Citat fra: Jens Hansen Dato 1/12-23, 06:32Nye tog til Nærumbanen - hvad er billigst!
JH
Over 30 år: Nye tog med batteriteknologi
Over 60 år: Elektrificering
Over 10 år: Specielbyggede dieseltog
I teorien ligger "break even" mellem batteritog og elektrificering af Nærumbanen omkring de 50 år, men det er muligt, at en nærmere analyse vil vise, at break even først er ved 80 år - det afhænger af produktionen, der faktisk ikke er ret høj på Nærumbanen. Togene kan holde 40 år, men pt gives der kun 15 års garanti på batteripakkerne
Udfordringer er der en del af. Men de kan håndteres. Perroner er en udfordring fordi Regiosprinterne er 2.970 mm brede og tilpasset 550 mm perroner. Dertil kommer toglængde og akseltryk, der ikke i sig selv er et problem. Ved smallere (standard-)tog skal perronerne udvides ind mod spor. Nærumbanens køreplan levner ikke tid til skydetrin.
Lasse