I fjor høst fikk jeg anledning til å avlegge Deutsches Technikmuseum (tidl. Museum für Verkehr und Technik) i Berlin et besøk. Det var noeen år siden sist, og mye var skjedd siden den gang. Mange nye objekter var kommet til, og jeg fikk høre at det forestår store forandringer forårsaket av at en av museets depotbygninger annetsteds nå må fraflyttes. Den har hittil huset museets lokaltrafikksmateriell. Så langt jeg kunne forstå, er det meningen at det skinnegående skal flyttess til jernbane delen av museet på gamle Anhalter Bahnhof i Trebiner Straße. Det kan innebære at det må settes opp en ekstra bygning, men vedkommende jeg snakket med, kjente ikke detaljene i planene, kun at det skulle skje saker og ting der frem mot 2028 da alt etter planen skal stå ferdig.
De første lokaltrafikkenhetene var allerede ankommet, et skinnenede gult U-Bahntog type F79-2, foreløpig plassert utendørs:
To klassiske S-Bahn-vogner, én fra Berlin og én fra Hamburg hadde derimot fått plass innendørs:
Av andre forandringer merket jeg meg at et 600 mm-lok som så slik ut sist jeg var der:
nå ser slik ut:
Tanken er å illustrere oppryddingen etter krigsskadene etter 2. verdenskrig.
Siden sist var det også dukket opp et par store diesellok, bl.a. dette:
I det hele tatt var det foretatt en del utskiftinger i utstillingen, og det var vvel verd å beøke museet på nytt. Spennende skal det bli å følge med på de forandringer som nå skal gjøres de kommende årene. Plass å ta av har de jo rikelig av.
Se flere bilder fra Deutsches Technikmuseum her.