Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Tre scenarier for regionaltogsbetjening af Hobro og Arden
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 8
Citat fra: ThomasTT Dato 31/08-24, 10:25
Citat fra: Thomas123 Dato 31/08-24, 06:56
Citat fra: ThomasTT Dato 30/08-24, 19:44næh men det er jo egentlig ligegyldigt, når der også kører lyntog.
Hvorfor skal mindre byer have lyntogs forbindelse, når lignende byer i resten af landet serviceres med regional tog i stedet?

Det skal de jo så heller ikke??

Det eneste jeg grundlæggende vil ændre ift de skitserede løsninger, er at alle stoptogene skal helt til Aarhus. Der er et enormt potentiale i disse byer, og det er pinagtigt at læse om, hvordan der forhandles, som om det var en busrute på Bornholm.

Det er landets dobbeltsporede snart elektrificerede hovedstrækning. Man skal ikke investere milliarder og samtidig gå i så små sko.

Potentialet i Arden, Skørping og Støvring rækker mest af alt ind mod Aalborg.

Dertil er der gennem GoCo også stoptog hver halve time Langå-Aarhus. Direkte stoptog Aalborg-Aarhus vil nok selv med elektriske togsæt ikke kunne lade sig gøre uden overhaling undervejs. I det nuværende forslag med dieseltogsæt kan man lige nøjagtig nå til hhv. Skørping med det ene tog og Hobro med det andet tog i timen inden man bliver indhentet af det bagvedkørende fjerntog.

Anders

Citat fra: Mads Dato 31/08-24, 10:00
Citat fra: Worm Dato 31/08-24, 08:49
Citat fra: Thomas123 Dato 31/08-24, 06:56
Citat fra: ThomasTT Dato 30/08-24, 19:44næh men det er jo egentlig ligegyldigt, når der også kører lyntog.
Hvorfor skal mindre byer have lyntogs forbindelse, når lignende byer i resten af landet serviceres med regional tog i stedet?
Det løses ved at afskaffe begrebet "lyntog".

I den ideelle verden havde man et "højhastighedstog"    (200-230 km/t) til at køre 3 x i timen mellem København og Aarhus med stop i Ringsted, Odense, Fredericia og Aarhus.

Videre transport ud til de øvrige stationer - gerne flere end idag især langs den jyske østkyst) med regionaltog.

Nogle steder også 3 x i timen andre kun 1 eller 2 x i timen afhængig af af antal rejsende.

Hvorfor Ringsted? - man er jo ved at undersøge hvordan man hurtigst kan køre forbi Ringsted.
Af den simple grund at ved at køre forbi Ringsted vil størstedelen af borgerne i nuværende region Sjælland skifte tog flere gange for at komme til Jylland i en fart.

Alternativt skal de køre den modsatte vej til København!

Citat fra: ThomasTT Dato 31/08-24, 10:28
Citat fra: Worm Dato 31/08-24, 08:49
Citat fra: Thomas123 Dato 31/08-24, 06:56
Citat fra: ThomasTT Dato 30/08-24, 19:44næh men det er jo egentlig ligegyldigt, når der også kører lyntog.
Hvorfor skal mindre byer have lyntogs forbindelse, når lignende byer i resten af landet serviceres med regional tog i stedet?
Det løses ved at afskaffe begrebet "lyntog".

I den ideelle verden havde man et "højhastighedstog"    (200-230 km/t) til at køre 3 x i timen mellem København og Aarhus med stop i Ringsted, Odense, Fredericia og Aarhus.

Videre transport ud til de øvrige stationer - gerne flere end idag især langs den jyske østkyst) med regionaltog.

Nogle steder også 3 x i timen andre kun 1 eller 2 x i timen afhængig af af antal rejsende.

Halvtimesdrift er både mere realistisk, også det skridt, der virkelig gør forskellen. Og så vil jeg skifte fredericia ud med Horsens og Vejle, og på sjælland kan man nok variere stationerne, men ellers er jeg overordnet enig.
Citat fra: ThomasTT Dato 31/08-24, 10:28
Citat fra: Worm Dato 31/08-24, 08:49
Citat fra: Thomas123 Dato 31/08-24, 06:56
Citat fra: ThomasTT Dato 30/08-24, 19:44næh men det er jo egentlig ligegyldigt, når der også kører lyntog.
Hvorfor skal mindre byer have lyntogs forbindelse, når lignende byer i resten af landet serviceres med regional tog i stedet?
Det løses ved at afskaffe begrebet "lyntog".

I den ideelle verden havde man et "højhastighedstog"    (200-230 km/t) til at køre 3 x i timen mellem København og Aarhus med stop i Ringsted, Odense, Fredericia og Aarhus.

Videre transport ud til de øvrige stationer - gerne flere end idag især langs den jyske østkyst) med regionaltog.

Nogle steder også 3 x i timen andre kun 1 eller 2 x i timen afhængig af af antal rejsende.

Halvtimesdrift er både mere realistisk, også det skridt, der virkelig gør forskellen. Og så vil jeg skifte fredericia ud med Horsens og Vejle, og på sjælland kan man nok variere stationerne, men ellers er jeg overordnet enig.
Afhængig af hvad man beslutter med Vejle - bro / tunnel samt ny forbindelse over eller under Lillebælt så ville en ny station lidt std fir Fredericia sikre hyppig forbindelse mod vest og syd.
Det ville således være et skift på vejen til og fra sønderjylland og Esbjerg. Følgelig ville 20 minutters drift på et "højhastighedstog" kunne skaffe tilstrækkelig med passager mellem kl. 05.00 og 23.00

Citat fra: andersj Dato 31/08-24, 11:33
Citat fra: ThomasTT Dato 31/08-24, 10:25
Citat fra: Thomas123 Dato 31/08-24, 06:56
Citat fra: ThomasTT Dato 30/08-24, 19:44næh men det er jo egentlig ligegyldigt, når der også kører lyntog.
Hvorfor skal mindre byer have lyntogs forbindelse, når lignende byer i resten af landet serviceres med regional tog i stedet?

Det skal de jo så heller ikke??

Det eneste jeg grundlæggende vil ændre ift de skitserede løsninger, er at alle stoptogene skal helt til Aarhus. Der er et enormt potentiale i disse byer, og det er pinagtigt at læse om, hvordan der forhandles, som om det var en busrute på Bornholm.

Det er landets dobbeltsporede snart elektrificerede hovedstrækning. Man skal ikke investere milliarder og samtidig gå i så små sko.

Potentialet i Arden, Skørping og Støvring rækker mest af alt ind mod Aalborg.

Dertil er der gennem GoCo også stoptog hver halve time Langå-Aarhus. Direkte stoptog Aalborg-Aarhus vil nok selv med elektriske togsæt ikke kunne lade sig gøre uden overhaling undervejs. I det nuværende forslag med dieseltogsæt kan man lige nøjagtig nå til hhv. Skørping med det ene tog og Hobro med det andet tog i timen inden man bliver indhentet af det bagvedkørende fjerntog.

Jeg er helt uenig. Arden og Skørping er nogle af de mest interessante byer i måske hele landet. De ligger i fantastisk natur, som er den væsentligste årsag til den nyere tendens med udflytning af især børnefamilier,der er begyndt især efter pandemien,  samtidig ligger man i rimelig afstand af både Aarhus og Aalborg, især når banen bliver forbedret, og selvfølgelig hvis der kom halvtimesdrift.  Man skulle nok købe noget lokal jord.

Jeg tvivler på kapacitetsproblemer. Halvtimesdrift, hvor lyntoget har 1-3 stop, og stoptoget måske 4-7 yderligere stop burde kunne lade sig gøre, selvom der i fremtiden kan køres hurtigere gennem nogle af byerne.

Citat fra: andersj Dato 31/08-24, 11:33
Citat fra: ThomasTT Dato 31/08-24, 10:25
Citat fra: Thomas123 Dato 31/08-24, 06:56
Citat fra: ThomasTT Dato 30/08-24, 19:44næh men det er jo egentlig ligegyldigt, når der også kører lyntog.
Hvorfor skal mindre byer have lyntogs forbindelse, når lignende byer i resten af landet serviceres med regional tog i stedet?

Det skal de jo så heller ikke??

Det eneste jeg grundlæggende vil ændre ift de skitserede løsninger, er at alle stoptogene skal helt til Aarhus. Der er et enormt potentiale i disse byer, og det er pinagtigt at læse om, hvordan der forhandles, som om det var en busrute på Bornholm.

Det er landets dobbeltsporede snart elektrificerede hovedstrækning. Man skal ikke investere milliarder og samtidig gå i så små sko.

Potentialet i Arden, Skørping og Støvring rækker mest af alt ind mod Aalborg.

Dertil er der gennem GoCo også stoptog hver halve time Langå-Aarhus. Direkte stoptog Aalborg-Aarhus vil nok selv med elektriske togsæt ikke kunne lade sig gøre uden overhaling undervejs. I det nuværende forslag med dieseltogsæt kan man lige nøjagtig nå til hhv. Skørping med det ene tog og Hobro med det andet tog i timen inden man bliver indhentet af det bagvedkørende fjerntog.
Hvor kunne dette overhaling ske hen?

Citat fra: Worm Dato 31/08-24, 12:34
Citat fra: Mads Dato 31/08-24, 10:00
Citat fra: Worm Dato 31/08-24, 08:49
Citat fra: Thomas123 Dato 31/08-24, 06:56
Citat fra: ThomasTT Dato 30/08-24, 19:44næh men det er jo egentlig ligegyldigt, når der også kører lyntog.
Hvorfor skal mindre byer have lyntogs forbindelse, når lignende byer i resten af landet serviceres med regional tog i stedet?
Det løses ved at afskaffe begrebet "lyntog".

I den ideelle verden havde man et "højhastighedstog"    (200-230 km/t) til at køre 3 x i timen mellem København og Aarhus med stop i Ringsted, Odense, Fredericia og Aarhus.

Videre transport ud til de øvrige stationer - gerne flere end idag især langs den jyske østkyst) med regionaltog.

Nogle steder også 3 x i timen andre kun 1 eller 2 x i timen afhængig af af antal rejsende.

Hvorfor Ringsted? - man er jo ved at undersøge hvordan man hurtigst kan køre forbi Ringsted.
Af den simple grund at ved at køre forbi Ringsted vil størstedelen af borgerne i nuværende region Sjælland skifte tog flere gange for at komme til Jylland i en fart.

Alternativt skal de køre den modsatte vej til København!

Jeg er ikke sikker på om det er en god ide helt at afskaffe de gennemkørende tog. Man kan sammenligne med udlandet - i Tyskland har man indført ICE Sprinter fordi de ekstra hurtige forbindelser med meget få stop er i høj kurs. I Frankrig, Italien og Spanien, som har de mest succesfulde højhastighedsnetværk i Europa, ignorerer man generelt de mellemstore byer undervejs fuldstændigt og fokuserer udelukkende på de store - de få undtagelser består af situationer hvor toget først kører hurtigt og langt på højhastighedsbanen, og derefter forgrener ud til en langsommere jernbane med mange stop, lidt ligesom ICL-konceptet herhjemme. LGV Sud-Est kører oven i købet uden om Dijon selvom det er en ret stor by med mange videre forbindelser. I Japan har man på Tokaido Shinkansen 8 tog i timen, hvoraf 2 standser på alle stationer, 2 standser på de fleste større stationer, og de 4 hurtigste (Nozomi) tog kun standser i millionbyerne (helt uden stop på de 300 km mellem Shin-Yokohama og Nagoya).

Det vil nok være bedre også at lave tre forskellige standsningsmønstre i Danmark. Ét der kører nonstop København-Odense-Aarhus-Randers-Hobro-(Arden/Støvring/Skørping)-Aalborg, et som kun kører til Aarhus men derudover standser i Ringsted, Slagelse, måske Middelfart, Fredericia, Vejle, Horsens og Skanderborg, og et som fra skiftevis Sønderborg og Esbjerg standser ved "alle" stationer (altså bortset fra de som også i dag kun har regionaltog) og kører i stiv halvtimesdrift mellem Lunderskov og København. Enten det mellemhurtige eller det langsomme tog vil selvfølgelig skulle køre via Roskilde og Ring Syd også - formentlig det mellemhurtige.

Så får man både hurtigtog, "langsomme" IC-tog som vi kender dem i dag, og en mellemting som standser på de større stationer og på vigtige skiftestationer. Og alle tre standsningsmønstre er så i halvtimesdrift, hvilket stadig er en rigtig god frekvens for fjerntog. Selv Paris-Lyon har 'huller' på over en time mellem visse afgange.

Citat fra: anho Dato 31/08-24, 21:34
Citat fra: Worm Dato 31/08-24, 12:34
Citat fra: Mads Dato 31/08-24, 10:00
Citat fra: Worm Dato 31/08-24, 08:49
Citat fra: Thomas123 Dato 31/08-24, 06:56
Citat fra: ThomasTT Dato 30/08-24, 19:44næh men det er jo egentlig ligegyldigt, når der også kører lyntog.
Hvorfor skal mindre byer have lyntogs forbindelse, når lignende byer i resten af landet serviceres med regional tog i stedet?
Det løses ved at afskaffe begrebet "lyntog".

I den ideelle verden havde man et "højhastighedstog"    (200-230 km/t) til at køre 3 x i timen mellem København og Aarhus med stop i Ringsted, Odense, Fredericia og Aarhus.

Videre transport ud til de øvrige stationer - gerne flere end idag især langs den jyske østkyst) med regionaltog.

Nogle steder også 3 x i timen andre kun 1 eller 2 x i timen afhængig af af antal rejsende.

Hvorfor Ringsted? - man er jo ved at undersøge hvordan man hurtigst kan køre forbi Ringsted.
Af den simple grund at ved at køre forbi Ringsted vil størstedelen af borgerne i nuværende region Sjælland skifte tog flere gange for at komme til Jylland i en fart.

Alternativt skal de køre den modsatte vej til København!

Jeg er ikke sikker på om det er en god ide helt at afskaffe de gennemkørende tog. Man kan sammenligne med udlandet - i Tyskland har man indført ICE Sprinter fordi de ekstra hurtige forbindelser med meget få stop er i høj kurs. I Frankrig, Italien og Spanien, som har de mest succesfulde højhastighedsnetværk i Europa, ignorerer man generelt de mellemstore byer undervejs fuldstændigt og fokuserer udelukkende på de store - de få undtagelser består af situationer hvor toget først kører hurtigt og langt på højhastighedsbanen, og derefter forgrener ud til en langsommere jernbane med mange stop, lidt ligesom ICL-konceptet herhjemme. LGV Sud-Est kører oven i købet uden om Dijon selvom det er en ret stor by med mange videre forbindelser. I Japan har man på Tokaido Shinkansen 8 tog i timen, hvoraf 2 standser på alle stationer, 2 standser på de fleste større stationer, og de 4 hurtigste (Nozomi) tog kun standser i millionbyerne (helt uden stop på de 300 km mellem Shin-Yokohama og Nagoya).

Det vil nok være bedre også at lave tre forskellige standsningsmønstre i Danmark. Ét der kører nonstop København-Odense-Aarhus-Randers-Hobro-(Arden/Støvring/Skørping)-Aalborg, et som kun kører til Aarhus men derudover standser i Ringsted, Slagelse, måske Middelfart, Fredericia, Vejle, Horsens og Skanderborg, og et som fra skiftevis Sønderborg og Esbjerg standser ved "alle" stationer (altså bortset fra de som også i dag kun har regionaltog) og kører i stiv halvtimesdrift mellem Lunderskov og København. Enten det mellemhurtige eller det langsomme tog vil selvfølgelig skulle køre via Roskilde og Ring Syd også - formentlig det mellemhurtige.

Så får man både hurtigtog, "langsomme" IC-tog som vi kender dem i dag, og en mellemting som standser på de større stationer og på vigtige skiftestationer. Og alle tre standsningsmønstre er så i halvtimesdrift, hvilket stadig er en rigtig god frekvens for fjerntog. Selv Paris-Lyon har 'huller' på over en time mellem visse afgange.
Jeg kan givet ikke regne.

Men du vil have 3 forskellige tog til at køre på tværs af Danmark og hvert af dem med 30 minutters mellemrum.

3 tog pr time giver i gennemsnit 20 minutter mellem hvert.

Sjovt nok hvad jeg foreslog.

Ydermere vil dit foreslag betyde færre hurtige gennemgående tog - nemlig kun hvert 30 min.
Men dertil et nærmest bumletogagtigt hver 30. minut medmindre du har masser af tid.

Med 20 minutters drift mellem København-Ringsted - Odense -Fredericia - Aarhus- Aalborg vil alle have muligheden for at komme hurtigt frem.
Skal du af eller på andre steder må man skifte enten 1 gang eller evt 2.

Men det vil givet for flertallet af de rejsende give en hurtigere forbindelse end dit forslag.

Der vil jo være regionaltog som kan betjene de rejsende mellem de stationer som ikke betjenes med "højhastighedstoget"
Disse vil givet køre med 30 minutters interval eller hyppigere afhængig af myldrertid eller ej.

Der har været mange udgaver af "Trafikvision 2030" i spil hos DSB og den seneste der er offentlig tilgængelig fra 2022 hedder:

Timedrift:
IC CPH Lufthavn - København Syd - Høje Taastrup - Roskilde - Ringsted - Sorø - Slagelse - Korsør - Nyborg - Odense - Middelfart - Fredericia - Vejle - Horsens - Skanderborg - Aarhus H - Hadsten - Langå - Randers - Hobro - Aalborg - Aalborg Vestby - Lindholm - Aalborg Lufthavn
ICL København H - Odense - Aarhus H - Randers - Hobro - Aalborg - Aalborg Vestby - Lindholm - Aalborg Lufthavn
ICL Østerport - Nørreport - København H - Odense - Fredericia - Vejle - Horsens - Skanderborg - Aarhus H
ICL København H - Køge Nord - Slagelse - Nyborg - Odense - Middelfart - Kolding - Vejen - Bramming - Esbjerg
IC Østerport - Nørreport - København H - Køge Nord - Ringsted - Sorø - Slagelse - Korsør - Nyborg - Langeskov - Odense (starter/slutter i Helsingør i myldretiden)

Kun i myldretiden:
ICL Helsingør - Espergærde - Humlebæk - Kokkedal - Rungsted Kyst - Hellerup - Østerport - Nørreport - København H - Høje Taastrup - Slagelse - Nyborg - Odense - Kolding

Men de her planer kan og vil blive ændret mange gange. Der har også i 2021 været en udgave med to ICL i timen København-Aalborg Lufthavn, hvor de skiftes til at standse ved de forskellige stationer i Jylland så de begge har lige lang rejsetid. Eksempelvis den ene der tager Horsens, den anden tager Skanderborg og den ene der tager Hadsten og den anden der tager Langå.
Men sådan en løsning har vi diskuteret omkring Kystbanen og den er ikke favorable, for passagere der rejser mellem disse stationer der skiftes til at blive sprunget over.

Anders

Tre scenarier for regionaltogsbetjening af Hobro og Arden
Af anho. 31/08-24, 23:47.
Seneste redigering: 31/08-24, 23:51 af anho
Citat fra: Worm Dato 31/08-24, 21:55Jeg kan givet ikke regne.

Men du vil have 3 forskellige tog til at køre på tværs af Danmark og hvert af dem med 30 minutters mellemrum.

3 tog pr time giver i gennemsnit 20 minutter mellem hvert.

Sjovt nok hvad jeg foreslog.

Jeg foreslog 6 tog i timen mellem København og Odense, og 4 mellem Odense og Aarhus. Ikke 3.

Citat fra: Worm Dato 31/08-24, 21:55Ydermere vil dit foreslag betyde færre hurtige gennemgående tog - nemlig kun hvert 30 min.
Men dertil et nærmest bumletogagtigt hver 30. minut medmindre du har masser af tid.

Med 20 minutters drift mellem København-Ringsted - Odense -Fredericia - Aarhus- Aalborg vil alle have muligheden for at komme hurtigt frem.
Skal du af eller på andre steder må man skifte enten 1 gang eller evt 2.

Skift er gift. At kræve 2 skift for et betydeligt antal rejsende er en dårlig ide. BaneDanmark regner så vidt jeg husker med at et skift er 5 minutters straftid, altså ud over den mængde tid man rent faktisk bruger på skiftet, i forhold til hvor attraktiv turen er. Din påstand om at alle vil have mulighed for at komme hurtigere frem er ubegrundet.

Mit forslag giver hurtigere rejser mellem de største byer (København, Odense, Aarhus, Aalborg), og skiftefri rejser mellem de fleste af de mellemstore - og det er altså på bekostning af kun cirka 15 minutters ekstra rejsetid for de 4 stop i Skanderborg, Horsens, Vejle og Slagelse. Hvis hvert skift kan gøres på 5 minutter (optimistisk med mindre der er tale om et synkroniseret skift), så har dit forslag allerede brugt 10 minutters skiftetid plus 10 minutters straftid, hvilket er mere end hvad man sparer på at springe Skanderborg, Hosens, Vejle og Slagelse over. Og dertil kommer at når der er både rigtig hurtige og mellemhurtige tog, så vil folk jo naturligt tage det tog som er mest fordelagtigt for dem selv, så de fleste af dem der rejser hele vejen tager de helt hurtige tog.

Citat fra: Worm Dato 31/08-24, 21:55Men det vil givet for flertallet af de rejsende give en hurtigere forbindelse end dit forslag.

