Citat fra: Nordexpress Dato 3/12-23, 22:11Mht. Kbh. H baseres mit udsagn på ren fysisk personlig observation. Mellem juli og oktober har jeg kørt med Nivå-stoptoget ca. hver anden dag. Dette tog var helt utroligt upræcist både indenfor og udenfor myldretid. Det skyldtes både KH og de tog, der terminerer på Østerport og ikke bortrangerer. Og at Helsingørtog havde lidt højere prioritet, men kun i yderst sjældne tilfælde blev sat til at standse på undervejs-stationer.
Ved ren observation kunne det konstateres, at trafikledere disponerer udkørslen fra KH forskelligt. Prioriteten er som jeg ser det at komme væk fra perronsporene på KH. Nogle kan så kun tænke i 'køre i kø', således at forsinkelser påvirker alle andre tog, andre ledere kan lade et tomt tog eller et Øresundstog med fem passagerer forlade perron og derefter afvente viderekørsel ved dværgsignal ved Vesterport, medens Kystbanetog med passagerer får viderekørsel.
Der er jo også større eller mindre kompetencer ved annoncering til passagerer ved uregelmæssigheder.
PS. Lidt polemisk kan man sige, at Nivå-toget var så upræcist, at man ikke burde lade skolebørn anvende toget!
Man kan konstatere, at Banedanmark konstant annoncerer efter trafikledere i DSB-Bladet (Ud-og-Se?), og det må jo betyde, at der konstant er ny folk på jobbet. Gentagen annoncering må være udtryk for et stort gennemtræk, om det er tilfældet ved jeg ikke.
Hvad det hedder i procedurerne eller om der findes statistikker aner jeg heller ikke.
Du skal jo huske på at trafiklederne ingen anelse har om hvor mange passagerer der er i de enkelte tog. Derudover kan det jo godt være en fordel at få dem ud og holde i kø ved Vesterport, frem for blokere et perronspor, hvis der holder tog i kø fra den anden side og venter på at komme ind på Kh.
Fra K24 tænker jeg problematikken med Helsingør tog prioriteres først, forsvinder... Der er de alle Helsingør tog