Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Busterminal ved Dybbølsbro udskudt (link)
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4
Citat fra: thomastog Dato  1/08-23, 13:03
Citat fra: emc Dato  1/08-23, 10:49Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Der er godt 100m fra fjerneste S-togsperron til trappe/elevator til fjernbusterminalen.

Busterminalen kommer ikke til at ligge på broen. Som det ser ud i dag er det denne rute, du skal gå:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Som jeg skrev, kan du korte ruten ned, ved at etablere trappe op, fra Carsten Niebuhrs Gade, en trappe som er dårligt foreneligt med meget bagage, eller trætte/dårlige ben. Alternativet er en elevator, som så skal virke 100% af tiden.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Derudover er der stadig kun én smal+stejl trappe ned til S-togs perron, og kun én elevator (som også skal virke 100% for at være en løsning).

Alt sammen ganske som jeg skrev i mit forrige indlæg.

1) Nej, det er ikke den rute man skal gå, og det er heller ikke sådan "det ser ud i dag". Der er allerede nu etableret trappe + elevator (som dog ikke er åbnet, da terminalen heller ikke er åbnet).
Derudover er der to (udendørs) elevatorer ifm. IKEA/tagparken lige ved siden af (20m). (det lyder ikke som om du er lokal eller har været forbi længe)

2) At der kun er én elevator på Dybbølsbro diskvalificerer vel ikke. På hovedbanen er det heller ikke alle spor (herunder S-tog), der har elevator op til Tietgensbroen. Så dine egne argumenter kan også bruges imod placering ved DGI Byen.

Jeg synes selv at DGI Byen havde været en bedre løsning, men der er ingen grund til at gøre Dybbølsbro værre med usaglige argumenter.

Citat fra: Jensen123 Dato  1/08-23, 13:47
Citat fra: thomastog Dato  1/08-23, 13:03
Citat fra: emc Dato  1/08-23, 10:49Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Der er godt 100m fra fjerneste S-togsperron til trappe/elevator til fjernbusterminalen.

Busterminalen kommer ikke til at ligge på broen. Som det ser ud i dag er det denne rute, du skal gå:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Som jeg skrev, kan du korte ruten ned, ved at etablere trappe op, fra Carsten Niebuhrs Gade, en trappe som er dårligt foreneligt med meget bagage, eller trætte/dårlige ben. Alternativet er en elevator, som så skal virke 100% af tiden.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Derudover er der stadig kun én smal+stejl trappe ned til S-togs perron, og kun én elevator (som også skal virke 100% for at være en løsning).

Alt sammen ganske som jeg skrev i mit forrige indlæg.

Man kunne eventuelt forholde sig til Vejdirektoratets sider om projektet, men så bliver livet jo så kedeligt.
https://www.vejdirektoratet.dk/projekt/busterminal-ved-dybboelsbro

Plus, at der også kommer to elevatorer og en trappe hos IKEA
Men man kan jo håbe på, at der også kommer rulletrapper både på stationen og til terminalen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. .


Nu er det næppe alle der har KBH som slutmål eller som skal videre derfra med fjernbane måske bortset fra Kystbanen, så da alle S-linier passerer her er der jo god dækning. Går ligningen alligevel ikke op ser jeg i Vejdirektoratets beskrivelse, at der selvfølgelig også er en taxiholdeplads, så den mulighed for transport til og fra er der også taget hensyn til - foruden kys og kør plads hvis man har venner der kan komme at hente. Stort P-hus ovre på Fisketorvet hvis det er det vennerne har brug for.

Busterminal ved Dybbølsbro udskudt (link)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 1/08-23, 15:13.
Citat fra: jacobchristensen Dato 29/07-23, 12:41Jeg tror det er svært at finde en bedre placering end den kommende i det ...


Jeg bidrager gerne med nogle stykker:

1. Luftrummet over København Syd. I forvejen er det planen at opføre et monsterstort byggeri hen over hele herligheden så de rejsende vil være beskyttede mod vind og vejr og det vil ikke spille nogen trille at indskyde et ekstra etagedæk eller tre til busterminal og pendlerparkering. Det taknemmelige ved København Syd er at uanset hvad man opfører derude kan det vanskeligt blive grimmere end det byggeri der i forvejen er opført eller er under opførelse.

2. Luftrummet nord for Tietgensbroen ved København H. Broen skal alligevel snart rives ned og genopbygges og den kommende bro kan sagtens udføres bredere så der også bliver plads til fjernbusterminal, evt. også til et par etager erhverv til at finansiere lyksalighederne. At det så ikke vil harmonere særligt godt med hovedbanegården vil være en skam men der er kun Heinrich Wenck at bebrejde at han enten ikke tænkte sig om eller ikke fik lov at tænke sig om.

3. Køge Station evt. luftrummet over Kj. Ved Køge er der i forvejen en kæmpe S-banestation (større end Grøndal i hvert fald) foruden standsningssteder for alt muligt andet, herunder også færger fra Klaipeda og Rønne. Når busselskaberne sydfra slipper for at skulle afsætte et par timers bus- og chaufførtid til at holde i kø på Køge Bugt Motorvejen og på Kalvebod Brygge vil de kunne tilbyde billigere rejser fra og til den store verden og stedet vil trods beliggenheden være attraktivt. Med Køges lavere grundpriser vil det blive sværere at finansiere en busterminal hen over baneterrænnet. Køge ligger uden for Københavns miljøzone hvilket på kort sigt vil give adgang for busselskaber fra det sydlige Europa (sådan tror jeg det kan forholde sig, måske er det bare mine fordomme). Udfordringen ved Køge vil være at stationens omgivelser - på øjemål - ligger under højvandslinjen fra stormen i 1872.

4. Køge Nord evt. luftrummet hen over Kjn. Kjn vil have lidt andre fordele end Kj idet den ligger bedre vejtrafikalt men til gengæld har lidt dårligere færgetilslutning.

5. Hovedbanegården i Ishøj hvor der både er omstigning til let- og S-bane foruden et bycenter med alt hvad hjertet kan begære og muligvis lidt mere pålidelig adgang med bus på motorvejen end der vil være længere inde mod København.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Busterminal ved Dybbølsbro udskudt (link)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 1/08-23, 18:12.
Citat fra: 1993matias Dato 31/07-23, 16:42Hvis man kigger på andre byer i Europa, så ligger busterminalerne heller ikke altid nær centrum: I Berlin ligger den ved messecentret (svarende til at placere busterminalen i Kbh i Bella Center), i Paris ligger den ved et motorvejskryds.

Mange andre steder er det blot nogle få holdepladser i en del af en større busterminal omkring stationen/banegården - svarende til en bus"terminal" ved det tidligere stoppested for linje 737/866 på Bernstorffsgade.
 

Glimrende idé at se på hvordan man indretter sig andre steder.

Foruden de rejsende der vil stige om mellem bus og fly vil der være en vis komplementaritet mellem fly og fjernbusser. Når der ikke kan flyves grundet what ever - islandske vulkaner, manglende flypersonale, manglende jordpersonale osv. - vil der være flyrejsende der i stedet må busse den og der vil lufthavne jo være et oplagt sted at gøre det. Om ikke andet vil der være ventefaciliteter, metro o.a. der kan udnyttes af både den ene eller den anden transportform.

Og hvis Kombardo synes det bliver for dyrt under Dybbølsbro kan de jo bede Københavns Lufthavn om et pristilbud. Det kan blive lige så godt som Bella Center.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  1/08-23, 18:12
Citat fra: 1993matias Dato 31/07-23, 16:42Hvis man kigger på andre byer i Europa, så ligger busterminalerne heller ikke altid nær centrum: I Berlin ligger den ved messecentret (svarende til at placere busterminalen i Kbh i Bella Center), i Paris ligger den ved et motorvejskryds.

Mange andre steder er det blot nogle få holdepladser i en del af en større busterminal omkring stationen/banegården - svarende til en bus"terminal" ved det tidligere stoppested for linje 737/866 på Bernstorffsgade.
 

Glimrende idé at se på hvordan man indretter sig andre steder.

Foruden de rejsende der vil stige om mellem bus og fly vil der være en vis komplementaritet mellem fly og fjernbusser. Når der ikke kan flyves grundet what ever - islandske vulkaner, manglende flypersonale, manglende jordpersonale osv. - vil der være flyrejsende der i stedet må busse den og der vil lufthavne jo være et oplagt sted at gøre det. Om ikke andet vil der være ventefaciliteter, metro o.a. der kan udnyttes af både den ene eller den anden transportform.

Og hvis Kombardo synes det bliver for dyrt under Dybbølsbro kan de jo bede Københavns Lufthavn om et pristilbud. Det kan blive lige så godt som Bella Center.

Kombardo har allerede stop ved Københavns Lufthavn:
https://www.kombardoexpressen.dk/koereplan-stoppesteder

Busterminal ved Dybbølsbro udskudt (link)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 1/08-23, 18:40.
Seneste redigering: 1/08-23, 18:41 af Per Holm
Citat fra: Trainee Dato  1/08-23, 18:30Kombardo har allerede stop ved Københavns Lufthavn:
https://www.kombardoexpressen.dk/koereplan-stoppesteder


Ups! Det skulle jeg selvfølgelig have slået efter først.  :-\

Linjekortet viser at Kombardo i forvejen holder godt klar af Københavns Centrum og muligvis kunne tænkes at klare sig helt uden at køre den vej.

Og hvis det endelig skal være kan de nok godt finde et centralt beliggende stoppested som ikke ligger i Københavns Kommune. Ballerup, Frederiksberg eller Herlev for eks.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Busterminal ved Dybbølsbro udskudt (link)
Af larsht, København. 1/08-23, 21:45.
Citat fra: thomastog Dato  1/08-23, 13:03
Citat fra: emc Dato  1/08-23, 10:49Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Der er godt 100m fra fjerneste S-togsperron til trappe/elevator til fjernbusterminalen.

Busterminalen kommer ikke til at ligge på broen. Som det ser ud i dag er det denne rute, du skal gå:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Som jeg skrev, kan du korte ruten ned, ved at etablere trappe op, fra Carsten Niebuhrs Gade, en trappe som er dårligt foreneligt med meget bagage, eller trætte/dårlige ben. Alternativet er en elevator, som så skal virke 100% af tiden.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Derudover er der stadig kun én smal+stejl trappe ned til S-togs perron, og kun én elevator (som også skal virke 100% for at være en løsning).

Alt sammen ganske som jeg skrev i mit forrige indlæg.
Du bliver nok nødt til at tage derind og kigge før du udtrykker dig så skråsikkert - der kommer elevator- og trappeadgang direkte op til broen (de er allerede klar - tydelige inde bag et hegn), så angivelserne ovenfor i tråden er skam ganske korrekte.

Mvh
Lars

Busterminal ved Dybbølsbro udskudt (link)
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 1/08-23, 22:25.
Og her ser ud til både at være trappe og elevator (?):



Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  1/08-23, 22:25Og her ser ud til både at være trappe og elevator (?):



Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Og er en eller anden grund et S-tog på den forkerte side af KGC


Citat fra: Per Holm Dato 28/07-23, 20:48Nemt og bekvemt skifte mellem fjern-, regional- og S-tog, metro og fjernbusser for alle rejsende i al slags vejr.

Det kan kun blive en succes ...

Ja, eneste punkt at skifte til lokal kollektiv transport indenfor gangafstand (med masser af bagage) er bus 7A's stoppested Tivoli Hotel på Kalvebod Brygge.

Er der ingen planer om at etablere en nem adgangsvej til Dybbølsbro St.?

Hvis terminalen primært kan bruges til skift mellem fjernbus og taxa kan den jo lige så godt placeres hvor som helst.

Og jeg er enig i at fjernbusterminalen burde have været tænkt ind i projektet København Syd, men den station har politikerne jo foræret til Metroselskabet, og der er nok ikke penge i en fjernbusterminal. Hvad er historien bag Metroselskabets overtagelse af stationen?

Til alle jer med de fine ideer om frit svævende busterminaler ved sjove beliggenheder og rulletrapper ude i det frie.
(sådan noget gør man helst ikke i København, det er kun på Frederiksberg hvor man råd til de ugentlige montørbesøg):

Fjernbusser er discounttransport.
Terminalen ligger mellem en discountmøbelforhandler og et discounthotel, lige ved trampertøsernes holdeplads.
Så hvad er problemet? Det passer da meget godt sammen.

At det blev dyrere?
Ja men, det der med inflation, det ved de unge projekterende ikke noget om, de var ikke født dengang det fandtes.
At man kom lidt sent på tanken om at man nok skulle bruge et ITS?
Ja men, det der med 'indernet', det ved de gamle projekterende ikke noget om, de fandtes ikke dengang blev født og det forsvinder nok om lidt igen.
Burde man havde fordelt opgaverne anderledes? Måske ;-)

Busterminal ved Dybbølsbro udskudt (link)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 2/08-23, 13:08.
Seneste redigering: 2/08-23, 13:14 af Per Holm
Citat fra: Rørvig Station Dato  2/08-23, 12:40
Citat fra: Per Holm Dato 28/07-23, 20:48Nemt og bekvemt skifte mellem fjern-, regional- og S-tog, metro og fjernbusser for alle rejsende i al slags vejr.

Det kan kun blive en succes ...

Ja, eneste punkt at skifte til lokal kollektiv transport indenfor gangafstand (med masser af bagage) er bus 7A's stoppested Tivoli Hotel på Kalvebod Brygge.


Det tror jeg ikke du skal regne med.

Frem over vil de fleste af buslinje 7As nuv. rejsende være at finde på M4. I scenarie for bustilpasning "1B - Moderat parallelbetjening" erstattes denne del af linje 7A af en ny buslinje 17 med færre afgange og i scenarie "2 - Udvidet tilpasning" erstattes den af buslinjerne 17 og 19.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Rørvig Station Dato  2/08-23, 12:40Er der ingen planer om at etablere en nem adgangsvej til Dybbølsbro St.?

Start f.eks. med at læse tråden du svarer i - nej, såmænd blot indlægget lige før dit.  ;)

Jeg kørte over Dybbølsbro i bil i mandags. Trappen og elevatoren fra den fremtidige busterminal til Dybbølsbro er etableret, men selvfølgelig ikke taget i drift endnu.

Gå op Sider: 1 2 [3] 4

DSB MO 1983

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak