Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 20/12-23, 22:32Ærgerligt at være den, som skyder idéen til en letbane ned, men at omdanne bus 200S til letbane vil være en ekstremt svær øvelse.
For det første: En masse kommuner har oplevet et trafikhelvede med anlægget af den kommende letbane, som måske åbner i 2025. Cyklister, bilister og ikke mindst buspassagerer har siddet fast i køer eller været sendt ud på store omveje - og det er ikke overstået endnu. Så hvis nogen vover at sige ordet letbane i den del af Storkøbenhavn, så vil de blive bu-et ud.
For det andet: På visse dele af strækningen, bl.a. fra Gladsaxe Trafikplads, er der simpelthen ikke plads. Der er kan ikke anlægges spor uden enten at lukke vejene helt for biltrafik - eller rive en masse bygninger ned. Det kommer næppe til at ske.
Så BRT er den realistiske løsning på den strækning.
En BRT kører også i selvstændige spor. Hvis der ikke er plads til at lave en letbane, så er der heller ikke plads til at anlægge en BRT.
Så kan bussen jo godt køre i delte spor med biler for en kort bemærkning, men så er det ikke BRT på den del af strækningen. På samme måde kan sporvognen kan også køre i delte baner. Det kommer den endda til at gøre på en kort del af Ring 3 letbanen.
Desuden er problemet ikke lige så slemt som du skitserer det. På strækningen umiddelbart syd for Gladsaxe Trafikplads, er det primært parkeringspladser der støder ud til vejen. Der er altså god mulighed for at finde plads til en letbane. Det eneste område som ser ud til at volde betydeligt besvær er strækningen gennem Mørkhøj, men selv på denne del af ruten er der en betydelig mængde midterrabat og parkering i vejsiderne som man kunne inddrage.
Og ja, det kan godt være at folk er lidt lorne på én til letbane lige nu - men den i Odense er hurtigt blevet meget populær blandt indbyggerne. Hvis det går lige så godt for Ring 3 letbanen, så tror jeg ikke der vil gå mange år før folk er positivt stemt over for mere letbane.
Om letbane er relevant på strækningen er, for mig at se, kun et spørgsmål om hvorvidt passagertallet er stort nok til at retfærdiggøre den øgede udgift til letbane i forhold til BRT.