Niels har berørt emnet i dette indlæg:
https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,1575.msg13890.html#msg13890Ønsket om direkte tog Nykøbing Sjælland-København og Nakskov-København vidner for mig om, at for nogle mennesker er det afgørende for deres brug af tog, at man
ikke skal skifte tog undervejs.
For mange mennesker er det ligegyldigt, om de skal skifte tog undervejs. For andre er det absolut
ikke ligegyldigt. Der er mange fordele ved ikke at skulle skifte tog undervejs. For pendlerne betyder det, at de kan arbejde uafbrudt undervejs og at de heller ikke skal sidde og frygte, at en eventuel forsinkelse gør, at de ikke når et tilsluttende tog. For fritidsrejsende betyder det tillige, at de er fri for at slæbe kufferter, cykler og barnevogne fra det ene tog til det andet. Endelig slipper man også for at skulle finde en ledig plads "i det andet tog" - har man endda pladsbillet "i det andet tog", skal man måske bruge kræfter på at jage en eller anden ignorant væk fra ens plads.
Jeg bliver ofte kritiseret for, at jeg brokker mig over, at mange byer i Jylland har mistet eller står til at miste de direkte tog til/fra København. Direkte tog betyder
noget for
nogle fritidsrejsende, og på samme måde betyder direkte tog
noget for
nogle pendlere.
Som tidligere togbetjent og togfører og som tidligere chef for en lang række stationer på Fyn og i Jylland ved jeg, at direkte tog er altafgørende for nogle kunder. Der er simpelthen mennesker, der fravælger toget, fordi de skal skifte undervejs. Tilsvarende er der kunder (fritidsrejsende), der hellere vil have to direkte forbindelser i døgnet til/fra København end skifteforbindelser hver time, og endelig findes der kunder, som er villige til at "køre i modsat retning" for at opnå forbindelse til et direkte tog. Det var f.eks. meget anvendt, at mennesker fra Bramming tog lokaltoget Bramming-Esbjerg, hvor de skiftede til det direkte tog Esbjerg-København (som ikke standsede i Bramming).
At politikerne i Region Sjælland orker at bringe emnet på bane er kun godt. Der er mange hurdler, der skal overstås, men hvis viljen er til stede, kan direkte forbindelser formentlig lade sig gøre.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen