Citat fra: Nordexpress Dato 18/12-23, 18:11Nogle af os havde vel haft et håb om, at med IC kørslen over Padborg-Slesvig til Hamborg ville hele rejsen opleves som et rigtig dejligt eksprestog - i modsætning til de 80 km/t på sidebanen fra Puttgarden til Lübeck, ICE-D eller ej. Men bom, det var en drøm. Forbindelsen triller nu med afbrydelser og over broen ved Rendsburg med 60-80-100 km/t gennem Sydslesvig. Og tit med uofficielle stop i Neumünster og Eimshorn. Nu er det gennem Danmark, at der køres med 180 km/t stort set hele vejen. Og som nævnt, der er ikke skyggen af mad og drikke til salg på tysk side.
Strækningen mellem Padborg og Eimshorn trænger i den grad til en opgradering. Men den er ikke indeholdt i det ny "Hochleistungsnetz", hvor man de næste seks år trin for trin lukker og opgraderer de fleste fjerntogsstrækninger i Tyskland. Dette kritiserer Schleswig-Holsteins trafikminister Madsen, som forsøger at få det på bordet i Berlin.
Så en diskussion om, hvorvidt det er DSB, der ikke kvalificerer til at kalde toget et EuroCity, er rent teoretisk. På tysk side er det en regionalexpress! Og passagerer, der ikke har været kloge nok til mindst at indlægge en time til togskift i Hamburg, kan sidde og være nervøse for, om deres forbindelse holder, hele vejen fra grænsen til Hamburg!
Snarere kunne man tænke sig, at nu hvor grøn jernbane er på mange politikeres dagsorden med tilhørende hurra-pressekonferencer om en grøn fremtid og nattog, skal tog, der forbinder Europas storbyer, kaldes EuroCity.
I øvrigt - lidt off topic - kører EC togene (6/7, 8/9) mellem Hamburg og Schweiz via Ruhr og Rhein fortsat med SBB personvognsmateriel med bistro og panoramavogn, og (heldigvis) endnu ikke med ICE togsæt.
PS. Det er nu udmeldt officielt, at den ny bane mellem Bad Schwartau og Puttgarden bygges i årene 2026-2028. Så mangler kun sikkerhed for en tunnel under Fehmarnsund. Så for at dette ikke skal afspore 2029 helt, bliver der bygget en forbindelse i Grossenbrode fra den ny bane til den smukke gamle Fugleflugtslinjebro over sundet (klædebøjlen).
Nu kan man jo være lidt grov og sige at EC Hamburg-Odense-København kun kører for at fragte Københavnere og svenskere til Hamburg intet andet, hvorfor skulle der så være servering på den Tyske del af turen?
Spøg til side, Det Andet EuroCity tog der kører på den del af strekningen (EC 174/175 Prag - Flensburg (som har spisevogn med)) standser normalt i Rendsburg og Neumünster udover Schleswig. Hvilket måske nok til er grund til at toget til københavn bliver syltet i Tyskland nogle gange.
Vil til en hver tid foreslå en tur med RE7 fra Flesburg til Hamborg hvis man vil være sikker på at nå sit tog videre syd på.
Angående om hvad der kan kalde sig EC så fandt jeg ud at ÖBBs EC 80-89 (München-Itailen) fra K23 kører uden spisevogn, så hvis de kan kalde det EC, så kan vi også.
Ja EC 6/7/8/9 kører stadig med SBB vogne og spisevogn, dog er der kun panoramavogn på EC 8/9 til Zürich
Mvh Marc