Citat fra: steenth Dato 12/09-24, 19:35Citat fra: ThomasTT Dato 9/09-24, 13:12Citat fra: steenth Dato 8/09-24, 19:46Men der stor forskel i hvad folk siger og hvad de gør. Man prøvet i 1997, hvor nedsatte priserne. Det gav meget lidt.
https://journals.aau.dk/index.php/td/article/view/4215/3655
Og det er ikke eneste eksempel, når man søger på litteratur om emnet.
Men dit eksempel var vist en marginal midlertidig nedsættelse. Jeg er dog enig i, at lavere pris ikke nødvendigvis ændrer det store i sig selv, hvis ikke produktet er godt nok.
Man burde overveje at gøre det væsentligt billigere, måske endda gratis, at bruge offentlig transport. Det skal dog gøres med et fremadrettet perspektiv, sådan at en stor del af finansieringen reelt kommer fra sparede vejprojekter, og det kræver, at der udvikles stor kapacitet.
Den prisnedsættelse 1997, selvom den var lille, har gjort, at de eksperter, som arbejder med området, ikke er glad for takstnedsættelser. Jeg har idag været til en høring i folketinget, hvor netop den nedsættelse blev nævnt. Og man har erfaringer med gratis transport i udlandet. Og Deutschlandticket blev også nævnt. Men her er problemet er det også er dyrt og hellere ikke har tiltrukket nye passager. Det er de nuværende, som har fået billigere rejser.
Jeg er nu ikke sikker på, at ting som Deutschlandticket har været en fiasko, men jeg er sådan set enig i, at takstnedsættelser ikke har en væsentlig effekt, hvis de står alene, og da slet ikke hvis de er på beskedent niveau. Men omvendt er det næppe vejen frem at satse på markante prisstigninger.
Efter min opfattelse skal prisen ned. Langt ned og muligvis ned til nul. Det skal bare ske, hvor der er reel potentiale for efterspørgsel, og så skal der være kapacitet i systemet.
Hvis det blev billigt/gratis at køre tog fx aalborg-Aarhus ville der komme flere rejsende. Det ville betyde flere tog, hvilket logisk betyder øget hyppighed, og den øgede hyppighed vil så give endnu flere rejsende. Disse endnu flere rejsende vil betyde, at flere arbejdspladser mv blev lagt nær stationer, der i det hele taget ville blive prioriteret højere, hvilket igen giver flere rejsende.
Billige billetter kan derfor kick-starte en udvikling, men det kan ikke stå alene.