Citat fra: william skov Dato 20/11-23, 18:09Hvad mon komfortgrænsen på acceleration er? Altså hvor det bliver ubehageligt at stå op under acceleration
Definer "ubehageligt". Er det når kaffekoppen skvulper eller når de indre organer begynder at løsrive sig?
9,8 m/s2 er tyngdekraftens acceleration (g).
1/4 g = 2,5 m/2 , din kaffekops spejl står ca 13˚ skævt og dine indre organer "vejer" 1,03 gange det hvilende vægt. Så er vi der hvor det mærkes og der kommer lidt pres på ryglæn.
Men det værste er ændringer i horisontalacceleratioenen, trypisk tranversal - fx. at kære med 80 km i et sporskifte. Så hurtigt kan få reagere på de ret store transversalaccelerationer. Så kommer de paniske greb efter noget fast, hjulkransene begynder at skrige og kaffekopperne er tomme.
Longitudinalaccelerationen sætter den lave friktionskoefficient stål-stål af hjul-skinne en grænse for. Så skal du over i VAL tog med gummihjul.
Almindelige lunkne gummihjul på tør asfalt kan holde til 8..10 m/s2 (dvs ca 1 g). Så står kaffespejlet 45˚ og man presses med lige så stort kraft i armlænet som i siddepuden. Bedøm selv om det er ukomfortabelt eller sjov.
Ved 4..6 m/s2 har du sikkert "pænt ryddet op" bagved i toget og skal påregne brækkede knogler.
men anyway: Store, hurtigt ændrende transversale accelerationer er noget vi allerede kendte for mange år siden - dem kan man nemt skabe.
Hvis man vil øge longitudinalaccelerationen har man pæne muligheder til forøgelse uden at det går ud over komforten.