Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Tre scenarier for regionaltogsbetjening af Hobro og Arden
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9
Citat fra: Thomas123 Dato  8/09-24, 21:57
Citat fra: mgameing123 Dato  8/09-24, 21:05Kørselsfradrag kun får folk til at køre mere bil og ikke mere offentlig transport. Det er bedre vi bruger pengene på flere busser og tog også biligere billeter som kommer til være fordel for andre ting end at køre på arbejde. Forældre vil spare penge når deres børn skal i skole, folk vil spare penge når du skal ud til byen eller når de skal besøge deres venner (fritidstur) og folk vil kunne spare endnu mere penge i deres budget fordi den kollektiv trafik er blivet så billig.
Du kan få kørselsfradrag uanset om du benytter offentlig transport eller er bilist. Så længe du har mere end 24 km til arbejde. Kan ikke forstå din pointe her.
Og mange procent af dansker arbejdet over 24 km væk fra deres hus?

Citat fra: steenth Dato  8/09-24, 19:46
Citat fra: mgameing123 Dato  8/09-24, 19:24Når ja jeg går bare lige fra Ringsted til Aarhus.

Prisnedsættelser vil få flere billister i den kollektiv trafik. Jeg har hørt mange sige at de vil tage den kollektiv trafik over deres bil hvis det ku betale sig.
Men der stor forskel i hvad folk siger og hvad de gør. Man prøvet i 1997, hvor nedsatte priserne. Det gav meget lidt.
https://journals.aau.dk/index.php/td/article/view/4215/3655

Og det er ikke eneste eksempel, når man søger på litteratur om emnet.
Dengang var offentlig transport billig nok tænker jeg. I dag er det bliver alt for dyrt så derfor skal vi have prisnedsættelse. Jeg går næsten bankerot når jeg skal køre med den offentlig.

Citat fra: steenth Dato  8/09-24, 19:46
Citat fra: mgameing123 Dato  8/09-24, 19:24Når ja jeg går bare lige fra Ringsted til Aarhus.

Prisnedsættelser vil få flere billister i den kollektiv trafik. Jeg har hørt mange sige at de vil tage den kollektiv trafik over deres bil hvis det ku betale sig.
Men der stor forskel i hvad folk siger og hvad de gør. Man prøvet i 1997, hvor nedsatte priserne. Det gav meget lidt.
https://journals.aau.dk/index.php/td/article/view/4215/3655

Og det er ikke eneste eksempel, når man søger på litteratur om emnet.

Men dit eksempel var vist en marginal midlertidig nedsættelse. Jeg er dog enig i, at lavere pris ikke nødvendigvis ændrer det store i sig selv, hvis ikke produktet er godt nok.

Man burde overveje at gøre det væsentligt billigere, måske endda gratis, at bruge offentlig transport. Det skal dog gøres med et fremadrettet perspektiv, sådan at en stor del af finansieringen reelt kommer fra sparede vejprojekter, og det kræver, at der udvikles stor kapacitet.

Emnet i denne tråd viser meget tydeligt, at det ikke går i den retning. Det er for mig helt vildt, at man kan planlægge togdrift mellem Aalborg og Aarhus, hvor det nærmest er en selvfølge, at kun de færreste stationer får forbindelser til begge byer. Det er helt vildt uambitiøst. Omvendt er den planlagte motorvejsbro gennem Aalborg voldsomt offensivt. Det viser, hvor al fokus er. 

Citat fra: 1993matias Dato  8/09-24, 20:52
Citat fra: Per Holm Dato  8/09-24, 20:43
Citat fra: mgameing123 Dato  8/09-24, 13:24Man kunne finansiere det gennem at afskaf kørselsfradrag. Billigere og bedre kollektiv trafik vil gavne flere personer end kørselsfradrag gøre.
Nej man kunne ej.

Indkomstbeskatningen er baseret på at vi beskatter den gevinst folk har ud af at gå på arbejde. Det indebærer selvfølgelig at transporten til og fra skal trækkes ud før vi når frem til det beløb der skal deles med resten af samfundet.

Af samme grund findes der også et par andre ligningsmæssige fradrag for at det hele skal føles så retfærdigt som muligt.

hvad er det, der gør befordringsfradraget til en retfærdighedsskabende del af skattesystemet? De 18 milliarder kroner, staten "mister" på befordringsfradraget årligt er mere end rigeligt til at fordoble antallet af kørte bustimer og stadig have flere millarder til overs årligt til at bygge infrastruktur til offentlig transport.

Og det vil betyde en stor ekstra beskatning for et hav af mennesker, hvoraf mange intet alternativ har til bilen. Og vel at mærke en skat for at tage på arbejde. Det vil være helt urimeligt, og det kommer ikke til at ske.

Det man skal have gang i er road pricing. Sådan, at, man rammer dem, der kører, hvor og hvornår der er alternativer og mest trafik.

Citat fra: ThomasTT Dato  9/09-24, 13:16
Citat fra: 1993matias Dato  8/09-24, 20:52
Citat fra: Per Holm Dato  8/09-24, 20:43
Citat fra: mgameing123 Dato  8/09-24, 13:24Man kunne finansiere det gennem at afskaf kørselsfradrag. Billigere og bedre kollektiv trafik vil gavne flere personer end kørselsfradrag gøre.
Nej man kunne ej.

Indkomstbeskatningen er baseret på at vi beskatter den gevinst folk har ud af at gå på arbejde. Det indebærer selvfølgelig at transporten til og fra skal trækkes ud før vi når frem til det beløb der skal deles med resten af samfundet.

Af samme grund findes der også et par andre ligningsmæssige fradrag for at det hele skal føles så retfærdigt som muligt.

hvad er det, der gør befordringsfradraget til en retfærdighedsskabende del af skattesystemet? De 18 milliarder kroner, staten "mister" på befordringsfradraget årligt er mere end rigeligt til at fordoble antallet af kørte bustimer og stadig have flere millarder til overs årligt til at bygge infrastruktur til offentlig transport.

Og det vil betyde en stor ekstra beskatning for et hav af mennesker, hvoraf mange intet alternativ har til bilen. Og vel at mærke en skat for at tage på arbejde. Det vil være helt urimeligt, og det kommer ikke til at ske.

Det man skal have gang i er road pricing. Sådan, at, man rammer dem, der kører, hvor og hvornår der er alternativer og mest trafik.
Hvorfor tror du mange har ikke en alternativ til bilen?

Citat fra: mgameing123 Dato  9/09-24, 14:54
Citat fra: ThomasTT Dato  9/09-24, 13:16
Citat fra: 1993matias Dato  8/09-24, 20:52
Citat fra: Per Holm Dato  8/09-24, 20:43
Citat fra: mgameing123 Dato  8/09-24, 13:24Man kunne finansiere det gennem at afskaf kørselsfradrag. Billigere og bedre kollektiv trafik vil gavne flere personer end kørselsfradrag gøre.
Nej man kunne ej.

Indkomstbeskatningen er baseret på at vi beskatter den gevinst folk har ud af at gå på arbejde. Det indebærer selvfølgelig at transporten til og fra skal trækkes ud før vi når frem til det beløb der skal deles med resten af samfundet.

Af samme grund findes der også et par andre ligningsmæssige fradrag for at det hele skal føles så retfærdigt som muligt.

hvad er det, der gør befordringsfradraget til en retfærdighedsskabende del af skattesystemet? De 18 milliarder kroner, staten "mister" på befordringsfradraget årligt er mere end rigeligt til at fordoble antallet af kørte bustimer og stadig have flere millarder til overs årligt til at bygge infrastruktur til offentlig transport.

Og det vil betyde en stor ekstra beskatning for et hav af mennesker, hvoraf mange intet alternativ har til bilen. Og vel at mærke en skat for at tage på arbejde. Det vil være helt urimeligt, og det kommer ikke til at ske.

Det man skal have gang i er road pricing. Sådan, at, man rammer dem, der kører, hvor og hvornår der er alternativer og mest trafik.
Hvorfor tror du mange har ikke en alternativ til bilen?
Måske fordi der ikke er offentlig transport hvor de skal fra eller til på det tidspunkt de har brug for det ...

Citat fra: ThomasTT Dato  9/09-24, 13:16
Citat fra: 1993matias Dato  8/09-24, 20:52
Citat fra: Per Holm Dato  8/09-24, 20:43
Citat fra: mgameing123 Dato  8/09-24, 13:24Man kunne finansiere det gennem at afskaf kørselsfradrag. Billigere og bedre kollektiv trafik vil gavne flere personer end kørselsfradrag gøre.
Nej man kunne ej.

Indkomstbeskatningen er baseret på at vi beskatter den gevinst folk har ud af at gå på arbejde. Det indebærer selvfølgelig at transporten til og fra skal trækkes ud før vi når frem til det beløb der skal deles med resten af samfundet.

Af samme grund findes der også et par andre ligningsmæssige fradrag for at det hele skal føles så retfærdigt som muligt.

hvad er det, der gør befordringsfradraget til en retfærdighedsskabende del af skattesystemet? De 18 milliarder kroner, staten "mister" på befordringsfradraget årligt er mere end rigeligt til at fordoble antallet af kørte bustimer og stadig have flere millarder til overs årligt til at bygge infrastruktur til offentlig transport.

Og det vil betyde en stor ekstra beskatning for et hav af mennesker, hvoraf mange intet alternativ har til bilen. Og vel at mærke en skat for at tage på arbejde. Det vil være helt urimeligt, og det kommer ikke til at ske.

Det man skal have gang i er road pricing. Sådan, at, man rammer dem, der kører, hvor og hvornår der er alternativer og mest trafik.

Jeg har altid ment at man skulle kunne fradrage dokumenterede udgifter til kollektiv transport hjem/arbejde (uanset afstand), til gengæld skulle den mindste afstand til det generelle fradrag sættes op

Eskild

Citat fra: Krabsen Dato  9/09-24, 15:11
Citat fra: mgameing123 Dato  9/09-24, 14:54
Citat fra: ThomasTT Dato  9/09-24, 13:16
Citat fra: 1993matias Dato  8/09-24, 20:52
Citat fra: Per Holm Dato  8/09-24, 20:43
Citat fra: mgameing123 Dato  8/09-24, 13:24Man kunne finansiere det gennem at afskaf kørselsfradrag. Billigere og bedre kollektiv trafik vil gavne flere personer end kørselsfradrag gøre.
Nej man kunne ej.

Indkomstbeskatningen er baseret på at vi beskatter den gevinst folk har ud af at gå på arbejde. Det indebærer selvfølgelig at transporten til og fra skal trækkes ud før vi når frem til det beløb der skal deles med resten af samfundet.

Af samme grund findes der også et par andre ligningsmæssige fradrag for at det hele skal føles så retfærdigt som muligt.

hvad er det, der gør befordringsfradraget til en retfærdighedsskabende del af skattesystemet? De 18 milliarder kroner, staten "mister" på befordringsfradraget årligt er mere end rigeligt til at fordoble antallet af kørte bustimer og stadig have flere millarder til overs årligt til at bygge infrastruktur til offentlig transport.

Og det vil betyde en stor ekstra beskatning for et hav af mennesker, hvoraf mange intet alternativ har til bilen. Og vel at mærke en skat for at tage på arbejde. Det vil være helt urimeligt, og det kommer ikke til at ske.

Det man skal have gang i er road pricing. Sådan, at, man rammer dem, der kører, hvor og hvornår der er alternativer og mest trafik.
Hvorfor tror du mange har ikke en alternativ til bilen?
Måske fordi der ikke er offentlig transport hvor de skal fra eller til på det tidspunkt de har brug for det ...
Ja fordi det er blivet sparet væk. Vi har mistede halvdelen af de busruter der var før reformen i 2007.

Citat fra: ThomasTT Dato  9/09-24, 13:12
Citat fra: steenth Dato  8/09-24, 19:46Men der stor forskel i hvad folk siger og hvad de gør. Man prøvet i 1997, hvor nedsatte priserne. Det gav meget lidt.
https://journals.aau.dk/index.php/td/article/view/4215/3655

Og det er ikke eneste eksempel, når man søger på litteratur om emnet.

Men dit eksempel var vist en marginal midlertidig nedsættelse. Jeg er dog enig i, at lavere pris ikke nødvendigvis ændrer det store i sig selv, hvis ikke produktet er godt nok.

Man burde overveje at gøre det væsentligt billigere, måske endda gratis, at bruge offentlig transport. Det skal dog gøres med et fremadrettet perspektiv, sådan at en stor del af finansieringen reelt kommer fra sparede vejprojekter, og det kræver, at der udvikles stor kapacitet.
Den prisnedsættelse 1997, selvom den var lille, har gjort, at de eksperter, som arbejder med området, ikke er glad for takstnedsættelser. Jeg har idag været til en høring i folketinget, hvor netop den nedsættelse blev nævnt. Og man har erfaringer med gratis transport i udlandet. Og Deutschlandticket blev også nævnt. Men her er problemet er det også er dyrt og hellere ikke har tiltrukket nye passager. Det er de nuværende, som har fået billigere rejser.

