Citat fra: mikkelwf Dato 13/12-23, 22:43Citat fra: mss Dato 13/12-23, 22:29Forvirrende ligesom dine 2 indlæg?
Jeg mener at det er gældende regler i EU at hver vogn, også i et fast togsæt, skal have et individuelt UIC-nummer. Det er dog upraktisk at anvende, hvis man hver gang skal registere/oplyse en lang liste med vognnumre for hvert togsæt. Der kommer så togsætnummeret ind i billedet.
I Tyskland f.eks. står togsæt-nummeret (med større skrift) kun på endevognene:
Der er jo så den (store) forskel, at du her bruger en ICE4 som eksempel, en selvkørende enhed / EMU, hvor de danske talgo-vogne bare er fast forbundne vogne (ikke hvad jeg direkte vil kalde et togsæt). Så det er lidt pærer og bananer direkte at sammenligne netop de to.
Jeg ved ikke hvordan f.eks. ÖBB's Railjet gør, men du har nok 100% ret i at der er dikterede regler for både UIC-registreringen af de enkelte vogne, samt det samlede togsæt/vognsæt/hvad vi nu kalder det..
Vil ikke nødvendig kalde det pærer og bananer, da stammenumre er interne og hvert selskab kan gøre hvad de vil.
Men det der tæller er jo UIC/VKM nummeret på hvert køretøj, at DSB jo så har valgt at sætte tre numre oven i hinanden gør at det måske bliver lidt forvirrende. Lå iøvrig mærke til på det video klip at vognnummeret og EC nummer bytter plads der hvor vognene bliver vendt.
I Holland gør man på ICRmm stammerne, som er løse vogne men som altid kører som fast stamme, at man har skrevet stammenummeret på gavlen af de yderste vogne.
ÖBB og CD har deres Railjet stammer UIC nummeret så det både fortæller stammenummer, men også hvor i stammen vognen er.
FX Så er 73 81 84-90 144-0 endevognen op mod lokomotivet i vognsæt nr44, og 73 81 80-90 744-1 er den syvende og sidste vogn, altså styrevognen.
Mvh Marc