Hvad får dig til at sige det? Disse forbindelser er alle hurtigere med mit forslag:

  • København-Odense-Aarhus-Aalborg
  • København-[Vejle/Horsens/Skanderborg] - slipper for stop i Hedensted, Brejning og Børkop, og undgår et skift undervejs. Ét ekstra stop i Slagelse, som dog langt opvejes af at man slipper for et skift.
  • Slagelse-[Vejle/Horsens/Skanderborg] - med dit forslag vil man enten skulle tage regionaltog hele vejen, eller have minimum to skift.
  • Odense-[Vejle/Horsens/Skanderborg] - slipper for et skift og for stop i Børkop, Brejning og Hedensted.
  • [Vejle/Horsens/Skanderborg]-Aarhus (slipper for en del små regionaltogsstop)
  • København-[Sorø/Slagelse/Korsør/Nyborg]
  • [Sorø/Slagelse/Korsør/Nyborg]-Odense. Især Slagelse-Odense er meget hurtigere.
  • København-[Herning/Holstebro] sparer stop i Børkop og Brejning men får ekstra stop i Slagelse.
  • Odense-Esbjerg (lidt kortere rute og man slipper for skift i Fredericia)
  • København-Esbjerg - med mit forslag foretager man et synkroniseret skift i Odense fra lyntog til IC-tog, mens man med dit forslag skal skifte i Fredericia. Mit forslag har et nemmere og hurtigere skifte, og sparer et stop i Ringsted.
  • København-Kolding og Odense-Kolding (samme årsag som ovenfor)
  • København-Sønderborg og Odense-Sønderborg (igen, samme årsag)

Hvilke ruter er så hurtigst med dit forslag? Alle ruter hvor man kommer fra Ringsted eller Sydsjælland og skal til Odense, Aarhus eller Aalborg. Hvis man skal til Odense sparer dit forslag ét stop (cirka 4 minutter), og hvis man skal fra Sydsjælland til Aarhus sparer dit forslag 4 stop, dvs cirka 16 minutter. Men altså kun hvis man kommer fra Ringsted eller et sted langs Sydbanen. Til gengæld er mit forslag hurtigere for alle passagerer der kommer fra Roskilde, Slagelse, eller skifter på disse stationer fra Tølløsebanen eller Nordbanen, så ikke engang skiftende passagerer får en hurtigere tur i gennemsnit med din ide.

Men der er endnu en vigtig pointe: de fleste regionaltog kører i time- eller halvtimetakt, så den øgede frekvens i din plan giver ingen gavn i forhold til folk der skal skifte tog undervejs. Faktisk vil 20-minuttersdrift på dine højhastighedstog være direkte skadeligt for de regionaltog der kører i halvtimesdrift, da det så kun vil være ét tog i timen der har gode skiftemuligheder.
Dertil kommer: skift er gift, og det er generelt ønskværdigt at have så mange direkte forbindelser som muligt. Mange folk vil hellere tage et lidt langsommere tog uden skift, end en lidt hurtigere forbindelse med skift. Mit forslag har langt flere direkte forbindelser.
Højere frekvens er enormt vigtigt på de korte strækninger og på bybanerne, men har mindre betydning når det kommer til fjerntog fordi folk alligevel planlægger rejsen rundt om fjerntogets afgangs- og ankomsttider.

Altså: alle forbindelser er hurtigere med mit forslag eller cirka lige hurtige i begge forslag, bortset fra dem der involverer Ringsted og Sydsjælland, som er hurtigst i dit forslag. Den højere frekvens i dit forslag (20 minutter vs 30 minutter) kommer kun de folk til gode som i forvejen bor i en by hvor de kan tage toget direkte, da skiftemulighederne til regionaltog ikke bliver forbedret af 20-minuttersdrift og i nogle tilfælde bliver forværret.

Citat fra: anho Dato 31/08-24, 23:47
Citat fra: Worm Dato 31/08-24, 21:55Jeg kan givet ikke regne.

Men du vil have 3 forskellige tog til at køre på tværs af Danmark og hvert af dem med 30 minutters mellemrum.

3 tog pr time giver i gennemsnit 20 minutter mellem hvert.

Sjovt nok hvad jeg foreslog.

Jeg foreslog 6 tog i timen mellem København og Odense, og 4 mellem Odense og Aarhus. Ikke 3.

Citat fra: Worm Dato 31/08-24, 21:55Ydermere vil dit foreslag betyde færre hurtige gennemgående tog - nemlig kun hvert 30 min.
Men dertil et nærmest bumletogagtigt hver 30. minut medmindre du har masser af tid.

Med 20 minutters drift mellem København-Ringsted - Odense -Fredericia - Aarhus- Aalborg vil alle have muligheden for at komme hurtigt frem.
Skal du af eller på andre steder må man skifte enten 1 gang eller evt 2.

Skift er gift. At kræve 2 skift for et betydeligt antal rejsende er en dårlig ide. BaneDanmark regner så vidt jeg husker med at et skift er 5 minutters straftid, altså ud over den mængde tid man rent faktisk bruger på skiftet, i forhold til hvor attraktiv turen er. Din påstand om at alle vil have mulighed for at komme hurtigere frem er ubegrundet.

Mit forslag giver hurtigere rejser mellem de største byer (København, Odense, Aarhus, Aalborg), og skiftefri rejser mellem de fleste af de mellemstore - og det er altså på bekostning af kun cirka 15 minutters ekstra rejsetid for de 4 stop i Skanderborg, Horsens, Vejle og Slagelse. Hvis hvert skift kan gøres på 5 minutter (optimistisk med mindre der er tale om et synkroniseret skift), så har dit forslag allerede brugt 10 minutters skiftetid plus 10 minutters straftid, hvilket er mere end hvad man sparer på at springe Skanderborg, Hosens, Vejle og Slagelse over. Og dertil kommer at når der er både rigtig hurtige og mellemhurtige tog, så vil folk jo naturligt tage det tog som er mest fordelagtigt for dem selv, så de fleste af dem der rejser hele vejen tager de helt hurtige tog.

Citat fra: Worm Dato 31/08-24, 21:55Men det vil givet for flertallet af de rejsende give en hurtigere forbindelse end dit forslag.

Hvad får dig til at sige det? Disse forbindelser er alle hurtigere med mit forslag:

  • København-Odense-Aarhus-Aalborg
  • København-[Vejle/Horsens/Skanderborg] - slipper for stop i Hedensted, Brejning og Børkop, og undgår et skift undervejs. Ét ekstra stop i Slagelse, som dog langt opvejes af at man slipper for et skift.
  • Slagelse-[Vejle/Horsens/Skanderborg] - med dit forslag vil man enten skulle tage regionaltog hele vejen, eller have minimum to skift.
  • Odense-[Vejle/Horsens/Skanderborg] - slipper for et skift og for stop i Børkop, Brejning og Hedensted.
  • [Vejle/Horsens/Skanderborg]-Aarhus (slipper for en del små regionaltogsstop)
  • København-[Sorø/Slagelse/Korsør/Nyborg]
  • [Sorø/Slagelse/Korsør/Nyborg]-Odense. Især Slagelse-Odense er meget hurtigere.
  • København-[Herning/Holstebro] sparer stop i Børkop og Brejning men får ekstra stop i Slagelse.
  • Odense-Esbjerg (lidt kortere rute og man slipper for skift i Fredericia)
  • København-Esbjerg - med mit forslag foretager man et synkroniseret skift i Odense fra lyntog til IC-tog, mens man med dit forslag skal skifte i Fredericia. Mit forslag har et nemmere og hurtigere skifte, og sparer et stop i Ringsted.
  • København-Kolding og Odense-Kolding (samme årsag som ovenfor)
  • København-Sønderborg og Odense-Sønderborg (igen, samme årsag)

Hvilke ruter er så hurtigst med dit forslag? Alle ruter hvor man kommer fra Ringsted eller Sydsjælland og skal til Odense, Aarhus eller Aalborg. Hvis man skal til Odense sparer dit forslag ét stop (cirka 4 minutter), og hvis man skal fra Sydsjælland til Aarhus sparer dit forslag 4 stop, dvs cirka 16 minutter. Men altså kun hvis man kommer fra Ringsted eller et sted langs Sydbanen. Til gengæld er mit forslag hurtigere for alle passagerer der kommer fra Roskilde, Slagelse, eller skifter på disse stationer fra Tølløsebanen eller Nordbanen, så ikke engang skiftende passagerer får en hurtigere tur i gennemsnit med din ide.

Men der er endnu en vigtig pointe: de fleste regionaltog kører i time- eller halvtimetakt, så den øgede frekvens i din plan giver ingen gavn i forhold til folk der skal skifte tog undervejs. Faktisk vil 20-minuttersdrift på dine højhastighedstog være direkte skadeligt for de regionaltog der kører i halvtimesdrift, da det så kun vil være ét tog i timen der har gode skiftemuligheder.
Dertil kommer: skift er gift, og det er generelt ønskværdigt at have så mange direkte forbindelser som muligt. Mange folk vil hellere tage et lidt langsommere tog uden skift, end en lidt hurtigere forbindelse med skift. Mit forslag har langt flere direkte forbindelser.
Højere frekvens er enormt vigtigt på de korte strækninger og på bybanerne, men har mindre betydning når det kommer til fjerntog fordi folk alligevel planlægger rejsen rundt om fjerntogets afgangs- og ankomsttider.

Altså: alle forbindelser er hurtigere med mit forslag eller cirka lige hurtige i begge forslag, bortset fra dem der involverer Ringsted og Sydsjælland, som er hurtigst i dit forslag. Den højere frekvens i dit forslag (20 minutter vs 30 minutter) kommer kun de folk til gode som i forvejen bor i en by hvor de kan tage toget direkte, da skiftemulighederne til regionaltog ikke bliver forbedret af 20-minuttersdrift og i nogle tilfælde bliver forværret.
Vi er enige om at skift er gift.

Men med dit forslag er der for mange rejsende alligevel flere skift.
Uden stop i Ringsted kan rejsende fra størstedelen af region Sjælland ikke komme med dine 2 "gennemgående tog uden at køre til



Citat fra: anho Dato 31/08-24, 23:47
Citat fra: Worm Dato 31/08-24, 21:55Jeg kan givet ikke regne.

Men du vil have 3 forskellige tog til at køre på tværs af Danmark og hvert af dem med 30 minutters mellemrum.

3 tog pr time giver i gennemsnit 20 minutter mellem hvert.

Sjovt nok hvad jeg foreslog.

Jeg foreslog 6 tog i timen mellem København og Odense, og 4 mellem Odense og Aarhus. Ikke 3.

Citat fra: Worm Dato 31/08-24, 21:55Ydermere vil dit foreslag betyde færre hurtige gennemgående tog - nemlig kun hvert 30 min.
Men dertil et nærmest bumletogagtigt hver 30. minut medmindre du har masser af tid.

Med 20 minutters drift mellem København-Ringsted - Odense -Fredericia - Aarhus- Aalborg vil alle have muligheden for at komme hurtigt frem.
Skal du af eller på andre steder må man skifte enten 1 gang eller evt 2.

Skift er gift. At kræve 2 skift for et betydeligt antal rejsende er en dårlig ide. BaneDanmark regner så vidt jeg husker med at et skift er 5 minutters straftid, altså ud over den mængde tid man rent faktisk bruger på skiftet, i forhold til hvor attraktiv turen er. Din påstand om at alle vil have mulighed for at komme hurtigere frem er ubegrundet.

Mit forslag giver hurtigere rejser mellem de største byer (København, Odense, Aarhus, Aalborg), og skiftefri rejser mellem de fleste af de mellemstore - og det er altså på bekostning af kun cirka 15 minutters ekstra rejsetid for de 4 stop i Skanderborg, Horsens, Vejle og Slagelse. Hvis hvert skift kan gøres på 5 minutter (optimistisk med mindre der er tale om et synkroniseret skift), så har dit forslag allerede brugt 10 minutters skiftetid plus 10 minutters straftid, hvilket er mere end hvad man sparer på at springe Skanderborg, Hosens, Vejle og Slagelse over. Og dertil kommer at når der er både rigtig hurtige og mellemhurtige tog, så vil folk jo naturligt tage det tog som er mest fordelagtigt for dem selv, så de fleste af dem der rejser hele vejen tager de helt hurtige tog.

Citat fra: Worm Dato 31/08-24, 21:55Men det vil givet for flertallet af de rejsende give en hurtigere forbindelse end dit forslag.

Hvad får dig til at sige det? Disse forbindelser er alle hurtigere med mit forslag:

  • København-Odense-Aarhus-Aalborg
  • København-[Vejle/Horsens/Skanderborg] - slipper for stop i Hedensted, Brejning og Børkop, og undgår et skift undervejs. Ét ekstra stop i Slagelse, som dog langt opvejes af at man slipper for et skift.
  • Slagelse-[Vejle/Horsens/Skanderborg] - med dit forslag vil man enten skulle tage regionaltog hele vejen, eller have minimum to skift.
  • Odense-[Vejle/Horsens/Skanderborg] - slipper for et skift og for stop i Børkop, Brejning og Hedensted.
  • [Vejle/Horsens/Skanderborg]-Aarhus (slipper for en del små regionaltogsstop)
  • København-[Sorø/Slagelse/Korsør/Nyborg]
  • [Sorø/Slagelse/Korsør/Nyborg]-Odense. Især Slagelse-Odense er meget hurtigere.
  • København-[Herning/Holstebro] sparer stop i Børkop og Brejning men får ekstra stop i Slagelse.
  • Odense-Esbjerg (lidt kortere rute og man slipper for skift i Fredericia)
  • København-Esbjerg - med mit forslag foretager man et synkroniseret skift i Odense fra lyntog til IC-tog, mens man med dit forslag skal skifte i Fredericia. Mit forslag har et nemmere og hurtigere skifte, og sparer et stop i Ringsted.
  • København-Kolding og Odense-Kolding (samme årsag som ovenfor)
  • København-Sønderborg og Odense-Sønderborg (igen, samme årsag)

Hvilke ruter er så hurtigst med dit forslag? Alle ruter hvor man kommer fra Ringsted eller Sydsjælland og skal til Odense, Aarhus eller Aalborg. Hvis man skal til Odense sparer dit forslag ét stop (cirka 4 minutter), og hvis man skal fra Sydsjælland til Aarhus sparer dit forslag 4 stop, dvs cirka 16 minutter. Men altså kun hvis man kommer fra Ringsted eller et sted langs Sydbanen. Til gengæld er mit forslag hurtigere for alle passagerer der kommer fra Roskilde, Slagelse, eller skifter på disse stationer fra Tølløsebanen eller Nordbanen, så ikke engang skiftende passagerer får en hurtigere tur i gennemsnit med din ide.

Men der er endnu en vigtig pointe: de fleste regionaltog kører i time- eller halvtimetakt, så den øgede frekvens i din plan giver ingen gavn i forhold til folk der skal skifte tog undervejs. Faktisk vil 20-minuttersdrift på dine højhastighedstog være direkte skadeligt for de regionaltog der kører i halvtimesdrift, da det så kun vil være ét tog i timen der har gode skiftemuligheder.
Dertil kommer: skift er gift, og det er generelt ønskværdigt at have så mange direkte forbindelser som muligt. Mange folk vil hellere tage et lidt langsommere tog uden skift, end en lidt hurtigere forbindelse med skift. Mit forslag har langt flere direkte forbindelser.
Højere frekvens er enormt vigtigt på de korte strækninger og på bybanerne, men har mindre betydning når det kommer til fjerntog fordi folk alligevel planlægger rejsen rundt om fjerntogets afgangs- og ankomsttider.

Altså: alle forbindelser er hurtigere med mit forslag eller cirka lige hurtige i begge forslag, bortset fra dem der involverer Ringsted og Sydsjælland, som er hurtigst i dit forslag. Den højere frekvens i dit forslag (20 minutter vs 30 minutter) kommer kun de folk til gode som i forvejen bor i en by hvor de kan tage toget direkte, da skiftemulighederne til regionaltog ikke bliver forbedret af 20-minuttersdrift og i nogle tilfælde bliver forværret.
Du bruger så 6 afgange for at "undgå" nogle få skift.

Med 6 afgangs kunne du faktisk tilbyde endnu hurtigere rejser for alle med 10 min. drift!
Og så lade de relative få rejsende som skal til stationer uden stop med "højhastighedstog" få et skift til regionaltog.
Endda med langt større sandsynlighed for kun 5 min. ventetid ved skift.

Ydermere en køreplan som alle ville kunne forstå og gennemskue.

Citat fra: Worm Dato 31/08-24, 12:34
Citat fra: Mads Dato 31/08-24, 10:00Hvorfor Ringsted? - man er jo ved at undersøge hvordan man hurtigst kan køre forbi Ringsted.
Af den simple grund at ved at køre forbi Ringsted vil størstedelen af borgerne i nuværende region Sjælland skifte tog flere gange for at komme til Jylland i en fart.

Alternativt skal de køre den modsatte vej til København!
Eller man genopbygger med en Samsøbro  Gørlev - Værslev og Slagelse - Næstved og kører separate tog Nykøbing F - Aarhus den vej.

Som passager er det rart at kunne vælge. Skift er gift, men det er også irriterende at tage med et tog med mange stop, da udskiftningen af passagerer kan være forstyrende, hvis man prøver at arbejde. Det er vel også derfor, at DSB har et Lyn+ koncept, hvor de jo netop ikke servicerer andre byer end Kbh, Odense og Aarhus.

I mine øjne vil det altid tale for, at man har lidt forskellige togsystemer på de lange skinner for er man med et mindre fyldt tog kan det omvendt være rart at have samme sæde hele vejen, særligt hvis det er en særlig tidlig eller sen afgang, hvor man kan sove undervejs.

Jeg tror i alle overvejelser om køreplaner, at det er værd at tage med, at mange bruger rejsetiden til at arbejde, sove eller andet. En behagelig rejse med få forstyrrelser København–Aarhus er bedre end en lidt hurtigere rejse, hvor man ikke arbejde f.x.

Citat fra: mpp Dato  1/09-24, 19:54Som passager er det rart at kunne vælge. Skift er gift, men det er også irriterende at tage med et tog med mange stop, da udskiftningen af passagerer kan være forstyrende, hvis man prøver at arbejde. Det er vel også derfor, at DSB har et Lyn+ koncept, hvor de jo netop ikke servicerer andre byer end Kbh, Odense og Aarhus.

I mine øjne vil det altid tale for, at man har lidt forskellige togsystemer på de lange skinner for er man med et mindre fyldt tog kan det omvendt være rart at have samme sæde hele vejen, særligt hvis det er en særlig tidlig eller sen afgang, hvor man kan sove undervejs.

Jeg tror i alle overvejelser om køreplaner, at det er værd at tage med, at mange bruger rejsetiden til at arbejde, sove eller andet. En behagelig rejse med få forstyrrelser København–Aarhus er bedre end en lidt hurtigere rejse, hvor man ikke arbejde f.x.
De færreste er så heldige at de undgår skift når de skal benytte kollektiv trafik.

Det er ikke skiftet i sig selv som er den store udfordring.
Men hvorvidt at tiden til skift er kort og det ikke er forbundet med gåture m.m

Nogle ønsker at arbejde. Blot er der mange som ikke kan medbringe arbejdet!
Andre vil sove og nogle vil læse.

Men alle vil gerne have en rejse som ikke er unødig lang. Især hvis det er en daglig begivenhed.

Her er hyppige afgange, få stop på lange strækninger og gnidningsløs skift til andet tog eller anden kollektiv trafik alfa og omega.

Citat fra: Worm Dato  1/09-24, 20:09Det er ikke skiftet i sig selv som er den store udfordring.
Men hvorvidt at tiden til skift er kort og det ikke er forbundet med gåture m.m

Men det er også irriterende hvis skiftet er for langt, for så står man jo bare ude i kulden og glor uden at kunne hverken arbejde, læse eller sove.
Misser man skiftet pga. forsinkelser, så er det en endnu længere ventetid.

Det vil være interessant at vide hvor mange rejsende mellem Esbjerg og København der bliver siddende i IC-toget og hvor mange der skifter til og fra lyntoget i Odense og dermed kommer 20 minutter hurtigere frem non-stop Odense-København uden forstyrrelser. Skiftet er endda ved samme perron i Odense, men er selvfølgelig mere risikabelt i retning mod Esbjerg end mod København.

Anders

Citat fra: Worm Dato  1/09-24, 06:50Vi er enige om at skift er gift.

Men med dit forslag er der for mange rejsende alligevel flere skift.
Uden stop i Ringsted kan rejsende fra størstedelen af region Sjælland ikke komme med dine 2 "gennemgående tog uden at køre til



Du bruger så 6 afgange for at "undgå" nogle få skift.

Med 6 afgangs kunne du faktisk tilbyde endnu hurtigere rejser for alle med 10 min. drift!
Og så lade de relative få rejsende som skal til stationer uden stop med "højhastighedstog" få et skift til regionaltog.
Endda med langt større sandsynlighed for kun 5 min. ventetid ved skift.

Ydermere en køreplan som alle ville kunne forstå og gennemskue.

Du påstår at der er mange der får brug for flere skift med mit forslag. Hvilke relationer kræver flere skift med mit forslag end med dit?

Du påstår også at der er mange der vil komme hurtigere frem med dit forslag. Hvilke relationer gælder det for, udover dem der involverer Sydsjælland?

Husk at der altså kun bor cirka 100.000 i Sydsjællands stationsbyer tilsammen, mod cirka 230.000 i de byer du vil fjerne fjerntog fra (Roskilde, Slagelse, Vejle, Horsens, Skanderborg). Er det virkelig retfærdigt at Sydsjælland skal spare 4-16 minutter, men at over dobbelt så mange så skal bruge 10-20 minutter mere på at komme rundt i landet?

Man kan desuden ikke lave et 5-minutters skifte i Ringsted. Det er umuligt på grund af stationens indretning. I Fredericia er det måske muligt nogen gange, jeg er ikke sikker. Man ville nok skulle anlægge nogle hollænderkryds først. Men i Odense er det muligt at lave 5-minuttersskift mellem hurtige og langsomme fjerntog, og den mulighed benytter man allerede i den nuværende køreplan.

Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 8
Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak