Citat fra: Danskjävlar Dato 28/11-23, 21:10Citat fra: william skov Dato 28/11-23, 20:56Hvor stor forskel vil der egentlig være i indkøbsprisen, hvis man køber 3-vogns togsæt i stedet for 2-vogns togsæt? (som nuværende Lint og IC2)
Det ville jo give fordele med mere plads, så der kan være et stort cykelområde, og generelt mere plads, så folk ikke oplever togene som overfyldte i myldretiden.
Det kunne jo være et tiltag for at tiltrække flere pendlere.
Og driftsomkostningerne er vel ikke meget større end for 2-vognssæt, når de har samme personale, samme vedligehold og energien til fremdrift er vel primært luftmodstand, så et 1/3 længere tog kan næppe øge strømforbruget meget.
Nok et godt spørgsmål at stille. Men for Lokaltogs vedkommende er alle deres perroner dimensioneret efter en max længde på 85m per tog, hvilket svarer cirka til 2 Lint 41, 2 Desiroer, 2 IC2'er eller 2 tovogns Mireo batteritog koblet sammen. Så vi skal næppe forvente længere tog hos Lokaltog. Hvis jeg dog husker rigtigt har Arriva til gengæld tilkendegivet at de ville være glade for længere tog når de skal udskifte deres Lint og Desiro sæt engang i 2030'erne på grund af pres og overfyldte tog på en række ruter, bl.a. ud af Aarhus. Men også på fjernbanen i Vest er mange mindre stationer såsom Jerne, Tommerup, Børkop, og Viby Jylland blevet forkortet til max 85m lange perroner ligesom på lokalbanerne.
Det er som om BaneDanmark arbejder med 3 standardlængder for tog. Der er Lokaltogslængden, på små 2-vogns tog for stationer med nærtrafik og regionalruter i Vest, Dobbeltdækker længden for 5-6 vogne + lokomotiv for regionalruter i Øst, og så er der IC5 længden for stationer med fjerntrafik med plads til enten 2 eller 3 IC5 tog koblet sammen.
Viby Jylland står som at den har 107 og 109 meter perron. Det er stadig hamrende useriøst at øvrige nye perroner er 85m bare for at spare penge her og nu. Stilling Station er planlagt 90 meter perron
uden overdækning selvfølgelig, riget fattes penge.
Mon man overvejer dobbeltdækkertog, hvis de findes i batterivariant?