Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Første Talgo-vognkasse er malet
Første Talgo-vognkasse er malet
Af andersj, Aalborg. 5/05-22, 21:35.
Underdirektør for togmateriel - Michael Beckmann har i dag skrevet på LinkedIn at første vognkasse til DSB er blevet malet på fabrikken i Rivabellosa.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Ja, jeg er selv ganske vild med det udseende de har valgt at gå med, de lysegrå døre undtaget - jeg ved godt at de skal være fremtrædende af hensyn til svagtseende, men det pynter ikke ligefrem. Ellers synes jeg det ser pænt ud.

Så mangler vi bare at lokomotiverne bliver malet sorte, som lokomotiver nu engang skal være.

Der kommer også den dag hvor der flagrer falmede folierester fra den og den er overmalet med grafitti og desuden møgbeskidt.

Citat fra: anho Dato  5/05-22, 21:41Ja, jeg er selv ganske vild med det udseende de har valgt at gå med, de lysegrå døre undtaget - jeg ved godt at de skal være fremtrædende af hensyn til svagtseende, men det pynter ikke ligefrem. Ellers synes jeg det ser pænt ud.

Mit 'gehør' finder den valgte røde farve falsk - falsk som i musik  :( .

Citat fra: Niels Munch Dato  9/05-22, 11:51Mit 'gehør' finder den valgte røde farve falsk - falsk som i musik  :( .

Jeg tror denne farve er længere ovre mod karmesin, i stedet for den rene røde som DSB traditionelt har brugt. Jeg kan godt lide den, men umiddelbart ligner det ikke den samme farvetone som på EB'erne, så der kan godt komme et mismatch.

Eller også er det bare gråvejret der får den til at se anderledes ud.

Citat fra: anho Dato  9/05-22, 12:50
Citat fra: Niels Munch Dato  9/05-22, 11:51Mit 'gehør' finder den valgte røde farve falsk - falsk som i musik  :( .

Jeg tror denne farve er længere ovre mod karmesin, i stedet for den rene røde som DSB traditionelt har brugt. Jeg kan godt lide den, men umiddelbart ligner det ikke den samme farvetone som på EB'erne, så der kan godt komme et mismatch.

Eller også er det bare gråvejret der får den til at se anderledes ud.

Man skal ikke stole alt for meget på farver i fotografier/billeder der bliver vist på på skærm. Hvis det skal lykkes bare nogenlunde, kræver det at hele kæden er kalibreret. Min skærm er, som det sidste led, ikke kalibreret.

Mon ikke det står i kontrakten, hvilken Pantone farveværdi der skal anvendes.
/hjj

Citat fra: Jakobsen Dato  9/05-22, 14:44Man skal ikke stole alt for meget på farver i fotografier/billeder der bliver vist på på skærm. Hvis det skal lykkes bare nogenlunde, kræver det at hele kæden er kalibreret. Min skærm er, som det sidste led, ikke kalibreret.

Mon ikke det står i kontrakten, hvilken Pantone farveværdi der skal anvendes.
/hjj

Man bør næppe betvivle, at leverandøren imødekommer kundens farvespecifikation.

Min oplevelse af det nye design er virkelighedsbaseret, idet jeg går ud fra, at et nylakeret IC3/IR4-tog følger samme farveværdier.

Det ser ud, som om man med begrænset held har forsøgt at lakere et sort tog rødt, og at det sorte "stadig skinner igennem". Det giver et ubalanceret design, hvor det sorte truer at "æde sig aggressivt ind" på det røde.

Men dybest set er også dette en smagssag, og smag er som bekendt individuelt og lader sig vanskeligt debattere.

Over and out
Niels

Første Talgo-vognkasse er malet
Af andersj, Aalborg. 12/05-22, 17:11.
Her er lige endnu et billede af vognkassen som DSB har delt på LinkedIn dags dato.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Første Talgo-vognkasse er malet
Af mss. 19/05-22, 22:31.
Godt at se fremskridt  :)

Jeg er sq ret begejstret for det nye design. Netop de hvide (rettere hvidgrå) døre giver en god kontrast til de mørke farver.


Citat fra: mss Dato 19/05-22, 22:31Godt at se fremskridt  :)

Jeg er sq ret begejstret for det nye design. Netop de hvide (rettere hvidgrå) døre giver en god kontrast til de mørke farver.
Jeg er helt enig. De lyse (ikke-hvide) døre redder hele designet sammen med den røde nuance. Havde været rent sort og rent rød havde toget set enorm tungt, slidt og gammeldags ud.

Første Talgo-vognkasse er malet
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 9/06-22, 13:47.
Jeg skal ikke blande meg opp i den interne, dansake debatten om fargesettingen, dels fordi det er "none of my business", og dels fordi jeg er en særdeles fargekreativ person (Det er da ikke min feil at resten av verden er fargeblind?  :P ). Derimot synes jeg det er utrolig spennende at TALGO nå synes å få internasjponalt gjennomslag på bred basis for sitt konsept med lette, korte, leddete vogner med lavt tyngdepunkt.

TALGO er, som kjent, en forkortelse for Tren Articulado Ligero Goicoechea Oriol - "Goicoecheas og Oriols lette, leddete tog". Prinsippet ble utviklet i Spania av ingeniørene Alejandro Goicoechea y Omar og José Luis de Oriol y Urigüen allerede før 2. verdenskrig. F.o.m. 2. generasjon (ca. 1960) ble togene levert med justerbare aksler som kan skifte sporvidde i fart. Med denne typen kunne RENFE kjøre gjennomgående tog til bl.a. Paris, Zürich og Milano.


(TALGO 200-tog i Málaga i 1995)

F.o.m. 3. generasjon (ca. 1975) fikk TALGO en passiv krengemekanisme som har vist seg svært driftssikker. TALGO 200 var de første spanske togene som brøt 200 km/t-grensen, og TALGO 350 ble verdens første tog bygget for en driftshastighet på 350 km/t. TALGO-tog er i senere år blitt eksportert til bl.a. Finland, Saudi-Arabia, Tyskland, USA, Usbekistan og nå altså Danmark. Undres på hvor lang tid det går før vi får TALGO-tog her i Norge.

Fordi Spania tidligere hadde en svært lav elektrifiseringsgrad, var de eldre typene TALGO-tog utstyrt med spesialdesignede diesellok som matchet vognene. Noen eksempler på dette kan dere se her.

I senere tid har TALGO gjenopptatt tradisjonen med spesialdesignet traksjonskraft, men nå elektrisk, her et eksempel fra Usbekistan:

Gå op Sider:[1]
ContecRail
Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak