Citat fra: mgameing123 Dato 27/11-23, 08:35Citat fra: mikkelwf Dato 26/11-23, 22:31Citat fra: Svend Dato 26/11-23, 22:17Citat fra: mpp Dato 26/11-23, 21:19Det virker dog som om Lolland-toget ville have nogle interessante udfordringer med at finde materiel, .....
Ja, mon ikke! Men selvfølgelig kan der findes en løsning
Du mener helt oprigtigt at Alstom er løsningen..!? Haha, det var alligevel sjovt... (stort set alt hvad de laver pt. er der problemer med og det er forsinket, plus deres signalafdeling gør en dyd ud af at forsinke leveringen af ERTMS)..
Det bliver spændende at se hvor forsinkede IC5 bliver, så det er nok lidt ønsketænkning at drømme om diverse privatbaneudgaver af Stream..
Bare DSB (med ført hånd, af vores kompetente politikere of Transportministeriet) dog havde valg Siemens eller Stadler, men vi skulle jo have endnu en gang discount-lort..
Alstrom er ikke nødvendigvis lort. Alstrom Coradia er bevist til at være godt i andre lande. Problemet med 1C4 var at togene var bestilt fra Alsaldo Breda (nu Hitachi Italy) og fabrikken er kendt for at lave dårlig tog.
Nu er Alstom Coradia jo flere forskellige platforme - Stream (i IC-udgaven, NS ICNG og DSB IC5) er jo en stort set komplet nyudvikling, baseret på Stream regionaltog (der bl.a. kører under navnet Pop i Italien).
Jeg ved godt Alstom producerer ordentlige tog, men de producerer altså også meget der ikke er synderlig godt. Jeg havde selv "fornøjelsen" af at køre i Regional-Stream i Italien tidligere i år, og helt ærligt, det er virkelig et skodtog. Komforten var forfærdelig.
I samme ombæring er det også at (med omvendt fortegn) at strække den en del at sige at Hitachi Italy er kendt for at lave dårlige tog. Ansaldobreda havde. nogle meget uheldige tog, IC4 og V250 til Holland/Belgien, men ellers laver de jo sådan set ganske udmærkede tog.
Både ETR500 (Ansaldobreda) og ETR1000 (Hitachi Italy) højhastighedstog er begge fantastiske tog. Hitachi har også produceret Caravaggio (dobbeltdækker regionaltog der kører alle steder i Italien, også et ret fint tog at køre i).
Mine udtalelser om Alstom er baseret på mine egne oplevelser med deres tog, og på regionaltogsniveau er det sgu mildest talt en virkelig skuffende oplevelse.
Og indtil modbevist, vil jeg tro at IC5 også bliver en skuffelse.
Og helt ærligt, man ville jo heller ikke betale for at få bedre kvalitet ala Siemens og Stadler. Det mest komiske er dog stadig, at politikerne stod og klappede i deres små fedtede hænder over at de nu havde købt en hyldevare, selvom Stream ER et udviklingsprojekt.. :/