Citat fra: steenth Dato 20/11-23, 10:29Ventetiden er Køge er få køreplanen til at gå op, så det passer med køreplanen andre steder.
Til/fra nord toget til/fra Nivå og fra næste måned Helsingør - det skal også passe med køreplanen der oppe. Så det passer lige til at de kan mødes i Køge.
Til/fra syd skal de passe med krydsningerne i Tureby og Holme Olstrup. Der er netop 10 minutters kørsel til Tureby fra Køge. Og toget skal også passe med toget til/fra Nykøbing F i Næstved. Alternativet var at krydse i Haslev, men det er DSB ikke tryg ved det. Køreplanen vil blive for stram. For det kan fjerne de 5 minutters ventetid i Køge. Og i Næstved kan man nok ikke spare en togstamme, da ankomst og afgang for tæt på hinanden... For krydsning i Haslev var med i Banedanmark oplæg i VVM undersøgelsen for elektrificering og hastighedopgradering og ville have givet 5-10 minutter kortere køretid imellem Haslev og København... Men pt. bruges hastighedsopgradringen til 160 km/t mellem Køge og Næstved kun indhente forsinkelser.
De lange opholdstider i Køge er egentlig et gammelt levn, der skyldtes hensyn til lukketiden på ovk 115 - ved at have de lange opholdstider kunne man reducere lukketiden på overkørslen og køre to tog ind/ud på samme nedlukning. Det kn godt ændres, men smitter som bekendt af andre steder på Sjælland, så det er "lidt rart", at holde der og kigge - tilsvarende vil Lokaltog få mulighed for at sjatlade lidt på deres kommende batteritog.