Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Busterminal ved Dybbølsbro udskudt (link)
Gå ned Sider:[1] 2 3 4
Også dette projekt er nu ramt af stigende priser:

Kollektiv Trafik Forum 05.05.2022:
".....
Vejdirektoratet oplyste onsdag, at to entreprenører har budt på opgaven med tilbud der ligger højere end det afsatte budget. Vejdirektoratet og Københavns Kommune vil nu gennemgå mulighederne for at gennemføre projektet i dets nuværende form, men den planlagte tidsplan til foråret 2023 kan ikke nås. Dansk PersonTransport er bekymret over, at tidsplanen for Busterminalen vakler.
....."


Læs hele nyheden her: https://www.kollektivtrafik.dk/brancheorganisation-busterminal-er-udskudt-men-svigt-ikke-passagererne/2283

M.v.h.
Niels

Kollektiv Trafik Forum 31.05.2022:

"Politikere finder flere penge til ny busterminal ved Dybbølsbro Station
Et budgetunderskud på 29 millioner kroner truede med at udsætte eller standse byggeriet af en ny terminal til fjernbusser Dybbølsbro Station i København. Nu har Københavns Kommunes økonomiudvalg fundet de nødvendige ekstra midler i en pulje til Busfremkommelighedsprojekter for 2022 og 2023, så den nye busterminal forventes at stå færdig til næste sommer - uden at hverken borgere eller busoperatører ser ud til at komme til at betale ekstra."


Læs hele nyhedsbrevet her: https://www.kollektivtrafik.dk/politikere-finder-flere-penge-til-ny-busterminal-ved-dybboelsbro-station/2304 .

M.v.h.
Niels

Således ser der ud i dag:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Den nye fjernbusterminal set fra Dybbølsbro, 28.07.2023 (nm).

Terminalen ligger mellem jernbanen og Carsten Niebuhrs Gade og forventes taget i brug til forsommeren 2024.

Se evt. Vejdirektoratets projektbeskrivelse her: https://www.vejdirektoratet.dk/projekt/busterminal-ved-dybboelsbro .

M.v.h.
Niels

Busterminal ved Dybbølsbro udskudt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 28/07-23, 20:48.
Nemt og bekvemt skifte mellem fjern-, regional- og S-tog, metro og fjernbusser for alle rejsende i al slags vejr.

Det kan kun blive en succes ...

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Busterminal ved Dybbølsbro udskudt (link)
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 28/07-23, 21:06.
Ved ikke om jeg er enig, om det bliver nemt med regional og fjern tog,

Men dejligt med en løsning som kunne blive en langvarig løsning.

Citat fra: Per Holm Dato 28/07-23, 20:48Nemt og bekvemt skifte mellem fjern-, regional- og S-tog, metro og fjernbusser for alle rejsende i al slags vejr.

Det kan kun blive en succes ...

Jeg vælger at tage indlægget som dybt ironisk  ;D

Lige op ad Ikea, så der kan provianteres.

Citat fra: Mads Dato 29/07-23, 00:15Lige op ad Ikea, så der kan provianteres.
De har endda bygget et to-go vindue lige ud til busterminalen:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: Per Holm Dato 28/07-23, 20:48Nemt og bekvemt skifte mellem fjern-, regional- og S-tog, metro og fjernbusser for alle rejsende i al slags vejr.

Det kan kun blive en succes ...

I det mindste bliver en stor del af terminalområdet overdækket, og med et sted man kan forsyne sig mens man venter. Det kan man ikke ligefrem sige om de fleste nyere jernbanestationer, men der er åbenbart råd til det, når det er buspassagerer  ::)

Der er ikke ret langt at gå over Dybbølsbro til eller fra S-toget.

Man kunne måske havde fundet mere optimale placeringer, men det havde nok været dyrere.

Den nye terminal ser i hvert fald ud til at blive en markant forbedring i forhold til Ingerslevsgade.

Jeg tror det er svært at finde en bedre placering end den kommende i det centrale København - hvis man insisterer på at gå i stedet for at tage S-toget et stop, er afstanden til København H marginalt længere end fra Ingerslevsgade. Skulle det være, er man også hurtigt ved Ny Ellebjerg med tog. Et problem for busserne er at trafikken på Kalvebod Brygge kan være tæt med risiko for forsinkelser.

Terminalen i Odense ligger af mange grunde tæt på den fynske motorvej, men også lige ved et letbanestop, så det er rimeligt let at komme derud, når bare letbanen kører. Man må undvære en kiosk, men ellers er den fornuftigt designet.

Citat fra: jacobchristensen Dato 29/07-23, 12:41Jeg tror det er svært at finde en bedre placering end den kommende i det centrale København - hvis man insisterer på at gå i stedet for at tage S-toget et stop, er afstanden til København H marginalt længere end fra Ingerslevsgade. Skulle det være, er man også hurtigt ved Ny Ellebjerg med tog. Et problem for busserne er at trafikken på Kalvebod Brygge kan være tæt med risiko for forsinkelser.

Terminalen i Odense ligger af mange grunde tæt på den fynske motorvej, men også lige ved et letbanestop, så det er rimeligt let at komme derud, når bare letbanen kører. Man må undvære en kiosk, men ellers er den fornuftigt designet.

Det er i hvert fald meget, meget bedre end den nuværende i Ingerslevsgade, hvor der totalt mangler infrastruktur. Busselskabernes ligegladhed med passagerers og øvrige trafikanters sikkerhed gør det heller ikke bedre, hvor de konsekventer fx bruger cykelstien til at stå og billettere på.

Så inden for en rimelig økonomisk ramme, ja der er den nye terminal nok den bedst mulige. Jeg har på et tidspunkt set et projekt med et dæk hen over sporene syd for Tietgensbroen, der ud over busterminal også omfattede ordentlig cykelparkering mv, og det havde været det optimale. Men det ville også koste mange gange flere penge.

Busterminal ved Dybbølsbro udskudt (link)
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 30/07-23, 12:36.
Citat fra: Niels Bak Dato 30/07-23, 12:23
Citat fra: jacobchristensen Dato 29/07-23, 12:41Jeg tror det er svært at finde en bedre placering end den kommende i det centrale København - hvis man insisterer på at gå i stedet for at tage S-toget et stop, er afstanden til København H marginalt længere end fra Ingerslevsgade. Skulle det være, er man også hurtigt ved Ny Ellebjerg med tog. Et problem for busserne er at trafikken på Kalvebod Brygge kan være tæt med risiko for forsinkelser.

Terminalen i Odense ligger af mange grunde tæt på den fynske motorvej, men også lige ved et letbanestop, så det er rimeligt let at komme derud, når bare letbanen kører. Man må undvære en kiosk, men ellers er den fornuftigt designet.

Det er i hvert fald meget, meget bedre end den nuværende i Ingerslevsgade, hvor der totalt mangler infrastruktur. Busselskabernes ligegladhed med passagerers og øvrige trafikanters sikkerhed gør det heller ikke bedre, hvor de konsekventer fx bruger cykelstien til at stå og billettere på.

Så inden for en rimelig økonomisk ramme, ja der er den nye terminal nok den bedst mulige. Jeg har på et tidspunkt set et projekt med et dæk hen over sporene syd for Tietgensbroen, der ud over busterminal også omfattede ordentlig cykelparkering mv, og det havde været det optimale. Men det ville også koste mange gange flere penge.
Citat fra: Niels Bak Dato 30/07-23, 12:23
Citat fra: jacobchristensen Dato 29/07-23, 12:41Jeg tror det er svært at finde en bedre placering end den kommende i det centrale København - hvis man insisterer på at gå i stedet for at tage S-toget et stop, er afstanden til København H marginalt længere end fra Ingerslevsgade. Skulle det være, er man også hurtigt ved Ny Ellebjerg med tog. Et problem for busserne er at trafikken på Kalvebod Brygge kan være tæt med risiko for forsinkelser.

Terminalen i Odense ligger af mange grunde tæt på den fynske motorvej, men også lige ved et letbanestop, så det er rimeligt let at komme derud, når bare letbanen kører. Man må undvære en kiosk, men ellers er den fornuftigt designet.

Det er i hvert fald meget, meget bedre end den nuværende i Ingerslevsgade, hvor der totalt mangler infrastruktur. Busselskabernes ligegladhed med passagerers og øvrige trafikanters sikkerhed gør det heller ikke bedre, hvor de konsekventer fx bruger cykelstien til at stå og billettere på.

Så inden for en rimelig økonomisk ramme, ja der er den nye terminal nok den bedst mulige. Jeg har på et tidspunkt set et projekt med et dæk hen over sporene syd for Tietgensbroen, der ud over busterminal også omfattede ordentlig cykelparkering mv, og det havde været det optimale. Men det ville også koste mange gange flere penge.
Citat fra: Niels Bak Dato 30/07-23, 12:23
Citat fra: jacobchristensen Dato 29/07-23, 12:41Jeg tror det er svært at finde en bedre placering end den kommende i det centrale København - hvis man insisterer på at gå i stedet for at tage S-toget et stop, er afstanden til København H marginalt længere end fra Ingerslevsgade. Skulle det være, er man også hurtigt ved Ny Ellebjerg med tog. Et problem for busserne er at trafikken på Kalvebod Brygge kan være tæt med risiko for forsinkelser.

Terminalen i Odense ligger af mange grunde tæt på den fynske motorvej, men også lige ved et letbanestop, så det er rimeligt let at komme derud, når bare letbanen kører. Man må undvære en kiosk, men ellers er den fornuftigt designet.

Det er i hvert fald meget, meget bedre end den nuværende i Ingerslevsgade, hvor der totalt mangler infrastruktur. Busselskabernes ligegladhed med passagerers og øvrige trafikanters sikkerhed gør det heller ikke bedre, hvor de konsekventer fx bruger cykelstien til at stå og billettere på.

Så inden for en rimelig økonomisk ramme, ja der er den nye terminal nok den bedst mulige. Jeg har på et tidspunkt set et projekt med et dæk hen over sporene syd for Tietgensbroen, der ud over busterminal også omfattede ordentlig cykelparkering mv, og det havde været det optimale. Men det ville også koste mange gange flere penge.
1. Så en førerrum video, hvor man har mulighed for at se hvor langt de er. Ser ikke tosset ud.
2. Stor overdækning, er det ikke helt tilbage da A P Møller/ Dansk supermarked ville gøre det,mod at måtte bygge en Bilka på noget af pladsen?

Det er egentlig et underligt argument med at Dybbølsbro-placeringen er bedre end Ny Ellebjerg (København Syd). Et af argumenterne var bedre forbindelser til centrum - og gåafstand til centrum. Men hvor mange turister vil lige gå en halv time med rullekuffert til deres hotel?

Ny Ellebjerg har/får meget bedre forbindelser, for skal man videre fra busterminalen tager man nok toget alligevel. Her præsterer Ny Ellebjerg faktisk forbindelser til både S-tog og fjerntog. Ny Ellebjerg har også bedre plads til en større terminal. Mon ikke den ved Dybbølsbro hurtigt sander til i weekendtrafikken takket være den manglende fremtidsplanlægning som er typisk for dansk transportpolitik?

Hvis man kigger på andre byer i Europa, så ligger busterminalerne heller ikke altid nær centrum: I Berlin ligger den ved messecentret (svarende til at placere busterminalen i Kbh i Bella Center), i Paris ligger den ved et motorvejskryds. Mange andre steder er det blot nogle få holdepladser i en del af en større busterminal omkring stationen/banegården - svarende til en bus"terminal" ved det tidligere stoppested for linje 737/866 på Bernstorffsgade.

Alt i alt synes jeg faktisk det er endnu et symbol på uambitiøs og utilstrækkelig transportpolitik i Danmark. Desværre er det for sent at gøre noget ved det nu.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato 31/07-23, 16:42Det er egentlig et underligt argument med at Dybbølsbro-placeringen er bedre end Ny Ellebjerg (København Syd). Et af argumenterne var bedre forbindelser til centrum - og gåafstand til centrum. Men hvor mange turister vil lige gå en halv time med rullekuffert til deres hotel?

Ny Ellebjerg har/får meget bedre forbindelser, for skal man videre fra busterminalen tager man nok toget alligevel. Her præsterer Ny Ellebjerg faktisk forbindelser til både S-tog og fjerntog. Ny Ellebjerg har også bedre plads til en større terminal. Mon ikke den ved Dybbølsbro hurtigt sander til i weekendtrafikken takket være den manglende fremtidsplanlægning som er typisk for dansk transportpolitik?

Hvis man kigger på andre byer i Europa, så ligger busterminalerne heller ikke altid nær centrum: I Berlin ligger den ved messecentret (svarende til at placere busterminalen i Kbh i Bella Center), i Paris ligger den ved et motorvejskryds. Mange andre steder er det blot nogle få holdepladser i en del af en større busterminal omkring stationen/banegården - svarende til en bus"terminal" ved det tidligere stoppested for linje 737/866 på Bernstorffsgade.

Alt i alt synes jeg faktisk det er endnu et symbol på uambitiøs og utilstrækkelig transportpolitik i Danmark. Desværre er det for sent at gøre noget ved det nu.

Hvor er det lige konkret du ville lægge terminalen ved Ny Ellebjerg?

Ny Ellebjerg er ikke direkte forbundet til nogen store trafikårer og der er bebygget hele vejen rundt om...

Citat fra: mikkelwf Dato 31/07-23, 16:55Hvor er det lige konkret du ville lægge terminalen ved Ny Ellebjerg?

Ny Ellebjerg er ikke direkte forbundet til nogen store trafikårer og der er bebygget hele vejen rundt om...
Der er en kæmpe byggeplads der, hvor metrobyggeriet er i gang. Lige klods op ad Ny Ellebjerg station. Så nej, der er ikke bebygget hele vejen rundt om :)
Den byggeplads ligger desuden lige op ad Ellebjergvej, som fortsætter som motorvej til Ring 3 og Roskilde. Det må vel være en stor trafikåre?

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Gå op Sider:[1] 2 3 4

Jernbanebøger

På Sporet af 2018

På Sporet af 2018. Pris 240 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak