Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Batteritog til Nærumbanen droppet - i denne omgang.
Gå ned Sider: 1 2 3 [4]
Citat fra: esni Dato 12/12-23, 09:53
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 12/12-23, 09:09
Citat fra: Niels Munch Dato 11/12-23, 12:05
Citat fra: mss Dato 11/12-23, 11:50Mon ikke sandheden er, at man bare prøver at skubbe investeringen så længe man kan?

Idet jeg (heller ikke) kender sandheden, vil jeg tro, at man "skubber investeringen", medens man arbejder på at identificere en brugbar og varig løsning, der kan investeres i.
Imens er der iøvrigt ordret batteri "Tram-trains" med 56 km rækkevidde og opladning på maks 10 minutter....

/Lasse

Spændende.

Hvor meget mere kan/må du fortælle?
Desværre ikke mere da parterne selv vil melde ud (ved godt det er irriterende, med udokumenterede nyheder, men det passer altså meget godt i diskussionen)

Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 12/12-23, 09:09Imens er der iøvrigt ordret batteri "Tram-trains" med 56 km rækkevidde og opladning på maks 10 minutter....

På InnoTrans 2022 udstillede en tyrkisk fabrik en sporvogn til Rumænien med en angivelig rækkevidde på 70 km på en opladning, men intet om ladetid.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 12/12-23, 13:25
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 12/12-23, 09:09Imens er der iøvrigt ordret batteri "Tram-trains" med 56 km rækkevidde og opladning på maks 10 minutter....

På InnoTrans 2022 udstillede en tyrkisk fabrik en sporvogn til Rumænien med en angivelig rækkevidde på 70 km på en opladning, men intet om ladetid.

M.v.h.
Niels
Ja, Bozankayas sporvogn til Timisoara var bestemt interessant. Dog var de ikke meget for at nævne batterikapaciteten, ladehastigheden og batteriernes levetid, der er de væsentligste parametre i at kunne lave en kommerciel fornuftig løsning. De laver dog busser med op til 600 kWh batterikapacitet. batteripakker til tog kræver normalt en garanteret levetid på mindst 15 år, så man kun skal skifte batterierne een gang. Her har effekten du lader med, hvor ofte du lader og hvor meget du skal lade alle meget stor betydning.

Trams (sporvogne) som Bozankayas er ikke rigtig velegnede til Nærumbanen, da de ikke har den påkrævede kollisionssikkerhed (der er en del overkørsler på Nærumbanen), og iøvrigt godt kan blive for tunge med batteripakker og forstærket kollisionssikkerhed, når vægten skal fordeles på tre bogier. Her er det nemmere med de lidt tungere Tram-trains, der typisk har
den påkrævede kollisionssikkerhed.

Lasse
Lasse

Hmm.

Som jeg ser det har de god tid både på Nærumbanen, med regiosprinter på 15 år mere og 25 år for Lint 41 hos lokaltog de kan vel mindst holde samme tid som vores Uerdingen, eller er materiellet blevet dårligere med tiden, vi skal vel ikke bare skifte fordi fabrikkerne presser os til det ?

Efter at have set Uerdingen ved DSB blive ophugget, hvor alt blev klippet i stykker og ikke som forstået sorteret, i glas, elektronik,stof,plast,metal,etc.

Det så ikke engang ud som det der kunne genbruges blev det!

Men vi skal som privatpersoner sortere alt vores affald, se der skal der også laves kravspecifikationer for ophuggerfirmaerne ?

Så det sviner miljøet mere at hugge op og bygge nyt, men det er vist ikke med i regnskaberne for nyt materiel, er det ?

Der ses råt på indkøbsprisen og ophugningen er en anden kasse, for mig er det den samme fælles statskasse der betaler gildet.

Hvorfor ikke ombygge de tog vi har til el, det er bedre, vi genbruger og skaber arbejde lokalt i Danmark.

Det gør de gamle østlande, så kan vi vel også, de kan da ikke være dygtigere end os kan de ?

Hilsen Erling.





Citat fra: Togsøn Dato 13/12-23, 10:33Hvorfor ikke ombygge de tog vi har til el, det er bedre, vi genbruger og skaber arbejde lokalt i Danmark.

Vi har ikke arbejdskraften til lokalt arbelde. Og hvis vi havde, vil det være for dyrt.
/hjj

Citat fra: Togsøn Dato 13/12-23, 10:33Hvorfor ikke ombygge de tog vi har til el, det er bedre, vi genbruger og skaber arbejde lokalt i Danmark.
Det gør de gamle østlande, så kan vi vel også, de kan da ikke være dygtigere end os kan de ?

Har du nogle eksempler fra "de gamle østlande", der kan være relevante for DK? Gerne med links.

Citat fra: Togsøn Dato 13/12-23, 10:33Så det sviner miljøet mere at hugge op og bygge nyt, men det er vist ikke med i regnskaberne for nyt materiel, er det ?



Der har i en del år efterhånden været fokus på den samlede miljøbelastning både ved produktion, drift og ophug. De senere år har udviklingen koncentreret sig omkring de ca 5% af toget materialer, der kun kan genanvendes, hvis det brændes af og varmen går til fjernvarme. De 95% øvrige materialer kan alle genbruges, hvis det ophugges korrekt. Togmateriel fra 70-erne og 80-erne havde næppe samme genanvendelsesprocent.

Størstedelen af det togmateriel der anskaffes, bliver betalt af offentlige midler, og derfor er der mange politiske krav, der afspejler sig i produktionen af togmateriel.

Lasse

Gå op Sider: 1 2 3 [4]
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak