Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- LINT-41H som "Y41" i Sverige
LINT-41H som "Y41" i Sverige
Af Niels Munch. 31/12-23, 16:16.
Seneste redigering: 31/12-23, 16:20 af Niels Munch
Godt nytår i Forum,

I Sverige har Inlandsbanan (IBAB), som det rapporteredes i det gamle forum, købt 5 LINT-41H togsæt (med 78 cm indstigningshøjde). Det drejer sig om brugte tog fra SYNTUS, senere KEOLIS, i Holland:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
ALSTOM CORADIA Lint-41H for hollandske SYNTUS (togsæt nr. 40, døbt 'Johan de Bondt' på InnoTrans 2002), Berlin september 2002 (nm).

Togene er i deres grundform og efter det foreliggende godkendt til trafik i Sverige:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Inlandsbanan LINT-41H i nyt, udvendigt design (pressefoto: IBAB).

IBAB har planlagt em omfattende, indvendig ombygning (ved Firma Seluch i Opole, Polen) af togene som beskrevet her: https://inlandsbanan.se/y41 . Og her kniber det vist med godkendelse.

Lenstrafikselskabet Värmlandstrafik har svare problemer med driftsdueligheden af de ITINO-togsæt, der qua operatøren Vy Tåg trafikerer Fryksdalsbanan, og vil gerne leje 2 LINT-41H fra IBAB, jf.: https://jarnvagar.nu/lint-i-trafik-fran-december/ .

Problemet er bare, at togene endnu ikke er godkendt i ombygget form, og at Region Värmland angiveligt ikke har økonomi til lejemålet.

Sagen ligner en hårknude, og det svirrer naturligvis med rygter. Véd evt. sverigeskyndige her på forum, hvad der er op og ned? Eller er det kun parternes jurister, som "er med"?

Nytårshilsener
Niels

LINT-41H som "Y41" i Sverige
Af andersj, Aalborg. 1/01-24, 14:31.
En Lint med gulvtæppe og "bistro". Et bevis på at det langt hen ad vejen er interiøret der afgør komfortniveauet. Man får jo helt lyst til at køre Vejle-Thisted i en Lint med den aptering.


Anders

Det er en sag, der har været godt kompliceret, da budgettet er skredet og ledelsen i Inlandsbanan udskiftet. Iflg avisartikler dengang da "skandalen" toppede i 2021, var der en direkte sammenhæng mellem et "kortvarslet ledelsesskifte", beskyldninger om "urent trav" i indkøbsprocessen og så budgetoverskridelsen, der dengang var på 33%. Inden togene var ude at køre. Den tiltænkte trafik, som togene skulle anvendes i, er udbudt trafik mellem flere af byerne på Inlandsbanen, og da togene ikke var klar, er der istedet indgået en længerevarende kontrakt på buskørsel, så der er ikke et akut behov, for at få de nye tog i drift.

Siden 2021 har man fået mere struktur på projektet, og togene har en svensk typegodkendelse, omend de ombyggede tog stadig er til ombygning, og senest er fanget i adgangen til specifikke komponenter.

Kort før jul opdaterede Inlandsbanen projektet med denne melding:


Ett flertal olika anledningar har lett till förseningar i projektet där långa ledtider och komponentbrist är två av de större faktorerna. Hösten 2022 gjordes ett större omtag för att bringa klarhet i fordonens aktuella status. I samband med detta kopplades Nederlandse Spoorwegen (NS) in som besitter stor erfarenhet av den aktuella fordonstypen. Omfattande drifttester, kontroller och utvärderingar prioriterades och slutfördes vilket resulterade i att ett antal brister upptäcktes.

Vi har idag en god insyn och plan framåt gällande de åtgärder som behövs prioriteras och har inlett samarbeten med specialiserade leverantörer. Just nu arbetar vi med kompletterande arbeten på interiören samt justering i de elektriska installationerna för att säkerställa fordonens driftsäkerhet. I takt med att fordonen åtgärdas enligt prioriteringsschemat kommer vi påbörja drifttester och besiktningar med siktet att sätta fordonen i trafik hösten/vintern 2024.


/Lasse
 

Gå op Sider:[1]

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak