Citat fra: GHolm Dato 16/12-23, 11:50Jeg er personligt meget glad for at DSB fortsat skal stå for driften. Jeg ville dog ikke sige nej til nogle forbedringer fra DSBs side, men principielt er det kun rigtigt at offentlig transport skal drives af det offentlige. Og at offentlige penge skal gå til drift af offentlig transport, ikke investorer.
Jeg har såmænd intet imod DSB. Men jernbanen er eneste transportform herhjemme, der ikke er konkurrenceudsat, og det blev efter 19 års dskussioner besluttet ved lov i 2016, at jernbanen også skal konkurrenceudsættes i hele EU, fordi man fra alle de andre transportformer, har set at det fører til flere passagerer, større udbud og lavere priser. Siden har det været nævnt som et væsentligt argument for den grønne omstilling, at jernbanen bringes til at virke på et europæisk niveau istedet for "lukkede nationale hensyn".
DSB har i sine kontrakter siden år 2000 haft krav om at forberede sig til udbud. Det tager så indtil videre 33 år. Jeg har på de 23 år, der er gået vænnet mig til tanken om, at det ikke behøver at være et statsligt selskab, der skal køre togene. Jeg bruger iøvrigt også konkurrenceudsatte busser, færger og fly, når jeg skal rundt omkring, og jeg tror faktisk ikke, at jeg har en enkelt forretning eller leverandør, som jeg har brugt i 33 år uden at spørge en anden, hvad han skal have for det...
Så når nu det ER besluttet - ved lov - at man skal konkurrenceudsætte, og det ER beregnet flere gange, hvor meget man kan spare - samt hvor mange penge, der manger hos BDK eller til forbedret infrasruktur, så er jeg nok mere tilhænger af, at få det gennemført.
Hvis vi antager at rapporterne om besparelser ved at konkurrenceudsætte DSB er rigtige, ville vi frem til 2033 kunne finansiere hele Togfonden og en god bid af en jernbaneforbindelse på Kattegat. Og helt ærligt: Det vil jeg faktisk hellere have, end at der skal stå DSB på tog og stationer.
/Lasse