Citat fra: mpp Dato 15/09-24, 13:56Tak for præciseringen. Det giver jo ikke megen mening, men det er måske en måde at søge at få passagerene til busserne på.
Begrundelsen var at driftsomkostningerne ved tog er/var højere end en bus. I dag er problemet mest af alt at man stadig ikke er på indeks 100 i busserne i forhold til 2019, mens togene har flere passagerer end i 2019. Så indtægterne er faldet på busserne, mens de er steget på togene.
Dertil er omkostningerne til busserne også steget som følge af politiske krav om enten dyre drivmidler til busserne (biogas/HVO diesel) eller omstilling til dyrere elbusser, hvilket igen gør at gabet mellem indtægter og udgifter er blevet større i busdriften.
Man forsøger så vidt muligt at undgå direkte konkurrence mellem tog og bus på de samme ruter, da det bare er dobbelte omkostninger, især når staten betaler for togdriften. Bus 124 kører for at dække de områder der ikke ligger tæt på banegården i hhv. Aarhus og Silkeborg, men pga. den store omvej for togene på den strækning kan bussen også konkurrere tidsmæssigt på Aarhus H-Silkeborg.
Det sjove er at hele baggrunden til Takst Vest var at man ville gøre takstsystemet mere enkelt, men man er end med noget af det mest uigennemskuelige takstsystem nogensinde, hvor priserne pr. zone er afhængig af mange forskellige faktorer.