Citat fra: Worm Dato 2/09-24, 12:29Hvis man ikke vil forbedre forholdene for de mange som dagligt fylder motorvejene op men heller vil tilgodese en familieudflugt - så får vi brug for mange flere motorveje.
Dem du siger dagligt fylder motorvejene op, har jo også andre behov kun at pendle til arbejde. De behov skal også opfyldes. Herudover er der jo ingen der siger, at det er dem, der er lettest at få over i den kollektive transport og så er det jo meget fint at satse på nogle andre rejser når nye passagerer til den kollektive transport skal findes.
S'et i S-tog stod jo oprindeligt for Strand og Skov og en del af tanken var jo netop, at det kunne hjælpe folk med at komme på udflugt ud af byen. Det er da gået meget godt med at få pendlerne med om bord og det er jo nok fordi, man som pendler ved, at man også kan regne med S-toget når man skal sent hjem, på museum, besøge venner eller på anden vis har et transportbehov, der ikke kun er mellem arbejde og hjem.
Citat fra: Worm Dato 2/09-24, 12:29Min tanke er at vi har et hyppigt og landsdækkende togsystem som er dels giver hurtig forbindelse mellem de største byområder og dels er fødelinie til de mange regionaltog som skal sikre de lokale rejser.
Det har vi sådan set allerede og IC-nettet bliver mange steder suppleret af regionaltog så betjeningen overstiger det ene IC-tog, der er i timen.
Citat fra: Worm Dato 2/09-24, 12:29Et tog i timen kan ikke bruges af folk som rejser dagligt medmindre lige det tidspunkt passer med hvor de skal hen. Her vil bilen altid vinde hvis man ellers alligevel har en bil.
Det kommer jo an på hvor langt folk skal. I landsdelstrafikken vinder toget jo også ved at køre hurtigere fra station til station. Jo længere væk fra en station man skal, jo større fordel har bilen, men det gælder jo også i dit forslag.
Citat fra: Worm Dato 2/09-24, 12:29Og det vil ikke være dyrere at opretholde et sådan togsystem udover indkøb af x antal togsæt. Ideelt set togsæt som nemt kan op- & ned graderes passende til det formodede antal rejsende Samtidig ikke flere tog end det som der ellers er lagt op til i de forskellige modeller for fremtidens jernbane. Den væsentlige forskel ligger i at man skal benytte regionaltog som så gerne skulle styrkes når man skal af og på mellem de stationer som betjenes af "højhastighedstoget".
Du skal bare lige finde kapaciteten til de ekstra tog. Hovedbanen har kapacitet til omkring 22 tog i timen og den kapacitet er man tæt ved at have opbrugt. Så har man så valget om man skal bygge og få mere kapacitet (dyrt) eller omprioritere andre tog (irriterende for de rejsende).
Når der er sporarbejde er der nogle gange at IC-toget til Fyn og Jylland og regionaltoget til Nykøbing F kører koblet til Ringsted og det kunne man jo så udbygge. Det giver dog en binding i Ringsted og man skal påtænke ekstra tid til at få togene koblet og skilt ad, hvilket æder fra køreplanen.
Ellers skulle man bede passagerene sydfra skifte i Ringsted, men det skaber både forstyrrelser i IC-toget og overkapacitet vest for Ringsted – og gør IC-togene langsommere for passagerene vestfra.
Og det er så noget, man løser ved at gøre som nu, hvor man mange steder har 1-2-3 tog i timen, men det til gengæld kører hele vejen. Folk kan godt planlægge efter det og selvom det ville være bedre med flere tog, skal man jo også sørge for at planlægge de flere tog, hvor der er passagerer til det.
Endeligt vil man med dit forslag udover flere tog skulle bruge flere lokoførere og konduktører. Der vil også være flere, der ikke kan få et sæde, hvis passagerene ender med at klumpe sig sammen på de samme afgange (hvilket der kan være risiko for) og det vil pendlerne nok også synes er irriterende. Her er det trods alt meget smart med et længere tog, hvor f.x. passagerene København–Odense har mulighed for at blive fordelt mellem togdelen til Aarhus og den til Sønderborg.