Som jeg læser det med de direkte lufthavnssubsidier handler det mere om at gøre noget infrastruktur klar. Esbjerg har som sagt ikke direkte fly til København længere, men de har direkte fly til et par oliebyer (f.x. Stavanger). Sønderborg og Midtjylland har hhv 2 daglige flyvninger med 64 passagerer på hver og 3 flyvninger med 19 passagerer på hver, så ikke alverden.
Så er der det med om man skal forbyde det eller bare skal føre en politik, der fører til lukning af indenrigsflyvning alligevel. Her er spørgsmålet så, hvor mange der flyver fordi det er hurtigst og hvor mange der flyver, fordi det er billigst. Er det prisen, der driver efterspørgslen, og bliver prisen holdt nede af underbeskatning, giver det jo sig selv, at prisen så vil stige når man beskatter flyvning retmæssigt.
En ting er jo, at man teoretisk kan komme hurtigere hjem med flyet end toget, noget andet er frekvensen. Det kan sagtens være at flyet er hurtigere, men hvis man kan komme på toget med det samme kan det jo sagtens være sådan man kommer hurtigere hjem. Det er allerede realiteten for fly til Sønderborg, Karup og Aarhus fra København og spørgsmålet er hvor meget der skal til at det også bliver det for Aalborg.
Så lige til sidst: at tale om en konspiration er givetvist en stramning, men jeg synes aftalen viser meget godt hvor fokus er. Der er nogle der taler om "elite projection" i transportplanlægning (
https://humantransit.org/2017/07/the-dangers-of-elite-projection.html) og det her kunne være et meget godt eksempel på det, hvor værdien og vigtigheden af flyvning i det samlede transportbillede overvurderes. Og det er jo i sig selv nok så interessant.