Citat fra: steenth Dato 12/09-24, 19:35
Citat fra: ThomasTT Dato  9/09-24, 13:12
Citat fra: steenth Dato  8/09-24, 19:46Men der stor forskel i hvad folk siger og hvad de gør. Man prøvet i 1997, hvor nedsatte priserne. Det gav meget lidt.
https://journals.aau.dk/index.php/td/article/view/4215/3655

Og det er ikke eneste eksempel, når man søger på litteratur om emnet.

Men dit eksempel var vist en marginal midlertidig nedsættelse. Jeg er dog enig i, at lavere pris ikke nødvendigvis ændrer det store i sig selv, hvis ikke produktet er godt nok.

Man burde overveje at gøre det væsentligt billigere, måske endda gratis, at bruge offentlig transport. Det skal dog gøres med et fremadrettet perspektiv, sådan at en stor del af finansieringen reelt kommer fra sparede vejprojekter, og det kræver, at der udvikles stor kapacitet.
Den prisnedsættelse 1997, selvom den var lille, har gjort, at de eksperter, som arbejder med området, ikke er glad for takstnedsættelser. Jeg har idag været til en høring i folketinget, hvor netop den nedsættelse blev nævnt. Og man har erfaringer med gratis transport i udlandet. Og Deutschlandticket blev også nævnt. Men her er problemet er det også er dyrt og hellere ikke har tiltrukket nye passager. Det er de nuværende, som har fået billigere rejser.

Ja man må sige, at prisnedsættelsen i 1997 var beskeden, forstået på den måde, at den hurtigt blev ædt op af prisstigninger.

Et alle zoners kort, som var gældende til ubegrænset kørsel i hele HT-området faldt ganske vidst fra 720 til 650, men allerede to år efter var det blevet 20 kroner dyrere end før takstnedsættelsen. Indtil 2016, hvor det desværre blev afskaffet, steg det voldsomt og nåede at blive mere end dobbelt så dyrt som lige efter takstnedsættelsen.

Det har jo ingen virkning at sætte taksterne ned, hvis de på få år allerede er ædt op af prisstigninger. Og slet ikke, når taksterne stiger markant i årene efter. Det skal være en stabil takstnedsættelse, der ved stigning kun følger inflationen.

Et alle zoners kort på 650 kroner i 1998 svarer i øvrigt til ca 1.100 kroner i 2024 med den almindelige inflation. Tænk at kunne rejse i hele Storkøbenhavn ubegrænset i en måned for 1.100 kroner ;D

https://dinoffentligetransport.dk/media/baklqo2v/prisudvikling-for-takstomraade-hovedstaden-fra-1979-til-2016.pdf

Citat fra: steenth Dato 12/09-24, 19:35
Citat fra: ThomasTT Dato  9/09-24, 13:12
Citat fra: steenth Dato  8/09-24, 19:46Men der stor forskel i hvad folk siger og hvad de gør. Man prøvet i 1997, hvor nedsatte priserne. Det gav meget lidt.
https://journals.aau.dk/index.php/td/article/view/4215/3655

Og det er ikke eneste eksempel, når man søger på litteratur om emnet.

Men dit eksempel var vist en marginal midlertidig nedsættelse. Jeg er dog enig i, at lavere pris ikke nødvendigvis ændrer det store i sig selv, hvis ikke produktet er godt nok.

Man burde overveje at gøre det væsentligt billigere, måske endda gratis, at bruge offentlig transport. Det skal dog gøres med et fremadrettet perspektiv, sådan at en stor del af finansieringen reelt kommer fra sparede vejprojekter, og det kræver, at der udvikles stor kapacitet.
Den prisnedsættelse 1997, selvom den var lille, har gjort, at de eksperter, som arbejder med området, ikke er glad for takstnedsættelser. Jeg har idag været til en høring i folketinget, hvor netop den nedsættelse blev nævnt. Og man har erfaringer med gratis transport i udlandet. Og Deutschlandticket blev også nævnt. Men her er problemet er det også er dyrt og hellere ikke har tiltrukket nye passager. Det er de nuværende, som har fået billigere rejser.
Men på samme måde at sætte billetpriserne højt op vil få flere til at køre med offentligt især når det er dyre end at køre bil. Det skal være billig nok for at det stadig kunne betale dig for en bilejer at tage kollektiv trafik.

Citat fra: steenth Dato 12/09-24, 19:35
Citat fra: ThomasTT Dato  9/09-24, 13:12
Citat fra: steenth Dato  8/09-24, 19:46Men der stor forskel i hvad folk siger og hvad de gør. Man prøvet i 1997, hvor nedsatte priserne. Det gav meget lidt.
https://journals.aau.dk/index.php/td/article/view/4215/3655

Og det er ikke eneste eksempel, når man søger på litteratur om emnet.

Men dit eksempel var vist en marginal midlertidig nedsættelse. Jeg er dog enig i, at lavere pris ikke nødvendigvis ændrer det store i sig selv, hvis ikke produktet er godt nok.

Man burde overveje at gøre det væsentligt billigere, måske endda gratis, at bruge offentlig transport. Det skal dog gøres med et fremadrettet perspektiv, sådan at en stor del af finansieringen reelt kommer fra sparede vejprojekter, og det kræver, at der udvikles stor kapacitet.
Den prisnedsættelse 1997, selvom den var lille, har gjort, at de eksperter, som arbejder med området, ikke er glad for takstnedsættelser. Jeg har idag været til en høring i folketinget, hvor netop den nedsættelse blev nævnt. Og man har erfaringer med gratis transport i udlandet. Og Deutschlandticket blev også nævnt. Men her er problemet er det også er dyrt og hellere ikke har tiltrukket nye passager. Det er de nuværende, som har fået billigere rejser.

Jeg er nu ikke sikker på, at ting som Deutschlandticket har været en fiasko, men jeg er sådan set enig i, at takstnedsættelser ikke har en væsentlig effekt, hvis de står alene, og da slet ikke hvis de er på beskedent niveau. Men omvendt er det næppe vejen frem at satse på markante prisstigninger.

Efter min opfattelse skal prisen ned. Langt ned og muligvis ned til nul. Det skal bare ske, hvor der er reel potentiale for efterspørgsel, og så skal der være kapacitet i systemet.

Hvis det blev billigt/gratis at køre tog fx aalborg-Aarhus ville der komme flere rejsende. Det ville betyde flere tog, hvilket logisk betyder øget hyppighed, og den øgede hyppighed vil så give endnu flere rejsende. Disse endnu flere rejsende vil betyde, at flere arbejdspladser mv blev lagt nær stationer, der i det hele taget ville blive prioriteret højere, hvilket igen giver flere rejsende.

Billige billetter kan derfor kick-starte en udvikling, men det kan ikke stå alene.

Citat fra: ThomasTT Dato 13/09-24, 12:25
Citat fra: steenth Dato 12/09-24, 19:35
Citat fra: ThomasTT Dato  9/09-24, 13:12
Citat fra: steenth Dato  8/09-24, 19:46Men der stor forskel i hvad folk siger og hvad de gør. Man prøvet i 1997, hvor nedsatte priserne. Det gav meget lidt.
https://journals.aau.dk/index.php/td/article/view/4215/3655

Og det er ikke eneste eksempel, når man søger på litteratur om emnet.

Men dit eksempel var vist en marginal midlertidig nedsættelse. Jeg er dog enig i, at lavere pris ikke nødvendigvis ændrer det store i sig selv, hvis ikke produktet er godt nok.

Man burde overveje at gøre det væsentligt billigere, måske endda gratis, at bruge offentlig transport. Det skal dog gøres med et fremadrettet perspektiv, sådan at en stor del af finansieringen reelt kommer fra sparede vejprojekter, og det kræver, at der udvikles stor kapacitet.
Den prisnedsættelse 1997, selvom den var lille, har gjort, at de eksperter, som arbejder med området, ikke er glad for takstnedsættelser. Jeg har idag været til en høring i folketinget, hvor netop den nedsættelse blev nævnt. Og man har erfaringer med gratis transport i udlandet. Og Deutschlandticket blev også nævnt. Men her er problemet er det også er dyrt og hellere ikke har tiltrukket nye passager. Det er de nuværende, som har fået billigere rejser.

Jeg er nu ikke sikker på, at ting som Deutschlandticket har været en fiasko, men jeg er sådan set enig i, at takstnedsættelser ikke har en væsentlig effekt, hvis de står alene, og da slet ikke hvis de er på beskedent niveau. Men omvendt er det næppe vejen frem at satse på markante prisstigninger.

Efter min opfattelse skal prisen ned. Langt ned og muligvis ned til nul. Det skal bare ske, hvor der er reel potentiale for efterspørgsel, og så skal der være kapacitet i systemet.

Hvis det blev billigt/gratis at køre tog fx aalborg-Aarhus ville der komme flere rejsende. Det ville betyde flere tog, hvilket logisk betyder øget hyppighed, og den øgede hyppighed vil så give endnu flere rejsende. Disse endnu flere rejsende vil betyde, at flere arbejdspladser mv blev lagt nær stationer, der i det hele taget ville blive prioriteret højere, hvilket igen giver flere rejsende.

Billige billetter kan derfor kick-starte en udvikling, men det kan ikke stå alene.
Altså jeg synes så længe de genopretter alle de busruter der er forsvundet så kan man sagtens lave en kollektiv trafik hvor folk vil ikke tage bilen fordi de kan spare penge og de offentlig er ikke så besværlig.

Vi bliver nød til at lave om på vores billetsystem så vi har mere simpelt billettyper. I stedet for en rejsekort app for at spare penge burde vi lade folk check ind med en kontaktløskort eller afskaf rejsekort helt og vi kunne erstatte det med flere simpelt billettyper som: Retur (med en lille discount), Uge billet og måske klippekort.

Jeg vil hellere have check ind med en kontaktløskort og måske at kunne købe billeter med kort og ikke kun kontanter.

Citat fra: mgameing123 Dato 13/09-24, 15:01Vi bliver nød til at lave om på vores billetsystem så vi har mere simpelt billettyper. I stedet for en rejsekort app for at spare penge burde vi lade folk check ind med en kontaktløskort eller afskaf rejsekort helt og vi kunne erstatte det med flere simpelt billettyper som: Retur (med en lille discount), Uge billet og måske klippekort.

Jeg vil hellere have check ind med en kontaktløskort og måske at kunne købe billeter med kort og ikke kun kontanter.

Du kan få et ensartet højt prisniveau for rejser eller du kan få billigere billetter med en masse forskellige rabatordninger. Jeg tror sidstnævnte er bedste model, da man så kan få et fokuseret produkt som "København–Aarhus direkte med tog" i stedet for "København–Aarhus med tog og bus-, metro- og letbanetilslutning i begge ender". Eller endnu værre: et månedskort til København–Aarhus, hvor man så også lige kan bruge letbanen i Odense, hvis man ikke skal hele vejen den dag.

For Aarhus–Aalborg er problemet med prisen, at den skal være det samme som for en hypotetisk parallel busrute og derfor bliver enkeltbilletterne meget dyre. De har så tilslutning til anden kollektiv transport i begge ender, men har man et månedskort i en af byerne eller tænker at forbinde på cykel eller til fods er det jo underordnet. Jeg synes som udgangspunkt det er helt fint, at priserne også bare nogle gange afspejler, at det kan være betydeligt billigere at drive tog end bus og at man derfor giver noget til dem, der vælger toget uanset bussernes fortræffeligheder.

Citat fra: mpp Dato 15/09-24, 13:26For Aarhus–Aalborg er problemet med prisen, at den skal være det samme som for en hypotetisk parallel busrute og derfor bliver enkeltbilletterne meget dyre.

I Takst Vest er det jo sådan at en zone med tog (DSB/GoCo) er dyrere end en zone med bus/letbane/lokaltog, undtagen internt i Region Nordjylland. Det var selvfølgelig lidt en anden tid før pandemien da Takst Vest blev gennemført, men man har ikke ændret det siden.
Så en tur Aarhus H-Silkeborg koster eksempelvis 116 kr. med tog men "kun" 87/94 kr. med bus 124 (Rejsekort/kontantbillet). Man kan dog få Orange billet fra 31 kr. hvis man køber Hadsten-Silkeborg, så længe Hadsten-Aarhus er med DSB-tog.

For Aalborg-Aarhus betyder det at med bus (Aalborg-Hadsund-Randers-Aarhus) betaler man 157/174 kr. for de 17 zoner, mens DSB tager 212 kr. normalpris.

Anders

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9

Jernbanebøger

Oplev Europa med tog

Oplev Europa med tog. Pris 210 kr.

Læs mere
Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak