabotage/terrorisme el lign, vil lamme landsdelstrafikken fuldstændigt.
At tro man kan opgradere færgekapaciteten med kort varsel er ikke en mulighed.
Vi taler tab i produktivitet på MANGE milliarder kr.

Så redundans-vinklen synes jeg der er brug for man diskuterer mere.
Meget enig.
Men tænker du på sabotage fra f.eks. Rusland så ville de nok ødelægge begge forbindelser.
Påsejling af Storebælt ville næppe betyde noget for jernbanen medmindre det var et større skib som fra sydgående og påsejlede lavbroen til jernbanen.
Derimod ville en påsejling af Kattegatforbindelsen nok betyde problemer med såvel vej- som banetrafik da en sådan indtil videre er tiltænkt som en fælles bro.
Måske skulle vi bare mølpose, ikke nedlægge tunnelelementfabrikken efter den er færdig med Kattegat og Als-Fyn (og Lolland - Langeland og Skåne - Bornholm ... og ... og ...).

Citat fra: hj Dato 18/11-24, 19:15
Citat fra: Michael Deichmann Dato 18/11-24, 11:20Den fejlagtige historie om at linien til lufthavnen helt nedlægges (det er kunNJ der holder op med at befare den) går nu nærmest viralt i den danske papirpresse.
Nu burde DSB måske komme ud med en pressemeddelelse at de fortsat har x antal ankomster fremadrettet.....
Interessant, hvor har du set det? Jeg kunne umiddelbart kun finde dette lille lokalmedie, som har fået historien galt i halsen: https://migogaalborg.dk/nt-lukker-straekning-permanent/
/hj
Ja nu har jeg svært ved at finde det igen, men igår søndag så jeg et par opslag på Fjæsbog fra "større" medier hvor beskeden ikke var at der var en "ekspert" der mente man skulle nedlægge banen sådan som Ingeniøren skrev men at det var et faktum at den blev nedlagt.
Men DR har i hvert fald taget historien fra Ingeniøren.

Der er den mulighed at de pågældende aviser har indset det var en and og har fjernet indlæggende igen. ???

Citat fra: chrislux Dato 18/11-24, 18:51Du har ret hvis russerne kommer, er der nok ikke meget tilbage af nogen broer i DK.
Men et tankskib på 75000-100000 tdw  max dybgang 18m og 15 knob, kan nok gøre det slemme ved vestbroen hvis styrmanden har taget en flaske vodka for meget. Der er så vidt jeg ved ikke lodspligt i Storebælt.
Der er konstant overvågning af skibstrafikken.

https://www.forsvaret.dk/da/nyhedsarkiv/marinestaben/2013/farvandsovervagning-sikrer-skibstrafikken/

Citat fra: Michael Deichmann Dato 18/11-24, 23:26
Citat fra: hj Dato 18/11-24, 19:15
Citat fra: Michael Deichmann Dato 18/11-24, 11:20Den fejlagtige historie om at linien til lufthavnen helt nedlægges (det er kunNJ der holder op med at befare den) går nu nærmest viralt i den danske papirpresse.
Nu burde DSB måske komme ud med en pressemeddelelse at de fortsat har x antal ankomster fremadrettet.....
Interessant, hvor har du set det? Jeg kunne umiddelbart kun finde dette lille lokalmedie, som har fået historien galt i halsen: https://migogaalborg.dk/nt-lukker-straekning-permanent/
/hj
Ja nu har jeg svært ved at finde det igen, men igår søndag så jeg et par opslag på Fjæsbog fra "større" medier hvor beskeden ikke var at der var en "ekspert" der mente man skulle nedlægge banen sådan som Ingeniøren skrev men at det var et faktum at den blev nedlagt.
Men DR har i hvert fald taget historien fra Ingeniøren.

Der er den mulighed at de pågældende aviser har indset det var en and og har fjernet indlæggende igen. ???
Jeg fandt den også hos ekstrabladet  med overskriften "Ingen brugte strækning til millioner: Nu lukker den". De citerer Mig og Aalborg, som på deres side har misforstået en artikel hos Mobility Watch. Ganske interessant at følge.
/hj

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 18/11-24, 20:38Billund Lufthavn markedsfører sig kraftigt i Aarhus. Det er i hvert fald, hvad jeg som daglig læser af JP Aarhus oplever. Om Aalborg Lufthavn nogensinde har gjort det samme, tvivler jeg på - dertil er køreplanen stadig for dårlig.
Tja det har de næppe, men fra K25 bydes på disse direkte forbindelser:
Aarhus-Billund lufthavn (912X) timedrift med køretid mellem 1t18 og 1t38
Aarhus-Aalborg lufthavn (lyntog) timedrift med køretid 1t23

Det leder mig til spørgsmålet: Er der nogen, som kan hjælpe med at afklare hvad der er planlagt til K26?

- Nordjyllands trafikselskab har kontrakt med ministeriet på kørsel Aalborg-Aalborg lufthavn til og med K24.
Aftalen er åbenbart forlænget til og med K25. Hvornår og hvorfor mon?

- Den nye DSB-kontrakt forpligter kun DSB til at køre ét tog i timen mellem Aalborg og Aalborg lufthavn
I førnævnte aftale står derimod at der forventes to DSB-tog i timen (når signalsystemet er implementeret), og det samme fremgår af de versioner af DSBs trafikvision 2030, jeg har kunnet finde.
Så hvad mon vi egentlig kan forvente af DSB-trafik til Aalborg lufthavn i K26?
/hj

Citat fra: hj Dato 19/11-24, 13:41- Nordjyllands trafikselskab har kontrakt med ministeriet på kørsel Aalborg-Aalborg lufthavn til og med K24.
Aftalen er åbenbart forlænget til og med K25. Hvornår og hvorfor mon?

Det kan læses her: https://dagsordener.rn.dk/vis?id=807ab926-9ad9-4966-9296-6422c1a124cd&iframe=true&punktid=9660b49b-9b96-4af1-bf77-e9dde66e427c

Anders

Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5]
Sønderjyske jernbaneminder
Sønderjyske jernbaneminder

Uwe Hänel fortæller her om sin barndom i Sønderjylland i 1940erne og sin interesse for jernbaner. Hukommelsen fejler ikke noget, når Uwe fortæller om de forskellige lokomotivtyper, tog gennem Jernbanegade i Sønderborg, gasværket osv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak