Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Krydsningstider Køge
Krydsningstider Køge
Af Viktoria Skov. 18/11-23, 21:06.
Hejsa

Er det det manglende dobbeltspor Køge - Køge Nord, der er årsag til de lange holdetider på Køge st?

Dobbeltdækker-togene venter jo ca. 5 min, og Lokaltog venter ca 6-7 min inden viderekørsel.

Det er jo lidt af en forskel til fx Havdrup hvor de venter 1 min på krydsning.

Eller er der en anden køreplansmæssig årsag her i Køge?

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Krydsningstider Køge
Af RasmusD. 18/11-23, 22:51.
Uden at vide det, tror jeg mest de fem minutter er til som buffer, for at gøre den enkeltsporede del af ruten Næstved-Køge-København mere robust i forholdt til forsinkelser.

Og det baserer jeg på at toget mod Køge Nord afgår netop som toget fra Køge Nord ankommer, hvis de ellers er rettidige. Og alligevel har begge tog fem minutters ophold i Køge.

Krydsningstider Køge
Af steenth. 20/11-23, 10:29.
Ventetiden er Køge er få køreplanen til at gå op, så det passer med køreplanen andre steder.

Til/fra nord toget til/fra Nivå og fra næste måned Helsingør - det skal også passe med køreplanen der oppe. Så det passer lige til at de kan mødes i Køge.

Til/fra syd skal de passe med krydsningerne i Tureby og Holme Olstrup. Der er netop 10 minutters kørsel til Tureby fra Køge. Og toget skal også passe med toget til/fra Nykøbing F i Næstved. Alternativet var at krydse i Haslev, men det er DSB ikke tryg ved det. Køreplanen vil blive for stram. For det kan fjerne de 5 minutters ventetid i Køge. Og i Næstved kan man nok ikke spare en togstamme, da ankomst og afgang for tæt på hinanden... For krydsning i Haslev var med i Banedanmark oplæg i VVM undersøgelsen for elektrificering og hastighedopgradering og ville have givet 5-10 minutter kortere køretid imellem Haslev og København... Men pt. bruges hastighedsopgradringen til 160 km/t mellem Køge og Næstved kun indhente forsinkelser.

Citat fra: steenth Dato 20/11-23, 10:29Ventetiden er Køge er få køreplanen til at gå op, så det passer med køreplanen andre steder.

Til/fra nord toget til/fra Nivå og fra næste måned Helsingør - det skal også passe med køreplanen der oppe. Så det passer lige til at de kan mødes i Køge.

Til/fra syd skal de passe med krydsningerne i Tureby og Holme Olstrup. Der er netop 10 minutters kørsel til Tureby fra Køge. Og toget skal også passe med toget til/fra Nykøbing F i Næstved. Alternativet var at krydse i Haslev, men det er DSB ikke tryg ved det. Køreplanen vil blive for stram. For det kan fjerne de 5 minutters ventetid i Køge. Og i Næstved kan man nok ikke spare en togstamme, da ankomst og afgang for tæt på hinanden... For krydsning i Haslev var med i Banedanmark oplæg i VVM undersøgelsen for elektrificering og hastighedopgradering og ville have givet 5-10 minutter kortere køretid imellem Haslev og København... Men pt. bruges hastighedsopgradringen til 160 km/t mellem Køge og Næstved kun indhente forsinkelser.
De lange opholdstider i Køge er egentlig et gammelt levn, der skyldtes hensyn til lukketiden på ovk 115 - ved at have de lange opholdstider kunne man reducere lukketiden på overkørslen og køre to tog ind/ud på samme nedlukning. Det kn godt ændres, men smitter som bekendt af andre steder på Sjælland, så det er "lidt rart", at holde der og kigge - tilsvarende vil Lokaltog få mulighed for at sjatlade lidt på deres kommende batteritog.

Krydsningstider Køge
Af steenth. 22/11-23, 07:28.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 21/11-23, 10:37De lange opholdstider i Køge er egentlig et gammelt levn, der skyldtes hensyn til lukketiden på ovk 115 - ved at have de lange opholdstider kunne man reducere lukketiden på overkørslen og køre to tog ind/ud på samme nedlukning. Det kn godt ændres, men smitter som bekendt af andre steder på Sjælland, så det er "lidt rart", at holde der og kigge - tilsvarende vil Lokaltog få mulighed for at sjatlade lidt på deres kommende batteritog.
Det er ikke tilfældet for den nuværende køreplan. Der er ca. 10 minutter imellem ankomst fra Næstved til afgang til Næstved... Det er mere optimeret imod nord, hvor toget i København som regel kører fra perron og venter ved det nordlige sporskifte på det modgående tog - det er noget både DSB's og Lokaltog tog gør.

Citat fra: steenth Dato 22/11-23, 07:28
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 21/11-23, 10:37De lange opholdstider i Køge er egentlig et gammelt levn, der skyldtes hensyn til lukketiden på ovk 115 - ved at have de lange opholdstider kunne man reducere lukketiden på overkørslen og køre to tog ind/ud på samme nedlukning. Det kn godt ændres, men smitter som bekendt af andre steder på Sjælland, så det er "lidt rart", at holde der og kigge - tilsvarende vil Lokaltog få mulighed for at sjatlade lidt på deres kommende batteritog.
Det er ikke tilfældet for den nuværende køreplan. Der er ca. 10 minutter imellem ankomst fra Næstved til afgang til Næstved... Det er mere optimeret imod nord, hvor toget i København som regel kører fra perron og venter ved det nordlige sporskifte på det modgående tog - det er noget både DSB's og Lokaltog tog gør.
...og så argumenterer man for dobbeltspor Køge - Køge Nord? I de oprindelige planer var krydsningen mod syd "skarp" for begge baner.

Krydsningstider Køge
Af RasmusD. 22/11-23, 09:36.
Citat fra: steenth Dato 22/11-23, 07:28Det er ikke tilfældet for den nuværende køreplan. Der er ca. 10 minutter imellem ankomst fra Næstved til afgang til Næstved... Det er mere optimeret imod nord, hvor toget i København som regel kører fra perron og venter ved det nordlige sporskifte på det modgående tog - det er noget både DSB's og Lokaltog tog gør.

Hvis jeg husker rigtigt, så er toget fra København planlagt til at ankomme til Køge i minuttal 14/44, mens toget mod København er planlagt til at afgå fra Køge 14/44. I praksis holder toget mod København tit og venter ude ved det nordlige sporskifte, men det giver altså en forsinkelse, og toget er efterfølgende forsinket til både Ølby og Køge Nord.

Gå op Sider:[1]
ContecRail
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak