Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Flensborg uden Indusi
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Flensborg uden Indusi
Af Svend. 27/04-24, 13:55.
Citat fra: steenth Dato 27/04-24, 12:11
Citat fra: Svend Dato 26/04-24, 19:37Det er mere den modsatte køreretning, der vil være et problem. Lokomotiver der kommer fra nord (altså Danmark) vil alle være forsynet med ETCS/ERTMS. Udfordringen - eller det helt store spørgsmål - er, hvordan lokomotiver der kører "på signal" fra syd vil komme ind på Padborg station. Hvis det i det hele taget kan lade sig gøre at finde en løsning. Padborg station bliver jo ikke, ligesom resten af den danske ERTMS/ETCS-net, forsynet med fysiske signaler.
Det bliver også spændende at se, hvor tyskerne har tænkt sig at placere de sidste (tyske) signaler før den danske grænse hhv de første (tyske) signaler efter den danske grænse.
Det sidste signal før Padborg er et dansk indkørselssignal. Man kunne nøjes med at fjerne den og flytte tilslutningn af det tyske sikringsanlæg fra det nuværende sikringsanlæg i Padborg til det nye sikringsanlæg og det sidste tyske signal skal kun vise, at blokken før Padborg er fri. Og de 2 tyske udkørselssignaler i Padborg kan bevares som markering, at her starter det tyske regime.

På ERTMS/ETCS niveau, så skal tyske og danske Radio Blok Center (RBC) snakke sammen. Jeg ser ikke nogen forskel på det niveau, at den tyske side har signaler eller ej. Og proceduren er den samme, hvis det er også imellem de RBC, som også allerede findes allerede i Danmark eller andre steder i verden. Fx er 3 RBC mellem Esbjerg og Struer. Og der er en grænse imellem 2 RBC ved Køge Nord. Et for Lille Syd og en anden for den nye bane. Proceduren er at den RBC, som skal afleverer et tog, sender oplysninger om toget til den nye RBC og den nye RBC sender den kørselstilladelse tilbage, som toget skal bruge efter passage af grænsen imellem dem. Så spørgsmålet er mere, at få 2 RBC fra forskellige levandører til at kommunikere med hinanden.

At få de to landes ETCS/ERTMS til at fungere sammen, vil naturligvis blive løst.
Udfordringen er mere, hvis tyskerne mener at trækkraft uden sådan mobilt udstyr alligevel kan køre ind i og ud fra Danmark. Og uden videre kan køre (rangere) rundt i Padborg uden ruter.
Men mon ikke der kommer noget om dette på et tidspunkt? Dette "noget" kan jo være, at alle lokomotiver og anden trækkraft skal være forsynet med mobilt ETCS/ERTMS udstyr. Vi taler jo ikke om begrænset kørsel som f eks i Vemb.

Flensborg uden Indusi
Af steenth. 27/04-24, 14:49.
Citat fra: Svend Dato 27/04-24, 13:55At få de to landes ETCS/ERTMS til at fungere sammen, vil naturligvis blive løst.
Udfordringen er mere, hvis tyskerne mener at trækkraft uden sådan mobilt udstyr alligevel kan køre ind i og ud fra Danmark. Og uden videre kan køre (rangere) rundt i Padborg uden ruter.
Men mon ikke der kommer noget om dette på et tidspunkt? Dette "noget" kan jo være, at alle lokomotiver og anden trækkraft skal være forsynet med mobilt ETCS/ERTMS udstyr. Vi taler jo ikke om begrænset kørsel som f eks i Vemb.
Jeg har set en præsentation fra en konference, hvor der var tanker om at indrette en del af Padborg til tyske tog, som kun har PZB. Men det er mange år siden, så spørgsmålet om det er aktuelt efterhånden udbuddet af lokomotiver med ETCS er blevet meget større, da stort set alle nye lokomotiver er født med det. Så spørgsmålet om det stadig er aktuelt.

Flensborg uden Indusi
Af esni. 27/04-24, 19:31.
Citat fra: steenth Dato 27/04-24, 12:16
Citat fra: esni Dato 27/04-24, 10:23Er der i standarderne beskrevet noget om hvordan man kobler systemer sammen, hvis de hører under forskellige 'trafiktårne'?
Jeg skriver 'trafiktårne', for der må også skulle ske et handover når tog kører imellem dansk-øst og dansk-vest, som jo har hver sit overordnede center i de to trafiktårne
Ja. Men også inden for hvert område er der flere radio blok centre, som dækker bestemt område. Så det bruges allerede nu, når der skiftes område.

Tak for et svar der giver bedre forståelse af de ny systemer og de principper de bygger på.

De giver endda muligvis også mere viden om dem

Eskild

Gå op Sider: 1 2 [3]
DSB MZ 1424

Jernbanebøger

På Sporet af 2017

På Sporet af 2017. Pris 230 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak