Citat fra: Ollebrum Dato 12/11-24, 03:11Citat fra: anho Dato 11/11-24, 23:03Citat fra: LarsJels Dato 11/11-24, 20:42Tør vi gætte på en rejsetid med direkte forbindelse København H-Oslo S? De nuværende hurtigste tider er:
Kbh.-Malmö: 0:36 time
Malmö-Göteborg: 2:26 timer
Göteborg-Oslo: 3:31 timer (når Follobanen er klar igen til december)
I alt: 6:33 timer. Hertil skal lægges lidt tid til retningsskifte i Göteborg (endnu). Til gengæld bliver Varberg-tunnelen og dobbeltspor klar til K26. Altså tæt på 6,5 time, eller er det for optimistisk?
MVH; Lars
Det overrasker mig hver gang at det alligevel tager så lang tid at kommer fra København H til Malmö C. Der er 40 km bane mellem de to stationer, og størstedelen af strækningen er jo bygget til 180 eller 200 km/t, men alligevel kommer gennemsnitshastigheden kun lige en smule op over 60 km/t, selv for de tog der kun standser i Københavns Lufthavn undervejs (eller standser de også i Hyllie...?).
Jeg synes at have læst noget om at Øresundsbanen (eller i hvert fald strækningen mellem København H og Kastrup) bruger et meget stort køretidstillæg i forhold til andre baner. Måske kan dette reduceres når stationen ved lufthavnen bliver udbygget til fire spor.
Nej. Svaret er "mixtrafik". Hvornår du blander gods, regional og fjerntogskørsel så bliver hastigheden et problem. Hvis du skal se nogen forskel mellem Kh og Cph så skal der til fire spor hele vejen og det sker ikke før 2040...
Ah, det er måske lige lovligt skarpt trukket op. Der er nu adskillige steder i verden hvor man godt kan finde ud af både at køre stoptog og meget hurtige tog. F.eks. Shinkansen i Japan, hvor de hurtigste tog kører med deres tophastighed næsten hele vejen. Det kommer så på bekostning af køretiden for de langsommere tog, som skal holde stille på stationerne i flere minutter for at blive overhalet.
Ja, der skal laves nogle afvejninger, men det er ganske muligt at køre hurtigt i blandet trafik. Afvejningen står mellem gennemsnitshastighed for de hurtige tog, gennemsnitshastighed for de langsomme tog, driftsstabilitet, og kapacitet. Er man villig til at ofre én af dem, kan man sagtens optimere de andre. På Øresundsforbindelsen kunne det for eksempel gøres ved at lade hurtigtogene overhale godstog og/eller regionaltog på Kastrup Station. Det vil så bare føre til længere rejsetid for Øresundstogene eller for godstogene. Endnu bedre ville det selvfølgelig være med overhalingsspor på Peberholm.